Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over lichtmeter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje over lichtmeter

    Hallo Iedereen,

    Ik heb een vraagje ivm een lichtmeters.
    Welke lichtmeter is er goed voor strobist , studio fotografie en toch nog betaalbaar.
    Vb sekonic L308S of L 358 maar deze 2 de vind ik al te duur.

    Alvast bedankt,

    Gr Stef

  • #2
    Re: Vraagje over lichtmeter

    op ebay bv. hier
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje over lichtmeter

      Ik heb vorige week deze gekocht en werkt wat mij betreft prima
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje over lichtmeter

        ik heb de ook de polaris en gebruik die hier voor zowel daglicht als studio en die werkt zonder problemen.
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje over lichtmeter

          Hallo Mark en Tom,

          Bedankt voor jullie reactie,

          Ik heb wel interesse in deze lichtmeter die jullie hebben Polaris Flash meter II.
          Werkt deze lichtmeter ook draadloos als je met studioflash werkt.
          Kunnen jullie even uitleggen hoe je er best mee werkt.

          Alvast bedankt,

          Gr Stef

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje over lichtmeter

            Oorspronkelijk geplaatst door stefaanjan Bekijk bericht
            Werkt deze lichtmeter ook draadloos als je met studioflash werkt.
            Kunnen jullie even uitleggen hoe je er best mee werkt.
            Gr Stef
            Ja hoor. Je kunt ervoor kiezen om de meter aan te sluiten aan je flitser met een sync-kabel maar dat heb ik nog niet gedaan. Ik werk gewoon draadloos.

            Het werkt heel simpel. Ik stel zowel mijn camera als de flitsmeter in op dezelfde isowaarde (iso 100) en dezelfde sluitertijd (ik houd 1/125 aan). Vervolgens meet ik het licht wat op m'n onderwerp valt. Hiervoor druk ik de meetknop in en daarna laat ik de flitser afgaan. De flitsmeter geeft dan aan welke f-waarde hij meet. Met die diafragmawaarde ga ik vervolgens fotograferen, tenzij die f-waarde mij niet past, dan verhoog of verlaag ik de flitskracht om de gewenste f-waarde te verkrijgen.
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje over lichtmeter

              Hallo Mark,

              Merci voor de uitleg.
              Maar als je wilt werken met 2 studio lichten 1 hoofdlicht voor het belichten van het model en 1 background licht.

              Gr Stef

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje over lichtmeter

                Met mijn weinige studio-ervaring heb ik al wel geleerd dat je je licht per lamp opbouwt. Je begint met het instellen van alleen je hoofdlicht. Wanneer die goed ingesteld is, ga je verder met je backlight, fill light, haarlicht etc.
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje over lichtmeter

                  Dan meet je elk licht apart, eerst hoofdlicht, je houd je meter naar je hoofd licht en laat alleen dat licht flitsen. Dan meet je waarde (bv) 16 (bij 1/125 en iso 100) Dan stel je je achtergrond (of fill-in) licht op. Als je een witte achtergrond hebt en je wil die wit houden dan stel je je achtergrond licht zo in dat die een stop meer licht geeft dan je hoofdlicht. je meet dus je achtergrond licht apart.
                  Als deze beide op punt staan laat je ze beide flitsen en meet je met de lichtmeter ter hoogte van het model richting camera. Dit geeft je dan je waarde die je moet instellen op je camera. En dan kan je beginnen te spelen.
                  mits je afstand model-achtergrond lang genoeg is kan je in theorie van een witte achtergrond een zwarte maken Of kan je spelen met de verhouding in hoofd-flits en invulflits. Of de stand van de lichten...

                  Succes,

                  Tom
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje over lichtmeter

                    Ik heb ook de Sekonic L308S, perfect lichtmetertje. Ook via ebay gekocht, voor minder als de link hierboven. 135 euro (uit Hongkong), nieuw in originele verpakking met alles erop en eraan.

                    Voor dat geld zou ik zeker niet voor minder gaan...
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje over lichtmeter

                      Eerlijk gezegd zou ik dat geld in een extra strobe of plu's of andere modifiers steken. Als je wat meer ervaring hebt zal je uiteindelijk toch automatisch weten van "ah, in deze situatie zal die instelling wel ongeveer juist zijn". Je neemt een testshot en indien nodig bijstellen.

                      Dat is ook een veel organischere en leukere manier van werken IMHO. En je leert beter het licht te vormen. Ik gebruik mijn lichtmeter eigenlijk nooit meer. Testshots zijn toch gratis met een digitale camera!
                      mijn website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje over lichtmeter

                        tjah ieder zijn of haar ding, maar meten=weten...hoeveel strobes of modifiers je ook hebt, als je er vaak net naast zit (helemaal met de combi daglicht en flitslicht buiten) is een flitsmeter toch echt geen overbodige luxe. Voor modellen ook fijner als ze niet eerst telkens een paar testshots moeten doen, dan nog grijskaart en dan pas schieten...

                        Lichtmeter heeft voor mij niets van plezier weggenomen
                        Mijn objectieven zijn all round...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje over lichtmeter

                          Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                          tjah ieder zijn of haar ding, maar meten=weten...hoeveel strobes of modifiers je ook hebt, als je er vaak net naast zit (helemaal met de combi daglicht en flitslicht buiten) is een flitsmeter toch echt geen overbodige luxe. Voor modellen ook fijner als ze niet eerst telkens een paar testshots moeten doen, dan nog grijskaart en dan pas schieten...
                          buiten heeft dat weinig nut... lichtomstandigheden veranderen constant, tenzij je midden op de dag werkt, maar dan heb je geen flash nodig... je meet en je gaat terug naar je toestel, en't is veranderd... je had beter de foto genomen, naar je histogram gekeken, je diafragma, ISO of sluitertijd aangepast (naargelang de gewenste outcome) en opnieuw geschoten... gaat erg snel!

                          in studio is een lichtmeter handig, daar heb je volledige controle en op een locatie waar het omgevingslicht "stabiel" is... Waar je eerder binnen dan buiten werkt... bijvoorbeeld een event-zaal...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment

                          Working...
                          X