Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Er was eens .....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Er was eens .....

    Er was eens 'het oude Marne-Rijn kanaal'.

    Dit kanaal (de naam spreekt voor zich) was bedoeld als verbinding tussen de Marne in Frankrijk en de Rijn in Duitsland. Het werd gegraven tussen 1838 en 1853 en heeft een totale lengte van ongeveer 300 km. Het werd in de loop der tijden praktisch volledig gemoderniseerd om te voldoen aan de huidige normen van het vrachtvervoer per binnenschip.

    In de buurt van Saint-Louis/Arzviller kan men echter nog steeds een deel van het oude kanaal zien.



    De boten werden getrokken door : eerst mankracht, dan door dieren, vervolgens door kleine locomotieven (op sommige plaatsen zijn de rails nog zichtbaar) tot alle schepen met motoren werden uitgerust en ze op eigen kracht door kanaal konden varen.



    Waar men kon groef men het kanaal dwars door heuvels heen. Zo zijn er tunnels met een lengte van verscheidene kilometers.



    In de buurt van Saint-Louis/Arzviller echter diende men over een afstand van 4 km een hoogteverschil te overwinnen van meer als 44 meter. Dit deed men door de bouw van 17 opeenvolgende sluizen. Waarvan we er hier een paar zien.











    Elke sluis had natuurlijk zijn sluiswachter die in de bijhorende sluiswachterswoning gehuisvest was.



    In de loop der jaren werd het Marne-Rijnkanaal gemoderniseerd en de 17 sluizen werden in 1967 vervangen door één hellend vlak in Saint-Louis/Arzviller dat in één keer het hoogteverschil van de 17 sluizen overwon. Dit betekende voor de schippers een tijdsbesparing van 6 tot 8 uur. Dit hellend vlak is op vandaag nog steeds in gebruik, tweemaal per dag voor de beroepsvaart, maar meermaals per dag voor de pleziervaart



    Bovenstaande is een affiche gefotografeerd op de site zelf, omdat het ter plaatse onmogelijk is een alles overziende foto te nemen

    Langs het nu niet in gebruik zijnde gedeelte met de 17 sluizen is nu een mooi wandel/fietspad aangelegd, zodat men toch nog met enige nostalgie kan genieten van ‘hoe het vroeger was’.

    Ik hoop dat ik jullie kan overtuigen een kleine omweg te maken wanneer je op de franse autoweg van Metz - Strasbourg rijdt.

    Groetjes.

  • #2
    Re: Er was eens .....

    mooie en interessante reeks.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Er was eens .....

      ziet er idd wel interessant uit.
      Misschien volgende keer toch even een kleine détour maken ;-)

      greetz
      Nikon D200- 18-200 VR --- 50mm 1.4

      Comment


      • #4
        Re: Er was eens .....

        heel mooi en zekers eens de moeite .. als ik de buurt kom

        Comment


        • #5
          Re: Er was eens .....

          Hoe geraakten die boten zonder motor door die tunnels? Enig idee?
          Canon Eos 450D
          Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
          Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

          Comment


          • #6
            Re: Er was eens .....

            Oorspronkelijk geplaatst door Buckie Bekijk bericht
            Hoe geraakten die boten zonder motor door die tunnels? Enig idee?
            In de tunnels is/was er langs één zijde een smal paadje, cfr. bijgaande foto (van internet geplukt want wij zijn er niet doorgevaren)



            Paadje kon dan ook gebruikt worden voor het eventuele onderhoud aan de tunnel.
            Ze kenden er toen ook reeds iets van hé .
            Groetjes

            Comment


            • #7
              Re: Er was eens .....

              Oorspronkelijk geplaatst door Buckie Bekijk bericht
              Hoe geraakten die boten zonder motor door die tunnels? Enig idee?
              In andere van die tunnels (want er zijn er nog) zijn er haken in de muur waaraan men zichzelf en de boot dus moest voortrekken.

              You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
              [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
              Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


              Comment


              • #8
                Re: Er was eens .....

                Bedankt iedereen voor het kijken/becommentariëren.

                En voor Ajuin, er zijn ook tunnels die met een soort kilometers lange ketting werken (ook op vandaag nog), waarbij een serie schepen vastgemaakt worden aan deze ketting en door één of ander mechanisme door de tunnel getrokken worden, maar vraag me geen technische details, die ken ik niet.....
                Groetjes

                Comment


                • #9
                  Re: Er was eens .....

                  mooie en leerrijke reeks , jammer dat je geen eigen foto's had van de tunnels
                  Groetjes Rudy
                  Canon EOS 5DMKII / EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Er was eens .....

                    Oorspronkelijk geplaatst door iceman Bekijk bericht
                    mooie en leerrijke reeks , jammer dat je geen eigen foto's had van de tunnels
                    Dat zal zijn voor de dag dat ik een motorjacht heb en eens op dit kanaal en door de tunnel(s)vaar....... waarschijnlijk nooit dus .
                    Nee maar serieus nu, ik had misschien beter eens tot aan de ingang van de tunnel proberen te gaan (ben nl. niet zo goed ter been) en een foto gemaakt over of door het afsluitpoortje. Maar voor mijn doen zou dit reeds een heksentoer geweest zijn.... vandaar dat ik op de veilige hoge oever gebleven ben.
                    Groetjes

                    Comment

                    Working...
                    X