Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans. kleurtemp studioflitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witbalans. kleurtemp studioflitser

    Bij de specificaties van een flitser/ studioflitser wordt aangegeven wat de kleurtemperatuur is. Ik neem al mijn foto;s in RAW. Nu zit er bij het RAW verwerkingsprogramma de mogelijkheid om de witbalans op basis van kleurtemperatuur in te stellen, Omdat ik konijnen met verschillende kleuren fotografeer is de witbalans van groot belang. Mijn vraag is of het instellen van de kleurtemperatuur op basis van de specificatie van je flitser een betrouwbaar systeem is, of moet men toch met grijskaarten gaan weken,
    Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

  • #2
    Re: Witbalans. kleurtemp studioflitser

    Ik zou toch een grijskaart gebruiken... Lijkt mij de veiligste manier als kleuren echt belangrijk zijn.
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Witbalans. kleurtemp studioflitser

      Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
      Ik zou toch een grijskaart gebruiken... Lijkt mij de veiligste manier als kleuren echt belangrijk zijn.
      Ik heb geen ervaring met grijskaarten, Hoe gaat dat in de praktijk? Je neemt een foto van de grijskaart welke je als een soort referentie voor je kleurbalans gebruikt. Kan je uitleggen hoe e.e.a. moet?
      Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

      Comment


      • #4
        Re: Witbalans. kleurtemp studioflitser

        Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
        Bij de specificaties van een flitser/ studioflitser wordt aangegeven wat de kleurtemperatuur is. Ik neem al mijn foto;s in RAW. Nu zit er bij het RAW verwerkingsprogramma de mogelijkheid om de witbalans op basis van kleurtemperatuur in te stellen, Omdat ik konijnen met verschillende kleuren fotografeer is de witbalans van groot belang. Mijn vraag is of het instellen van de kleurtemperatuur op basis van de specificatie van je flitser een betrouwbaar systeem is, of moet men toch met grijskaarten gaan weken,
        Is betrouwbaar!

        Comment


        • #5
          Re: Witbalans. kleurtemp studioflitser

          Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
          Ik heb geen ervaring met grijskaarten, Hoe gaat dat in de praktijk? Je neemt een foto van de grijskaart welke je als een soort referentie voor je kleurbalans gebruikt. Kan je uitleggen hoe e.e.a. moet?
          De zoekfunctie zal je heel ver vooruit helpen...
          Al doende leert men...

          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Witbalans. kleurtemp studioflitser

            Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
            De zoekfunctie zal je heel ver vooruit helpen...
            http://www.belgiumdigital.com/infocu..._de_grijskaart
            Je fotografeert de grijskaart mee en selecteert deze met een pipet in Photoshop. Dat is mij duidelijk. Punt is dat je de daarna onder dezelfde lichtomstandigheden genomen foto's dezelfde instellingen mee wilt geven, hoe dit moet is me niet duidelijk en kan ik nog niet vinden op het internet.
            Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

            Comment


            • #7
              Re: Witbalans. kleurtemp studioflitser

              Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
              Je fotografeert de grijskaart mee en selecteert deze met een pipet in Photoshop. Dat is mij duidelijk. Punt is dat je de daarna onder dezelfde lichtomstandigheden genomen foto's dezelfde instellingen mee wilt geven, hoe dit moet is me niet duidelijk en kan ik nog niet vinden op het internet.
              Kijk vooral eens in de handleiding van je RAW converter (of de helpfunctie ervan). Je zegt dat je in RAW fotografeert, dus het is daar dat je met het pipet aan de slag moet, en niet in Photoshop. Met een RAW converter de instellingen toepassen op meerdere foto's is kinderspel.
              Groeten, David

              Comment


              • #8
                Re: Witbalans. kleurtemp studioflitser

                Of in Lightroom! Een keer de witbalans instellen en dan via 'copy development settings' of zoiets de witbalans kopiëren op andere foto's. Kinderspel
                Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

                Comment

                Working...
                X