Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerst witbalans en dan lichtmeter of omgekeerd?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerst witbalans en dan lichtmeter of omgekeerd?

    Misschien een heel stomme (beginners)vraag:

    Als je in de studio of op locatie (met speedlites) werkt gebruik je de lichtmeter om de juiste belichting in te stellen en de grijskaart om de witbalans juist te zetten. Maakt het echter uit wat je eerst doet?

    Ik zou denken van niet. Zolang je grijskaart niet volledig onder- of overbelicht is kan je je witbalans instellen (de kleurtemperatuur wijzigt immers niet). En omgekeerd heeft een eventuele verkeerde kleurtemperatuur geen invloed op de belichting (de hoeveelheid licht).

    Maar klopt deze theorie?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: eerst witbalans en dan lichtmeter of omgekeerd?

    ik kan hier helaas geen antwoord op geven maar vind het wel jammer dat anderen ook niet antwoorden
    EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
    https://sites.google.com/view/pdh65/

    Comment


    • #3
      Re: eerst witbalans en dan lichtmeter of omgekeerd?

      De witbalans is altijd achteraf nog te corrigeren. Dus in principe doet het er niet toe.
      De hoeveelheid licht speelt inderdaad geen rol. Hoe er wel rekening mee dat wanneer je flitssterkte veranderd je verhouding met je omgevingslicht veranderd. Wanneer je flitst op vol vermogen heb je bijvoorbeeld 80% flitslicht, 20% omgevingslicht. Als je dan je WB instelt en vervolgens licht meet en je flitser mindert naar half vermogen, dan is de verhouding omgevings-, flitslicht bijvoorbeeld 50% -50%. Dit kan altijd een andere kleurtemperatuur geven.
      Dus WB aanpassen volgens de flitssterkte die effectief voor de foto wordt gebruikt.

      Comment


      • #4
        Re: eerst witbalans en dan lichtmeter of omgekeerd?

        Got it!

        Dus in de studio maakt het niets uit (in de veronderstelling dat je geen lichten met verschillende kleurtemperaturen gaat mixen).

        Voor buiten kan ik best eerst de belichting correct zetten en dan pas de witbalans corrigeren. En iedere keer als ik iets aan de belichting wijzig (afstand model - lichtbron) of het wordt ineens zwaar bewolkt, dan best opnieuw de witbalans corrigeren.

        Dus eigenlijk gebruik je de grijskaart véél meer buiten dan binnen?

        Comment

        Working...
        X