Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inzoomen of croppen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Inzoomen of croppen

    Ik vroeg mij af.
    HEt inzoomen met het toestel of croppen met een bewerkingsprogje is dat hetzelfde?
    Of wat is het beste?
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Inzoomen of croppen

    Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
    Ik vroeg mij af.
    HEt inzoomen met het toestel of croppen met een bewerkingsprogje is dat hetzelfde?
    Of wat is het beste?
    Wel, qua beeldhoek heb je hetzelfde, maar bij inzoomen met de lens behoud je het maximale aantal pixels van je sensor, bij achteraf croppen in een progje verlies je uiteraard pixels.
    Inzoomen is dus beter, al hangt het er ook vanaf hoeveel pixels je sensor heeft. Hoe meer pixels, hoe gemakkelijker je kan croppen zonder groot kwaliteitsverlies.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Inzoomen of croppen

      Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
      Wel, qua beeldhoek heb je hetzelfde, maar bij inzoomen met de lens behoud je het maximale aantal pixels van je sensor, bij achteraf croppen in een progje verlies je uiteraard pixels.
      Inzoomen is dus beter, al hangt het er ook vanaf hoeveel pixels je sensor heeft. Hoe meer pixels, hoe gemakkelijker je kan croppen zonder groot kwaliteitsverlies.
      Korte degelijke verstaanbare uitleg.
      Bedankt.

      PS.Normaal gebruik ik WEL komma's
      Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
      schitterende maltwhisky op de kast

      Comment


      • #4
        Re: Inzoomen of croppen

        En ik wil juist zeggen: Beide !

        Ik ben het helemaal eens met D.Leemans.
        Maar ... als je compositie dan nog niet perfect is, dán ga je croppen, naar het meest perfecte beeld toe.

        Zelf had ik een digitale camera, die niet goed scherpstelde bij het volledig inzoomen (ding is intussen defect geraakt ).
        Dus zoomde ik iets minder ver in, met de bedoeling dan maar naderhand te croppen ...
        Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

        Comment


        • #5
          Re: Inzoomen of croppen

          Het beste is dat je de compositie zo perfect mogelijk maakt terwijl je op het knopje drukt, dan moet je achteraf niet teveel pixels weggooien.
          Met meer pixels maak je betere afdrukken (toch als je een groot formaat wil).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X