Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe aandacht trekken en tonen wat men wil tonen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe aandacht trekken en tonen wat men wil tonen

    "Ik weet niet waarnaar ik moet kijken" zei een collega van mij als commentaar op een aantal van mijn foto's. Misschien een heel terechte commentaar.

    Als ik hier in de fotohoek rondneus dan lijkt dat een belangrijk verschil te zijn tussen 'een foto van iets' en eentje waar je gewoon naar wil blijven kijken.

    Zou kunnen dat ik hiermee een van de moeilijkste vragen uit de fotografie stel, maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat de kijker precies ziet wat je hem wil tonen?

    Na jaren oefenen kan ik wel uit de voeten met belichting, scherptediepte, kleur en zwart/wit, maar wat zijn nu de tips en trucs om aandacht te trekken en het oog te leiden?

    Ik zal er een paar foto's bij zetten om een aantal zaken te verduidelijken en vanwaar ik zou willen vertrekken.

    Het oog door het beeld leiden heb ik met deze foto's geprobeerd.
    langs het water over de brug

    Zig zag naar de pier

    van deze foto's hoor ik dat ik geen duidelijke keuze heb gemaakt over hetgene waarvan dat ik vind dat interessant is om naar te kijken. Foto's waarvan men zegt dat er teveel op staat of geen echt onderwerp in zit.




    echt commentaar op de foto's zoek ik hier niet (daarvoor is er de fotohoek). Ik zou het graag eens hebben over hoe jullie tewerk gaan als je naar iets kijkt en hoe je bepaalt op welke manier je net dat wil tonen aan een publiek. Daar mogen gerust foto's bij om uitleg te ondersteunen.
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: hoe aandacht trekken en tonen wat men wil tonen

    U stelt een eenvoudige vraag met 3 alom bekende antwoorden uit de fotohandboeken:

    a) less = more
    b) The name of the game is to fill the frame
    c) If your picture is not good, you were not standing close enough...

    Dus zet er alleen op wat je wil tonen en kat in bakkie..

    Dpaul
    Last edited by DPaul; 29 juli 2010, 07:27.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: hoe aandacht trekken en tonen wat men wil tonen

      Die eerste foto vind ik zeer goed.

      Bij die foto waarnaar je naar de pier verwijst, rechts onderaan begint de lijn ter hoogte van de pier, maar leidt het oog net weg van de pier. De foto daaronder verwijs ik naar dpaul : less = more, hier had je mijns inziens moeten kiezen tussen het landschap en de ruïne, nu weet ik ook niet precies waar naar kijken, de foto daaronder : net als de pier wijst de kade het oog uit het beeld zonder te eindigen bij een onderwerp.

      mijn bescheiden mening, technisch allemaal zeer geslaagde foto's maar de compositie kan iets beter!
      Nikon D5000 - AF-S 18-105 - AF-S 70-300 | SonyEricsson W890i

      Comment


      • #4
        Re: hoe aandacht trekken en tonen wat men wil tonen

        in zwart/wit fotografie is het ook belangrijk van met licht en schaduw werken (dingen die moeten opvallen feller belichten, de rest in de schaduw verstoppen) en meer op de contrasten ipv kleuren te letten van wat je fotografeert (op je 3e foto springt er weinig uit, landschap voor/achter en lucht lijken hetzelfde)

        bij kleurenfotografie kan het helpen van eens een boek ivm kleuren (kleurencirkel en hun verhoudingen) te lezen (in De Slechte en Boekenfestijn enzo van die winkels met promotie-boeken lagen er onlangs enkele goede boeken ivm digitale fotografie die ook hierover gingen, om 'digitale fotografie bijbel')


        eerste foto vind ik niet slecht
        tweede zou ik meer dan de helft onderaan croppen zodat het een panorama wordt
        derde had ik in portret-stand ipv landschap getrokken, aan de rechtse kant heb je de ruine en de top van de berg, links is er weinig dat bijdraagt tot de foto (of knip heel de linkse kant eens weg ?)
        4e is gewoon wat te druk, ev. ander standpunt zodat de diagonaal van hoek tot hoek gaat ?
        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

        Comment


        • #5
          Re: hoe aandacht trekken en tonen wat men wil tonen

          Ik denk dat je hier heel veel verschillende antwoorden kunt gaan krijgen en allemaal even goed.
          Ik "denk" als volgt:

          - het is belangrijk om vooraf te weten welke soort foto je wilt laten zien. Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat er 3 soorten fotografie bestaan: Registratie (nuchter weergeven wat je ziet); Kunst (de foto op zich moet een "kunstwerk" zijn; en "vertellend" (de foto moet een verhaal vertellen)
          Voor mij houd ik het (voorlopig) op de registratie.
          - als je dat uitgemaakt hebt is het belangrijk om te weten welk onderwerp (deel van hetgeen je voor je ziet) je wil laten zien.
          - Voor mij doet zwart/wit bijna altijd afbreuk aan de foto. Onze ogen zien ook alles in kleur dus probeer ik dat zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven.
          - Het isoleren van het onderwerp door te spelen met DOF.
          - Het plaatsen van het onderwerp op de juiste plaats (gulden snede)
          - "Less is more"; niet meer op de foto zetten dan nodig is om je onderwerp te benadrukken.
          - onderwerp isoleren door een "apart" standpunt (hoog of laag)

          en zo kun je nog wel een tijdje doorgaan.
          Zoals ik in de aanvang al zei: Wat wil je overbrengen ? Daar moet je eerst een antwoord op hebben.

          Groeten, Bert
          Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
          www.bertofotografie.be

          Comment


          • #6
            Re: hoe aandacht trekken en tonen wat men wil tonen

            ik denk dat zwartwit net méér kan tonen door het gebrek aan afleiding die kleuren kunnen veroorzaken. Sommige fotografen maken hun huwelijksfotos in zwartwit (leuk dat je geen geklooi meer hebt met witbalans en ruis ) en dat schijnt toch aan te slaan.

            ik werk met primes die nogal vage achtergrond geven, dus je ziet altijd waarop ik heb scherpgesteld en wat voor mij onderwerp zou moeten zijn vd foto. Meestal handig bij foto's van huwelijken waar volk en allerlei opstaat, dan heb je 1 hoofd scherp en dat is dus hopelijk het hoofd met de meest interessante uitdrukking

            Maar bij landschapsfotos slaag ik ook niet echt in mijn opzet, moet ik bekennen. Tis dan meer op goed geluk schieten en op de pc kijken welke *pakkend* is..
            Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

            Comment


            • #7
              Re: hoe aandacht trekken en tonen wat men wil tonen

              Eén recept met aandachtspunten die goed zijn voor alle foto's bestaat niet.

              Vlakverdeling - enkel scherpte waar nodig/ bewust onscherp om één scherp element te isoleren / alles scherp - lijnen die leiden naar aandachtspunt - kleurcompositie - contrastcompositie - belichting - zonder of met verhaal - non figuratief - ...
              Iedere foto is anders en je zoekt best je eigen weg. Iedereen reageert anders op een foto, en dat is juist de bedoeling: een foto die bij niemand emoties losweekt is wel een probleemfoto.
              Laat ze dus maar reageren, want dat zijn juist emoties die werden opgewekt.
              Lees de reacties en hou er rekening mee, maar laat je niet verleiden uw eigen stijl op maat van de criticus te verbuigen.

              Wat Zwart Wit betreft: geen zorgen maken: kunnen de foto's van Ansel Adams of Henri Cartier Bresson - Stefan Vanfleteren - ... dezelfde emoties opwekken indien ze in kleur werden afgedrukt????? En waarom zou kleur in 2010 beter zijn dan ZW.
              Ieder zijn stijl en keuzes: zowel zwart -wit of kleur zijn heel waardevolle (= gelijkwaardig) domeinen in de beeldende kunsten.
              En in De Sleghte of andere boekhandels kun je heel goede informatieve boeken (recent ifv fotobewerking) vinden over ZW en Landschap ( Freeman en Fry).

              mvg

              Franky

              Comment

              Working...
              X