Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over studio belichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over studio belichting

    Hallo iedereen,

    Ik heb een vraagje,

    Gisteren heb ik enkele studio foto's genomen.
    Setup 1 falcon eyes 300 watt met beautydish bovenaan, reflector onder het gezicht, nikon sb600 achter het model om de achtergrond te belichten.
    Momenteel heb ik nog geen lichtmeter, kan er iemand mij de volgorde eens uitleggen hoe je het best begint want bij mij is het nog trial en error.
    Wat stel het best eerst in vb camera 1/160 f3,5 , front light beauty dish , background sb600.
    Ik heb het probleem dat de voorgrond ofwel overbelicht is en de achtergrond half grijs.
    Het duurt te lang +- 20 foto's voor een goede belichting te vinden.
    Ik had ook wat geexperimenteerd met achtergrond licht met een kleurfilter maar dat lukt helemaal niet. Het model was blauw en indien ik de snelheid verhoog van mijn camera dan is de achtergrond niet blauw

    Zie hier de uiteindelijke foto na veel proberen



    Gaat dit sneller met een lichtmeter?

    Alvast bedankt,

    gr Stef

  • #2
    Re: Vraag over studio belichting

    misschien moet je gewoon eens een workshop studio fotografie volgen... dan wordt alles meteen duidelijk.

    een lichtmeter in een studio opstelling is zeker nuttig als je precies weet wat je wilt.
    Met de meter van je camera is dat niet zo simpel, dan moet je de verschillende lichtbronnen apart laten werken en de histogram goed begrijpen. Als je alle lichten samen laten werken dan valt het niet te begrijpen. Met een lichtmeter kan je immers gefocust werken, licht per licht...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Vraag over studio belichting

      Hallo D oracle,


      Merci voor het antwoord, geef jij ook studio workshops?

      Gr Stef

      Comment


      • #4
        Re: Vraag over studio belichting

        Om de achtergrond wit te krijgen, zet ik twee softboxen op de achtergrond (één links en één rechts) en belicht die een stop meer dan de voorgrond, dan is hij mooi wit.
        Je moet wel eens je flitssynchronisatie nazien. De meeste flitsers kunnen ni hoger dan 1/125 ste, dus als je hoger gaat zoals je aangeeft 1/160 ste, kan het gebeuren dat je geen voldoende belichting op je beeld hebt en een zwarte streep tot gevolg.
        Qua voorgrondbelichting zit ik meestal tussen de f/8 en f/11 en stel ik de flitsers (bij mij 300 w/s) in zodat ik die waarden haal.
        Misschien heb je hier al iets meer aan.

        Dirk
        Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
        ----------------------------------------------
        Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

        Comment


        • #5
          Re: Vraag over studio belichting

          Hallo Dirre,

          Ik heb nog een vraagje,

          Weet je hoe je je belichting insteld om de achtergrond via gel filters te kleuren.
          Welke snelheid moet je instellen in je camera.

          Gr Stef

          Comment


          • #6
            Re: Vraag over studio belichting

            Zoek youtube eens af, staan ook wel massa's filmpjes die je wat vooruit helpen.

            Achtergrond doe ik met bare studiolamp, gewoon sterk genoeg zetten, alvast harder dan je hoofdlamp
            Afstand model achtergrond groot genoeg zodat je geen overstraling hebt.

            Als je echt start, zou ik eerst gewoon eens beginnen met 1 lamp en je model goed uit te lichten. Neem er daarna de rest bij.

            Madmax heeft hier ook wel een set mooie youtube-leermodules staan.

            Waarom wil iedereen altijd beginnen lopen als ze nog niet kunnen stappen
            Al doende leert men...

            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Vraag over studio belichting

              Oorspronkelijk geplaatst door stefaanjan Bekijk bericht
              Welke snelheid moet je instellen in je camera.
              Je zit beperkt aan de synchronisatiesnelheid van je toestel.
              Meestal wordt voor een standaard portretje 1/125-1/250 gebruikt.
              Al doende leert men...

              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Vraag over studio belichting

                Oorspronkelijk geplaatst door stefaanjan Bekijk bericht
                Hallo D oracle,


                Merci voor het antwoord, geef jij ook studio workshops?

                Gr Stef
                neen, ik organiseer enkel strobist worskhops, da's nog iets complexer als studio... Meer parameters om rekening mee te houden...

                maar doe zoals Nena voorstelde... begin met 1 licht, d'r is zoveel moois dat je kan doen met 1 licht... leer dit goed kennen alvorens je naar twee lichten overstapt...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag over studio belichting

                  Oorspronkelijk geplaatst door stefaanjan Bekijk bericht
                  Hallo Dirre,

                  Ik heb nog een vraagje,

                  Weet je hoe je je belichting insteld om de achtergrond via gel filters te kleuren.
                  Welke snelheid moet je instellen in je camera.

                  Gr Stef
                  snelheid bij studio fotografie is niet relevant... de flits bevriest het beeld... er is een beperking in de camera... gebruik makelijkshalve 1/125
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag over studio belichting

                    De basisprincipes zijn als volgt :

                    Je sluitertijd is 1/250 of 1/125 of minder,afhankelijk of je een zwarte streep in het beeld hebt of niet bij een bepaalde stand, zo krijg je bij een snelle sluitertijd alleen flitsbelichting en geen andere omgevingslicht op de foto.Als het wel de bedoeling is dat er andere omgevingslicht op de foto is dan ga je gewoon lager met je sluitertijd.Dan ga je bestaand licht mengen met flitslicht.

                    Je begint met eerst je belichting goed te krijgen voor je model.Zet hierbij het hoofdlicht niet te ver van je model af.

                    Stel je hoofdlicht eens in op 1/32 of 1/16 vermogen en probeer bij welke diafragma je een goed belicht model krijgt.(Je stelt het hoofdlicht in op een laag vermogen omdat je anders straks de achtergrond niet kunt overbelichten met je sb-600, die zou dan te zwak zijn) Dit kan bijvoorbeeld f2.8,f4,f5.6,f6.3 of iets anders, er bestaan geen juiste of onjuiste waarden.Wel moet je rekening houden met de scherptediepte die zo'n diafragma met zich meebrengt. Ook is het zo, hoe hoger je diafragmagetal hoe meer power je nodig hebt van je flitsers.

                    Als je model dichtbij de achtergrond zit wordt de achtergrond meebelicht door het hoofdlicht, zit je model ver af van de achtergrond dan wordt deze minder belicht en zal hij grijzer/donkerder zijn.(Dus alleen met je hoofdlicht zou je ook al een witte of grijzere achtergrond kunnen krijgen door de afstand te varieren van je model tot de achtergrond, de afstand tussen het licht en je model blijft herbij steeds dezelfde).

                    Als je dat voor elkaar hebt richt je je sb-600 op de achtergrond( vrij dichtbij ) en stel je de power bij tot je de juiste achtergrond belichting hebt.Als je kleur effecten wil doe je er 1 of 2 gels op en kun je ook met de afstand spelen.

                    Zo zou het je zeker moeten lukken.Succes.
                    Last edited by sjonnie17; 26 juli 2010, 13:33. Reden: aanvulling

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag over studio belichting

                      Een lichtmeter is onmisbaar voor studiowerk, en voor strobist werk!
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag over studio belichting

                        Hallo Sjonnie 17,

                        Zeer erg bedankt voor de bruikbare uitleg ik ga dit volgende keer zeker uittesten.
                        En nu nog sparen voor een lichtmeter.
                        Kan je sneller resultaat bekomen met een lichtmeter?


                        Gr Stef
                        Last edited by stefaanjan; 26 juli 2010, 19:41.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag over studio belichting

                          Oorspronkelijk geplaatst door stefaanjan Bekijk bericht
                          Hallo Sjonnie 17,

                          Zeer erg bedankt voor de bruikbare uitleg ik ga dit volgende keer zeker uittesten.
                          En nu nog sparen voor een lichtmeter.
                          Kan je sneller resultaat bekomen met een lichtmeter?


                          Gr Stef
                          Met een lichtmeter is het makkelijker en nauwkeuriger op elkaar af te stemmen.Het principe is hetzelfde, de lichtmeter vertelt exact welke f-stop je met een bepaalde lichtsterkte moet instellen op je camera voor een juiste belichting.Jij bepaalt hoeveel meer of minder je achtergrond belicht wordt door daar ook te gaan meten.Wil je het daar meer belicht dan je voorgrond hebben dan pas je je flitssterkte voor je achtergrond zodanig aan dat je een hogere f-stop waarde afleest. Was je waarde voor de voorgrond/onderwerp bijv. f5.6 dan regel je de lichtsterkte zodanig nij dat je bijv. f9.5 afleest voor je achtergrond. Op het moment dat je dan je camera handmatig instelt op f5.6 wordt je achtergrond ten opzichte van je voorgrond 1,5 stop overbelicht.
                          Jij bepaalt hoe de voor en achtergrond zich tot elkaar verhouden door over of onder te belichten en de juiste ratio uit te kiezen.

                          Dit alles geldt ook voor als je buiten flitst.Daar is het een kwestie van de flitssterkte die je met je f-stop en de powerinstelling op je flitser regelt ten opzichte van de bestaande licht, die je regelt met de sluitertijd.Door een hoge sluitertijd weinig tot geen bestaande licht door een kortere sluitertijd wel bestaand licht op de foto.

                          Nu weet je de theorie, succes met spelen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag over studio belichting

                            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                            Een lichtmeter is onmisbaar voor studiowerk, en voor strobist werk!
                            Dit dacht ik tot voor 3 dagen geleden ook, totdat ik merkte de fotoshoot die ik heb gedaan zonder lichtmeter een beter resultaat hadden dan shoots waarvoor ik wel een lichtmeter gebruik.

                            Zeg niet dat een lichtmeter niet handig is, maar zeker niet onmisbaar.
                            Kijk gewoon naar je schermpje op je toestel en zorg dat de highlights niet gaan knipperen. Dan weet je eigenlijk al zeker dat je goed zit. En op gegeven moment ken je je flitsers ook en weet je van te voren al hoe je ze moet instellen.
                            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraag over studio belichting

                              Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                              Dit dacht ik tot voor 3 dagen geleden ook, totdat ik merkte de fotoshoot die ik heb gedaan zonder lichtmeter een beter resultaat hadden dan shoots waarvoor ik wel een lichtmeter gebruik.

                              Zeg niet dat een lichtmeter niet handig is, maar zeker niet onmisbaar.
                              Kijk gewoon naar je schermpje op je toestel en zorg dat de highlights niet gaan knipperen. Dan weet je eigenlijk al zeker dat je goed zit. En op gegeven moment ken je je flitsers ook en weet je van te voren al hoe je ze moet instellen.
                              Zelfs een blind varken vindt af en toe een eikel in het bos !
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                              Comment

                              Working...
                              X