Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vast licht studio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vast licht studio

    Ik ben bezig met een studioinrichting op het werk om grote machines te fotograferen.
    Flitsers zijn geen opties, ik zoek dus de beste optie voor continue licht.

    Welke lampen geven veel licht af met een continue kleurtemperatuur (liefst zo neutraal mogelijk) en zijn als klap op de vuurpijl ook nog eens niet te duur?

  • #2
    Re: Vast licht studio

    In de eerste plaats een wedervraag, waarom zijn flitsers niet aan de orde?
    De beste continue verlichting lijkt mij een set van hoogwaardige TL buizen in de juiste armaturen en gemonteerd op lampstatieven.
    Twee de wedervraag hoe groot is voor U een grote machine ?
    Derde wedervraag wat is voor U niet duur ?

    Een beetje verduidelijking zou welkom zijn .

    MVG, Jeff c.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Vast licht studio

      Een machine staat stil, dus naast een set licht is een goed statief een goede manier om de belichting goedkoper te houden...Je kan dan gewoon met sluitertijden van enkele seconden een "grote machine" prima uitlichten.

      Goed daglicht is echter (net als studioflitsers) niet goedkoop.

      Vragen van mijn voorganger zijn inderdaad handig om verder eerst te beantwoorden
      Mijn objectieven zijn all round...

      Comment


      • #4
        Re: Vast licht studio

        Een beetje duiding,… het gaat over heftrucks en hoogwerkers… veelal valt het wel mee qua afmeting.
        Maar af en toe zitten er wel echte monsters tussen die ook iets belicht moeten worden.
        De volledige grote van de achterwand is 10 meter in de breedte en 6 meter in hoogte.
        Bedoeling is een soort packshots van de machines maken.

        Uiteraard zal er getrokken worden vanop een statief (met een D70s en standaard kitlens).
        Statieven voor de belichting is miserie zoeken, ze komen in de stock van de machines te staan waar dus veel heen en weer gereden wordt.
        Betonnen pilaren ontwijken blijkt vaak al moeilijk, laat staan een statief.
        Vandaar dat de lichten beter opgehangen worden aan het plafond (en redelijk hoog), niet ideaal maar 't is de enige verstandige oplossing.
        Vandaar ook dat een massa lampen erboven hangen niet echt aan de orde is.
        Ideaal zou zijn een 5tal lampen die breed en hard genoeg stralen zodat de hele ruimte toch egaal verlicht is.
        De stock waarin gefotografeerd wordt is op zich een erg donkere ruimte.

        De ruimte waarin getrokken wordt krijgt echter ook wat daglicht binnen door dakramen en ik wil de invloed daarvan beperken.
        Vandaar dat ik continue licht zou willen laten ophangen die telkens een zelfde resultaat kan garanderen.

        Budget zal toch niet meer mogen zijn dan een paar 100 euro, vandaar dat flitsers al uitgesloten zijn.

        Ik had de indruk dat TL's net geen continue kleurtemperatuur hadden en al allesinds niet wit.

        Indien gewenst kan ik wel eens een foto van de ruimte uploaden.

        Alvast bedankt.
        Last edited by Slicktrix; 19 juli 2010, 21:07.

        Comment


        • #5
          Re: Vast licht studio

          De TL's die hier bedoeld worden zijn daglicht TL's. Die hebben een veel betere en constante kleurtemperatuur...

          Echter, zoals ik hierboven aangaf. Goed daglicht is minstens zo duur als degelijke flitsers. Dus budgetwise zou daar de keuze niet persé op moeten vallen

          Voor een budget van paar honderd euro kom ik niet veel verder dan een stuk of 5/6 bouwlampen van 1000 watt op bouwlampstatief (dat staat echt wel stevig) met eventueel een flitsparaplu op veilige afstand ervoor en een grijskaart. Want voor bijv. een heftruck heb je aardig wat licht nodig. Je zal dan echter altijd last blijven houden van het daglicht, omdat deze een andere kleurtemperatuur dan de bouwlampen hebben.
          Mijn objectieven zijn all round...

          Comment


          • #6
            Re: Vast licht studio

            Ik heb al grote twijfels bij de ontvangen verduidelijking, je kent de omgekeerde kwadratenwet, of je kent ze niet, maar als je bij een hoogte van 6 meter lampen aan het plafond gaat hangen naar beneden gericht, ga je te maken krijgen met een verval op die zes meter, wat wil zeggen dat de bovenzijde veel meer licht gaat krijgen dan de onderzijde van het betreffende voertuig. Als je het langs voor belicht met drie lichtbronnen over 10 meter met een reflector paraplu type en je neemt een redelijke afstand tussen lichtbron en voertuig gaat je lichtafval veel minder zijn en werken in de diepte van het voertuig. Wat zeker een veel beter resultaat gaat geven.

            Ook wat het mogelijke budget aangaat heb ik mijn twijfels, ik kan perfect volgen als je het idee opvat " We gaan het zelf doen" maar voorzie dan een werkbaar budget, voor de aankoop van materiaal. Als ik bedenk dat wij in het reclamebureau in de jaren 90 een professioneel fotograaf met naam en faam, inzetten om één opname van een bepaald type auto, te maken in zijn studio, die daarvoor 1 week was voorzien. De kostprijs was toen 500,000 frank of zo'n rond de 12.500 euro, let wel voor één opname, te gebruiken in een nationale campagne.
            Als ik dan hoor slechts een paar 100 euro als budget, heb ik daar mijn bedenkingen bij, "Amateuristisch geklungel" gaat dan spontaan door mijn hoofd.
            Als je nu werkt aan een bruikbare setup, en aan een meer professionele techniek, dan heb je daar in de toekomst telkenmale geniet van, en blijft je uitgave niet beperkt voor één opname. Schakel de juiste mensen in en laat eventueel een Infini maken in een van de garages, maar probeer te werken zoals het hoort. Dat gaat in ieder zijn voordeel zijn.

            MVG, Jeff c.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Vast licht studio

              Daar heb je uiteraard gelijk in… Maar de "studio" zal uiteindelijk gebruikt worden door de mannen die de machines uit de vrachtwagen rijden. Toestel vast ingesteld, knopje druken en volgende… Het is niet de bedoeling om professioneel ogende foto's te maken. Momenteel is er eentje met een gele zweem, dan weer blauw, dan weer groen,… Er wordt geen nabewerking gedaan. Er worden continue machines binnen gereden, gefotografeerd en via een geautomatiseerd systeem komen deze dan op een website. En dat zouden we graag zo houden, het is niet de bedoeling dat er iemand continue met die foto's bezig is.Bedoeling is machine binnen rijden foto maken en op het web zwieren. Wel zouden we willen dat als de foto's op de website naast elkaar staan ze er toch min of meer gelijk uit zien.

              Voor de commerciële shoots hebben we 2 kleinere fotostudio's ter beschikking.
              En als het echt goed moet zijn schakelen we nog steeds een externe fotograaf in.

              Maar in deze moet ik dus zo goedkoop mogelijk tot een zo goed mogelijk resultaat proberen te komen.
              En dat was dus de vraag, welke goedkope belichting voorzie ik best in dergelijk geval.

              Grts!
              Last edited by Slicktrix; 20 juli 2010, 11:14.

              Comment


              • #8
                Re: Vast licht studio

                Ja dan is het meer lossen en laden op en af, en toestel bediend door personen die niet echt interesse hebben in fotografie, wat het er niet gemakkelijker op maakt.
                Probeer toch van belichting van boven uit af te stappen, en indien mogelijk monteer verlichting aan zuilen zodat je het voertuig langs voor belicht. Na de installatie van de lichten zou ik dan een test opstelling doen met bepaling van de witbalans door een grijskaart en die als standaard instellen op de D70, op voorwaarde dat je dit toestel daar steeds voor gaat gebruiken, kan je werken met vooraf ingestelde settings op de camera die je ook eventueel op en vaste plaats neerzet, zodat de knopjes drukker van dienst zich niks moet aantrekken van de instelling van de camera.

                Inzake belichting of verlichting zou ik me dan is informeren voor een verlichting door grote krachtige stralers, meer in gebruik voor buitenverlichting van wegen of parkeerterreinen. Eens je de witbalans( in de camera instellen) hebt bepaald door het gebruik van de grijskaart gaat het opzich toch niet zoveel uitmaken. Het juiste type van lamp ken ik niet omdat dit net buiten de normen van de fotografie valt. Ik dacht aan hogedruk kwikdamplampen, maar das maar een idee, ik weet wel dat die enorm veel licht geven, nadeel kan misschien de opwarmingstijd zijn die tot 15 a 20 minuten kan oplopen, dit soort licht moet je dus de ganse tijd laten branden.

                Tot daar voor dit intermezzo , ik ben wel bereid om nog mee te denken.

                MVG, Jeff C.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Vast licht studio

                  We hebben blijkbaar een firma waarmee we hebben samengewerkt om ons lichtplan op te stellen binnen de firma. Ik zal eens bij hen te rade gaan welk soort straatlampen dichtst bij daglicht aanleunen .

                  Maar idd die straatverlichting lijkt me dan ook de beste keuze qua diffusie van het licht. Witbalans zal dan wel eens manueel ingesteld moeten worden, maar da's niet onontkomelijk.

                  Het toestel blijft vast staan in de stock en het is de bedoeling om op de vloer te markeren waar de pootjes van het statief moeten staan en de belichting op een vaste plaats ophangen eventueel scheef zodat ze toch iets van van voren komt.

                  Ik laat mijn bevindingen nog weten eens alles geïnstalleerd is.

                  Bedankt om mee te denken!

                  Comment

                  Working...
                  X