Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aandelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aandelen

    Een Amerikaans bedrijf wilt mij deels belonen met aandelen.
    Nu heb ik niet de minste ervaring met aandelen en heb hierover een paar vragen.

    Stel dat het bedrijf in een of ander schandaal verwikkeld raakt en een miljardenclaim rond haar oren krijgt. Kan ik als aandeelhouder op een of andere manier verantwoordelijk worden gesteld? Kan ik hiermee geld verliezen (buiten dat de waarde van de aandelen 0 wordt).
    Het bedrijf heeft het over een equity award schedule? Wat wordt hiermee bedoeld?
    Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

  • #2
    Re: Aandelen

    het gaat toch niet over multilevel marketing of network marketing?
    in dat geval: ver vandaan blijven want je geld ben je kwijt.

    Comment


    • #3
      Re: Aandelen

      Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
      Een Amerikaans bedrijf wilt mij deels belonen met aandelen.
      Nu heb ik niet de minste ervaring met aandelen en heb hierover een paar vragen.

      Stel dat het bedrijf in een of ander schandaal verwikkeld raakt en een miljardenclaim rond haar oren krijgt. Kan ik als aandeelhouder op een of andere manier verantwoordelijk worden gesteld? Kan ik hiermee geld verliezen (buiten dat de waarde van de aandelen 0 wordt).
      Het bedrijf heeft het over een equity award schedule? Wat wordt hiermee bedoeld?
      Mimo,
      Wellicht heb je dit al gedaan: google eens op "equity award".
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Aandelen

        Is dat bedrijf uw werkgever ?
        Zijn de aandelen beursgenoteerd ?
        Hoe en wanneer kan je de aandelen te gelde maken ?
        Zijn de aandelen op naam ? (register ?)

        - Als het over "echte" aandelen gaat, kunnen ze nooit minder waard zijn dan 0.
        Een aandeel is wat het zegt: een deeltje eigendom van het betreffende bedrijf. Als een bedrijf failliet gaat - dus niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen - komt de aandeelhouder op de laatste plaats om nog iets te recupereren van zijn inbreng.

        - Het equity award schedule is waarschijnlijk het aandelenplan van het bedrijf dat opgezet is voor jou en jouw collega's.

        - Opletten voor de fiscus

        Comment


        • #5
          Re: Aandelen

          Ik ga er van uit dat dit je werkgever is. Waarschijnlijk gaat het over opties, en niet onmiddellijk over aandelen. En waarschijnlijk krijg je dan een optieplan voorgeschoteld. D.w.z. dat je op over een bepaalde periode die opties kunt omzetten in aandelen (voorbeeld over een periode van vijf jaar ieder jaar 20%). Wanneer die omgezet zijn kun je die verkopen (als het aandeel hoger staat dan de waarde bij toekenning) of niet...

          De fiscus komt natuurlijk ook kijken. En wel zodanig dat je taksen betaalt bij toekenning (en niet bij uitoefening zoals vb. in de VS). Daarenboven gaat het taks percentage omhoog als je binnen een periode van drie jaar (dacht ik) verkoopt na toekenning.

          M.a.w. zakt het aandeel, dan heb je taksen betaald en niks van opbrengst...

          Opties zijn geen aandelen. Je bent er dus nooit aansprakelijk voor. Ook niet voor aandelen trouwens. Je bent dan immers aandeelhouder (of voor een deeltje mede-eigenaar) van het bedrijf in kwestie. Tenzij je aandelen hebt en handelt met voorkennis. Maar dan moet je al voor een groot bedrag hebben, en in de kenniskring behoren die aan dergelijke info kan.

          In het bedrijf waar ik werk (werkte, want het is nu overgenomen) heeft zowat iedereen met dergelijk optieplan centen verloren (t.t.z. taksen betaalt en nooit enige opbrengst gehad)...
          Nikon D90

          Comment


          • #6
            Re: Aandelen

            Ik heb zowel aandelen als opties gekregen van mijn werkgever.

            Vraag maar eens mooi wat uitleg over de belastingen. Het zit anders in elkaar met aandelen als opties, maar als de aandelen een beetje vooruitgaan, dan kan dit een stevig extraatje worden.
            Zeker niet afwijzen op basis van een paar mensen die ooit eens iets gehoord hebben, maar er geen ervaring mee hebben.

            Als je aandelen krijgt, dan is dit een inkomen, en wordt het aldus belast op het ogenblik dat je ze echt in je bezit krijgt en kan verkopen.
            Dikwijls krijg een pakket waarvan je bij voorbeeld de helft na 1 jaar en het totaal na 2 jaar kan verkopen. In dit geval wordt je na 1 jaar belast op de helft en na 2 jaar belast op de tweede helft. Gewoon alsof je cash gekregen had. Als je de aandelen dan telkens verkoopt, dan moet je de centen nog even aan de kant laten liggen omdat je waarschijnlijk ongeveer de helft van de waarde mag betalen aan de fiscus.

            Voor opties zijn er momenteel 2 system:
            -ofwel een zéér voordelige belasting bij toekenning (belasting op 10% of 15% van de uitoefenwaarde naar gelang je ze binnen de 3 jaar wil uitoefenen of vroeger). Als de aandelen zakken binnen de uitoefenperiode ben je die belasting kwijt.
            - ofwel belast bij uitoefening: enkel als je uitoefent en winst maakt betaal je belasting. Dit is het veiligst, maar zeker niet het voordeligste als de aandelen stevig stijgen.

            Ik kan maar één ding aanraden: laat het systeem duidelijk uitleggen door je werkgever, en maak je keuzes op basis van feiten, en niet op basis van 'mijn vriend had dit ook en heeft hieraan véél geld verloren'.
            Het is duidelijk dat het bedrijf waarvoor je werkt je extra wil motiveren en belonen als het bedrijf op langere termijn goede resultaten haalt.
            Ik beklaag het me zeker niet dat ik ze destijds aangenomen heb. Dit is intussen een bedrag geworden waarvoor ik een paar jaar zou moeten werken.

            Comment


            • #7
              Re: Aandelen

              Oorspronkelijk geplaatst door pnobels Bekijk bericht

              De fiscus komt natuurlijk ook kijken. En wel zodanig dat je taksen betaalt bij toekenning (en niet bij uitoefening zoals vb. in de VS). Daarenboven gaat het taks percentage omhoog als je binnen een periode van drie jaar (dacht ik) verkoopt na toekenning.

              M.a.w. zakt het aandeel, dan heb je taksen betaald en niks van opbrengst...
              Dit was vroeger waar, maar vandaag kan je kiezen!!

              Comment


              • #8
                Re: Aandelen

                De mensen die een kleine 10 jaar bij google werken zijn allemaal multi-miljonair omdat ze aandelen en opties gekregen hebben in het begin. Een maat van mij die er slechts 4 jaar werkt heeft toch een beetje spijt dat hij er niet vroeger begonnen is

                Comment


                • #9
                  Re: Aandelen

                  Oorspronkelijk geplaatst door pnobels Bekijk bericht
                  M.a.w. zakt het aandeel, dan heb je taksen betaald en niks van opbrengst...
                  Hier idem dito

                  Comment

                  Working...
                  X