Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over tarieven als amateur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje over tarieven als amateur

    Hallo iedereen,

    Ik heb een nogal specifiek favoriet onderwerp, namelijk macro-fotografie van edelstenen, halfedelstenen, kristallen en juwelen (ik hou enorm van deze blinkende spulletjes ).

    Met een paar speciaalzaken in deze materie ben ik ondertussen wat beter bekend geraakt en zij zijn geïnteresseerd in foto's voor hun websites, tegen betaling.

    Echter heb ik absoluuuuut geen enkel benul wat voor vergoeding ik hiervoor zou moeten vragen. Ik dacht aan een tarief per foto die uiteindelijk op de website terechtkomt, maar dan weet ik nog niet hoeveel natuurlijk.

    Iemand een idee - gezien het misschien wat delicate onderwerp van mijn vraag apprecieer ik elk antwoord per PB eveneens !

    Groetjes,
    Cat.
    Canon EOS 500D + Canon 70-200 F4 L IS + Sigma 17-50 F2.8 OS + Tamron 90mm macro

  • #2
    Re: Vraagje over tarieven als amateur

    Persoonlijk werk ik niet per foto of per object bij product fotografie ... maar gewoon per uur, véél simpeler en transparant voor de klant ... hoeveel je per uur vraagt moet je zelf beslissen ... vergeet het wel niet aan te geven in je personenbelasting hé

    Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje over tarieven als amateur

      tarief per gepubliceerde foto op de website ... en wat als ze foto's verwijderen om ze te vervangen door nieuwe? die toestanden kan je toch niet bijhouden?

      ik zou eerder een prijs per verkocht beeld vragen in plaats van per uur.
      waarna ze vrij zijn om er mee te doen wat ze willen.
      behalve als de foto in gedrukte media terecht komt op tienduizenden exemplaren (folder), dan kan je nog wel iets extra aanrekenen.

      als je een realistische prijs wil aanrekenen, waar je als zelfstandige kan van leven, zullen wel veel klanten afhaken denk ik.
      want dan is het niet echt goedkoop meer voor hen, en dat is waarschijnlijk wel wat ze wensen.

      Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
      vergeet het wel niet aan te geven in je personenbelasting hé
      hehe, delicaat

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje over tarieven als amateur

        Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
        ... vergeet het wel niet aan te geven in je personenbelasting hé
        Het probleem hiermee is dat, als je inkomsten tenminste hoog genoeg liggen, je je zult moeten aansluiten bij een kas voor zelfstandigen en het statuut "zelfstandige in bijberoep" zult moeten aannemen. Dat betekent ook sociale bijdragen betalen.
        Ik heb dat vroeger meegemaakt: Sabaminkomsten (hoofdzakelijk voor het schrijven van lyrics) gaf ik reeds aan, maar toen ik in avondschool begon les te geven (Macintosh), en ook die inkomsten aangaf als "honoraria, enz.", kreeg ik na 2-3 jaar een fikse boete wegens het niet betalen van sociale bijdragen! Wist ik veel. Een en ander is rechtgezet, maar toen -een tweetal jaren verder- bleek dat mijn inkomsten niet opwogen tegen mijn uitgaven, ben ik ermee gestopt.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment

        Working...
        X