Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iMac voor senioren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • iMac voor senioren?

    Mijn moeder (67 jaar jong) haar PC is aan vervanging toe. Tot op heden ervaart ze haar PC (Win XP) als niet gebruiksvriendelijk. (en dit ondanks het volgen van compu-opleidingen voor senioren).
    Volgens Apple-adepten zou de iMac veel gebruiksvriendelijker zijn dan Windows-PC.
    Dan lijkt het mij een goede keuze dat mijn moeder zich een iMac aanschaft.
    Is dit een juiste beslissing? Wat denken jullie er van?
    Homo Sapiens Pentaxiensis

  • #2
    Re: iMac voor senioren?

    Voor Mail, surfen, foto's in elk geval, en een pakketje iWorks er bij, en ze wil nooit nog iets anders.

    Comment


    • #3
      iMac voor senioren?

      Goeie raad, eerst eens laten proberen bij iemand die een Mac heeft..... Mac adepten lijken niet te begrijpen dat een Mac ook niet altijd voor iedereen werkt....
      't is toch anders dan een Windows pc.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: iMac voor senioren?

        Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
        Mijn moeder (67 jaar jong) haar PC is aan vervanging toe. Tot op heden ervaart ze haar PC (Win XP) als niet gebruiksvriendelijk. (en dit ondanks het volgen van compu-opleidingen voor senioren).
        Volgens Apple-adepten zou de iMac veel gebruiksvriendelijker zijn dan Windows-PC.
        Dan lijkt het mij een goede keuze dat mijn moeder zich een iMac aanschaft.
        Is dit een juiste beslissing? Wat denken jullie er van?
        Met alle respect voor jouw moeder, maar dat zal toch meer met het menneke dan het penneke te maken hebben. Naar adepten zou ik nooit luisteren.

        Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
        Voor Mail, surfen, foto's in elk geval, en een pakketje iWorks er bij, en ze wil nooit nog iets anders.
        Klopt voor een deel. Als in haar vriendenkring de meerderheid PC gebruikt, dan zal het heel zeker al eens fout lopen bij het openen van ontvangen berichten. De bijlages dan toch, niet het bericht zelf.

        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
        Goeie raad, eerst eens laten proberen bij iemand die een Mac heeft..... Mac adepten lijken niet te begrijpen dat een Mac ook niet altijd voor iedereen werkt....
        't is toch anders dan een Windows pc.
        Een zéér wijze raad.
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

        Comment


        • #5
          Re: iMac voor senioren?

          Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
          Klopt voor een deel. Als in haar vriendenkring de meerderheid PC gebruikt, dan zal het heel zeker al eens fout lopen bij het openen van ontvangen berichten. De bijlages dan toch, niet het bericht zelf.

          Een zéér wijze raad.
          Ik kom zelf van PC, en kan dus met enige zekerheid zeggen, verkeerd wat de bijlagen betreft, helemaal verkeerd zelfs.
          En wat die andere raad betreft, daar spreek ik mij niet over uit, hij spreekt over slechte ervaring, ik over zeer goeie.

          Comment


          • #6
            Re: iMac voor senioren?

            Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
            Ik kom zelf van PC, en kan dus met enige zekerheid zeggen, verkeerd wat de bijlagen betreft, helemaal verkeerd zelfs.
            En wat die andere raad betreft, daar spreek ik mij niet over uit, hij spreekt over slechte ervaring, ik over zeer goeie.
            Kan jij mij dan zeggen waarom sommige pps absoluut niet open te krijgen zijn en zelfs mijn iMac laten vastlopen met een herstart tot gevolg? Ofwel open, maar de bijhorende muziek niet te horen is?
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

            Comment


            • #7
              Re: iMac voor senioren?

              Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
              Mijn moeder (67 jaar jong) haar PC is aan vervanging toe. Tot op heden ervaart ze haar PC (Win XP) als niet gebruiksvriendelijk. (en dit ondanks het volgen van compu-opleidingen voor senioren).
              Volgens Apple-adepten zou de iMac veel gebruiksvriendelijker zijn dan Windows-PC.
              Dan lijkt het mij een goede keuze dat mijn moeder zich een iMac aanschaft.
              Is dit een juiste beslissing? Wat denken jullie er van?
              Volstrekte onzin en zonde van je geld. En beetje internet en emailen kun je met iedere willekeurige WinPC.

              Groet,

              jan

              Comment


              • #8
                Re: iMac voor senioren?

                Mijn vrouw wou nooit op een windows PC werken, te ingewikkeld voor haar. Ze is kompleet computer analfabeet. Ik had het haar tientallen keren voorgedaan maar ze vond het niet logisch en veel te moeilijk.

                Op de iMAC zit ze nu alle dagen. Ze leest nu haar eigen email, surft op verschillende fora, gebruikt facebook. Ze beheert haar eigen foto's en plaatst ze zelfs af en toe online.

                En ik heb haar dat niet meer moeten uitleggen. Ze heeft geen idee wat een folder is of een filenaam. Ze zou niet weten wat FTP is of een URL. En naar settings heeft ze nog nooit gekeken. Die foto's hebben geen naam of folder ze staan gewoon in iPhoto en ze sorteert ze via faces, places of datum. En ze beseft totaal niet dat die foto's die online staan ook nog op een server op het net staan, ze heeft niets anders gedaan dan ze gemarkeerd om zichtbaar te zijn op het net.
                De verschillende handelingen zijn nu eenmaal meer op mensenmaat en niet meer op computermaat. Voor iemand die van Windows komt zal het even wennen zijn, maar dat lijkt mij niet zo voor jouw moeder.

                Koop die Mac dan via een reseller die ook een cursus en uitleg geeft. bv via Switch (Antwerpen) of Maar verschillende handelingen zijn nu eenmaal meer op mensenmaat en niet meer op computermaat.

                Maar ik ben ook thuis, ik onderhoudt dat systeem. Ik denk wel dat een Mac minder onderhoudt nodig heeft dan een Windows PC maar toch zal het af en toe nodig zijn.

                Koop hem bij een reseller die ook een cursus of uitleg aan haar wilt geven. En dan liefst eentje in de buurt waar ze eenvoudig naar toe kan. bv Switch of Easy-M.
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • #9
                  Re: iMac voor senioren?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                  Kan jij mij dan zeggen waarom sommige pps absoluut niet open te krijgen zijn en zelfs mijn iMac laten vastlopen met een herstart tot gevolg? Ofwel open, maar de bijhorende muziek niet te horen is?
                  Waarschijnlijk gemaakt met een latere versie van Powerpoint dan de versie die jij op Mac draait. Klopt dat soms de bijbehorende muziek niet te horen is.
                  Powerpoint is, net als vele andere Microsoft produkten, niet helemaal "comme il faut". Maar Office is nu eenmaal de standaard.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: iMac voor senioren?

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Powerpoint is, net als vele andere Microsoft produkten, niet helemaal "comme il faut"..
                    Straffe uitspraak..... Apple produkten wel dan?
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: iMac voor senioren?

                      Ik denk ook dat het niet echt goed is om haar te laten veranderen om die reden. Als ik zelf van operating system verander ben ik ook altijd even verloren. Als het al niet gaat op een pc voor eenvoudige dingen, ga je haar helemaal ontmoedigen door haar min of meer vertrouwde omgeving weg te nemen, maar zoals reeds gezegd hier. Het kan geen kwaad om haar eens te laten testen

                      Comment


                      • #12
                        Re: iMac voor senioren?

                        Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                        Ze leest nu haar eigen email, surft op verschillende fora, gebruikt facebook.
                        Wat maakt het nu uit of je dit op een Mac of PC doet ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: iMac voor senioren?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
                          Mijn moeder (67 jaar jong) haar PC is aan vervanging toe. Tot op heden ervaart ze haar PC (Win XP) als niet gebruiksvriendelijk. (en dit ondanks het volgen van compu-opleidingen voor senioren).
                          Volgens Apple-adepten zou de iMac veel gebruiksvriendelijker zijn dan Windows-PC.
                          Dan lijkt het mij een goede keuze dat mijn moeder zich een iMac aanschaft.
                          Is dit een juiste beslissing? Wat denken jullie er van?
                          Een vrouw met veel geduld vind ik
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: iMac voor senioren?

                            Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                            Wat maakt het nu uit of je dit op een Mac of PC doet ?
                            Al dan niet gebruiksvriendelijk
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #15
                              Re: iMac voor senioren?

                              Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                              Ik denk ook dat het niet echt goed is om haar te laten veranderen om die reden. Als ik zelf van operating system verander ben ik ook altijd even verloren. Als het al niet gaat op een pc voor eenvoudige dingen, ga je haar helemaal ontmoedigen door haar min of meer vertrouwde omgeving weg te nemen, maar zoals reeds gezegd hier. Het kan geen kwaad om haar eens te laten testen
                              Ben ik met 100% mee eens.

                              En zonder kosten kan je haar Ubuntu eens laten testen.
                              Veel "oudere" mensen zijn hier ook snel mee weg.
                              Dus geen kosten voor een nieuwe computer en geen kosten voor een besturing.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X