Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vakantiejob = slavenwerk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vakantiejob = slavenwerk?

    Hallo,

    Mijn vriendin heeft een vakantiebaantje in een recreatiedomein (iets à la Sunparks, maar een andere naam die ik verder niet ga vermelden). Het is de eerste keer dat ze dit doet, en ze staat er in een frituur/snack kraampje langs de zwemvijver. Ze werkt heel onregelmatige uren, heeft nooit een contract getekent, krijgt haar loon 's avonds cash in het handje, en erger nog, middagpauze heeft ze gewoon niet...
    Ze wil dan ook terecht stoppen met dit baantje.

    Natuurlijk vermoedde ze (terecht) dat ze dus in het zwart werkte, maar het beste moet nog komen, toen haar vader een telefoontje deed naar de baas, zei deze meneer dat alles in orde was en ze ingeschreven was en op het eind van de maand een loonbrief zou krijgen.

    Nu vraag ik me af hoe ze 'in orde en ingeschreven' kan zijn als ze nooit een contract of iets dergeleijks gezien, laat staan getekend heeft? Ook lijkt een loonbrief me zeer onwaarschijnlijk als je elke dag cash betaald wordt?

    Met mijn beperkte kennis van de arbeidsmarkt en regels hieromtrent, denk ik dat dit niet pluis is, of heb ik het mis

    ps: ik werk zelf als magazijnier in de vakantie's, gewoon met contract, aan een mooi loon met genoeg pauzes

    Yannick

  • #2
    Re: vakantiejob = slavenwerk?

    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: vakantiejob = slavenwerk?

      Dankjewel Theokus, zeer nuttige info

      Gr,

      Yannick

      Comment


      • #4
        Re: vakantiejob = slavenwerk?

        Toch raar dat zo'n park het niet zo nauw neemt met de wetgeving ! Dacht dat de firma's ondertussen controles genoeg kregen hier omtrent, maar blijkbaar dus niet.
        Volledig mee eens dat, zeker voor de jobstudenten, alles op papier moet staan VOOR ze beginnen werken. Ze zijn vaak niet mondig genoeg of kennen niet genoeg van de wetgeving, met als gevolg dat hun werkgever hier misbruik van maakt.

        Comment


        • #5
          Re: vakantiejob = slavenwerk?

          Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
          Toch raar dat zo'n park het niet zo nauw neemt met de wetgeving ! Dacht dat de firma's ondertussen controles genoeg kregen hier omtrent, maar blijkbaar dus niet.
          Volledig mee eens dat, zeker voor de jobstudenten, alles op papier moet staan VOOR ze beginnen werken. Ze zijn vaak niet mondig genoeg of kennen niet genoeg van de wetgeving, met als gevolg dat hun werkgever hier misbruik van maakt.
          Zo is het, ik kreeg mijn contract gewoon aangeboden de eerste dag om 8u 's morgens, maar ik werk al 3 jaar elke vakantie bij die firma, en ik weet dat die altijd in orde zijn daarmee...

          Zwartwerk op zich is soms handig voor studenten, als je teveel werkt gaan ze aan je kindergeld zitten, maar dat die baas het op die manier doet, dat is wat me tegenzit.

          Comment


          • #6
            Re: vakantiejob = slavenwerk?

            Een mondeling contract is eigenlijk ook een contract, al ben je er niet veel mee om iets te bewijzen natuurlijk.
            Belangrijkste is dat de werknemer ingeschreven is, dat de baas dit dus al doorgegeven heeft ... dan is het al geen zwartwerk meer.
            Zelfs met een contract in de hand, als de baas dit niet doorgeeft blijft het zwartwerk maar dan heeft de werknemer teninste al iets en ies het vooral de werkgever zijn probleem.

            Dat dagelijks uitbetalen is natuurlijk een ander punt, dat is niet echt gebruikelijk voor iemand dat officiëel werkt.

            Zelf zou ik nergens beginnen zonder contract, maar allé.

            Misschien eens een fotoke nemen terwijl ze werkt, dan kan hij nadien tenminste al niet ontkennen dat ze gewerkt heeft en hij een loon schuldig is.

            Trouwens ... hoe gaat die nu bewijzen dat hij haar betaald heeft?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: vakantiejob = slavenwerk?

              Ze wordt betaald hoor dat is niet het probleem, maar neem nu vandaag, ze moest gaan werken, komt daar aan en krijgt te horen; "er is al genoeg volk ga maar terug naar huis". Nou ja leuk is anders denk ik...

              Comment


              • #8
                Re: vakantiejob = slavenwerk?

                Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                Ze wordt betaald hoor dat is niet het probleem, maar neem nu vandaag, ze moest gaan werken, komt daar aan en krijgt te horen; "er is al genoeg volk ga maar terug naar huis". Nou ja leuk is anders denk ik...
                Misschien komen zij en de baas met elkaar niet overheen. Als de vader al gebeld heeft. Nu iemand zomaar naar huis sturen kan niet, maar als er geen kontrakt is gewoon bellen en melden dat ze niet meer komt. Als ze dan toch alle dagen wordt betaald zal er geen verlies zijn. Is hij niet akkoord dan moet hij maar met het kontrakt te voorschijn komen en beiden de puntjes op de I zetten. Assertief optreden !

                Misschien is ook de job te zwaar, je mag niet vergeten iedereen die honger heeft wil zo snel mogelijk bediend worden en dan de massa die komt aandrijven.

                Comment


                • #9
                  Re: vakantiejob = slavenwerk?

                  Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht

                  Mijn vriendin heeft een vakantiebaantje in een recreatiedomein (iets à la Sunparks, maar een andere naam die ik verder niet ga vermelden).
                  denk dat het park zelf daar buiten staat.
                  vaak worden dat soort tentjes gewoon in de gelegenheid gesteld daar wat te verkopen op huurbasis van de lokatie.
                  werken in het park zelf is natuurlijk wel de verantwoording voor het park.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: vakantiejob = slavenwerk?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
                    Misschien komen zij en de baas met elkaar niet overheen. Als de vader al gebeld heeft. Nu iemand zomaar naar huis sturen kan niet, maar als er geen kontrakt is gewoon bellen en melden dat ze niet meer komt. Als ze dan toch alle dagen wordt betaald zal er geen verlies zijn. Is hij niet akkoord dan moet hij maar met het kontrakt te voorschijn komen en beiden de puntjes op de I zetten. Assertief optreden !
                    zou ik precies ook doen
                    je moet niet met je voeten laten spelen.
                    hoe meer f**k hoe meer vreugd

                    **=ol

                    Comment


                    • #11
                      Re: vakantiejob = slavenwerk?

                      Als ze toch geen contract heeft, dat ze gewoon thuis blijft... Ze zullen wel bellen als ze haar nodig hebben, maar daar vrees ik voor.

                      Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                      Ze wordt betaald hoor dat is niet het probleem, maar neem nu vandaag, ze moest gaan werken, komt daar aan en krijgt te horen; "er is al genoeg volk ga maar terug naar huis". Nou ja leuk is anders denk ik...
                      Dit heb je heeeeeeeeeeeeeeeeeeel vaak in de horeca Ik heb gelukkig nooit in de horeca gewerkt aan de kust, maar ik heb genoeg vrienden die dit mee gemaakt hebben.
                      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                      500px

                      Comment


                      • #12
                        Re: vakantiejob = slavenwerk?

                        Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                        Ze wordt betaald hoor dat is niet het probleem, maar neem nu vandaag, ze moest gaan werken, komt daar aan en krijgt te horen; "er is al genoeg volk ga maar terug naar huis". Nou ja leuk is anders denk ik...
                        Dan zou ik al rap zeggen "Geen probleem .. dat is xxx Euro". Met contract zou hij ook moeten betalen, zelfs al doet ze niets.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: vakantiejob = slavenwerk?

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Dan zou ik al rap zeggen "Geen probleem .. dat is xxx Euro". Met contract zou hij ook moeten betalen, zelfs al doet ze niets.
                          Dat is inderdaad de wet. Ze moeten u verwittigen voor ge komt opdagen op het werk. Helaas is er hier wel iets meer niet in de haak.

                          Comment


                          • #14
                            Re: vakantiejob = slavenwerk?

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Een mondeling contract is eigenlijk ook een contract, al ben je er niet veel mee om iets te bewijzen natuurlijk.
                            Inderdaad, maar dacht dat voor jobstudenten sinds kort een mondeling contract niet meer mag, dat het dus allemaal op papier moet staan VOOR ze beginnen werken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: vakantiejob = slavenwerk?

                              Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                              Inderdaad, maar dacht dat voor jobstudenten sinds kort een mondeling contract niet meer mag, dat het dus allemaal op papier moet staan VOOR ze beginnen werken.
                              Een jobstudent moet steeds een contract hebben, ten laatste de dag waarop hij begint te werken. Zonder contract beginnen te werken en bijvoorbeeld in de namiddag het contract in orde brengen kan niet. Het moet gebeuren vooraleer men de eerste minuut werkt.
                              De werkgever is verplicht om dit te doen. Dit contract moet in drie exemplaren opgemaakt worden: één exemplaar voor de werkgever, één voor de student-werknemer en één voor de sociale arbeidsinspectie.

                              Het contract moet vermelden:
                              - De naam, geboortedatum en eventueel verblijfplaats van de student
                              - De naam, adres en verblijfplaats van de feitelijke werkgever
                              - De begin- en einddatum van de tewerkstelling
                              - De plaats van tewerkstelling
                              - Een beknopte functieomschrijving, dit is wat de jobstudent moet doen.
                              - De lengte van de eventuele proefperiode
                              - Een uurrooster per week (de werkuren).
                              - De aanvang en het einde van de gewone arbeidsdag, het tijdstip en de duur van de rusttijden en de dagen van regelmatige onderbreking van de arbeid.
                              - Het loon en eventuele voordelen in natura zoals bijvoorbeeld kost en inwoon.
                              - De datum van uitbetaling.
                              - De eventuele plaats van huisvesting.
                              - De toepassing van de Wet van 12.04.'65 op de bescherming van het loon.
                              - Het bevoegd paritair comité, dit wil zeggen de sector waarin er gewerkt wordt.
                              - Het adres en telefoonnummer van de bedrijfs- of interbedrijfsgeneeskundige dienst.
                              - De plaats waar de verbandkist te vinden is.
                              - Indien er een vakbondsafvaardiging, ondernemingsraad en/of comité voor preventie en bescherming op de werkvloer is: namen en contactmogelijkheden.
                              - Het adres en het telefoonnummer van de Inspectie van de sociale wetten van het district waarin de student wordt tewerkgesteld.

                              De student-werknemer moet eveneens ingeschreven worden in het personeelsregister.
                              De student-werknemer moet op de eerste werkdag ook een afschrift van het arbeidsreglement ontvangen.


                              Lijkt me moeilijk om dit allemaal mondeling te doen

                              You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                              [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                              Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                              Comment

                              Working...
                              X