Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

studiolicht met mannelijk model

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • studiolicht met mannelijk model

    Voor portretten gebruik ik altijd grote softboxen dichtbij het model, om een zo zacht mogelijk licht te krijgen. Om het licht zo zacht mogelijk te krijgen, gebruik ik vaak het licht van de rand van de softbox.
    Nu heb ik vaak vrouwen of kinderen als model, dus is hier niets mis mee.
    Maar hoe maak ik het eenvoudigst een setup voor het maken van mannelijke portretten?
    Softbox op relatief grote afstand, met het hart van de softbox gericht op het model? Eventueel invullen met reflector aan schaduwzijde?

    Iemand gedetailleerde tips? Als je op internet zoekt gaat het namelijk meestal over vrouwelijke modellen.
    Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

    http://ubovdburg.zenfolio.com/

  • #2
    Re: studiolicht met mannelijk model

    ik zou zeggen mannelijk model zoeken en proberen

    op het eerste zicht lijkt er mij weinig verschil te zijn tss gezicht van man en vrouw qua belichting en opstelling hiervan maar kan me natuurlijk vergissen
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: studiolicht met mannelijk model

      Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
      ik zou zeggen mannelijk model zoeken en proberen

      op het eerste zicht lijkt er mij weinig verschil te zijn tss gezicht van man en vrouw qua belichting en opstelling hiervan maar kan me natuurlijk vergissen
      Ik heb weleens gelezen dat je bij een mannelijk model moet zorgen voor wat hardere schaduwen. Maar jammergenoeg vind je weinig voorbeelden.
      Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

      http://ubovdburg.zenfolio.com/

      Comment


      • #4
        Re: studiolicht met mannelijk model

        Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
        Ik heb weleens gelezen dat je bij een mannelijk model moet zorgen voor wat hardere schaduwen. Maar jammergenoeg vind je weinig voorbeelden.
        Lijkt me larie. Enige waar je bij een man op moet letten, is retouching achteraf in CS.
        Dit zal afwijken van de manier waarop je een vrouwelijk model retoucheert
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

        Comment


        • #5
          Re: studiolicht met mannelijk model

          in al mijn boeken staat nochtans zelfde als wat topicstarter zegt. Zacht licht voor vrouwen en harder licht voor mannen zodat ge hun grof vel beter kunt zien.
          Maar ik vind er ook niet dadelijk iets over op het internet.
          Zoek eens op Kevin Janssens ofzo.
          Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

          Comment


          • #6
            Re: studiolicht met mannelijk model

            Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
            Lijkt me larie. Enige waar je bij een man op moet letten, is retouching achteraf in CS.
            Dit zal afwijken van de manier waarop je een vrouwelijk model retoucheert
            Dat is toch in het verlengde van minder zachte schaduwen? Minder retoucheren, meer naturel, rauwer, rimpels en stoppelbaard laten uitkomen, mannelijker... en dus ook hardere schaduwen passen in dat rijtje.

            Niet élke foto van een man moet harde schaduwen hebben natuurlijk, regels zijn er om te breken, maar het is zeker geen slecht idee. Of larie zoals jij zegt.

            Maar het hangt ook vooral af van de lichaamsbouw van de man in kwestie. Een pezig, gespierd lichaam of een gezicht met een krachtige kaaklijn... met extra soft licht doe je dit grotendeels teniet imho.

            Comment


            • #7
              Re: studiolicht met mannelijk model

              Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
              Dat is toch in het verlengde van minder zachte schaduwen? Minder retoucheren, meer naturel, rauwer, rimpels en stoppelbaard laten uitkomen, mannelijker... en dus ook hardere schaduwen passen in dat rijtje.

              Niet élke foto van een man moet harde schaduwen hebben natuurlijk, regels zijn er om te breken, maar het is zeker geen slecht idee. Of larie zoals jij zegt.

              Maar het hangt ook vooral af van de lichaamsbouw van de man in kwestie. Een pezig, gespierd lichaam of een gezicht met een krachtige kaaklijn... met extra soft licht doe je dit grotendeels teniet imho.
              Ja, maar jij bevestigt nou toch wat ik zeg??? Ik zeg dat het larie is dat een mannelijke model hardere schaduwen MOET hebben en jij zegt toch hetzelfde??!!!
              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

              Comment


              • #8
                Re: studiolicht met mannelijk model

                zoals je mannelijke kleren en vrouwelijke kleren hebt, zo is het met alles.

                Je hebt poses die vrouwelijk zijn en poses die de mannelijkheid benadrukken.
                Je hebt belichting die flaterend en meer vrouwelijk is en belichting die een meer stoerder en mannelijke sfeer geeft.


                Vrouwen zijn het beste gebaat met "Short lighting" waar mannen stoerder lijken met "Broad lighting".
                Hardere contrasten (schaduwen) geven een hardere look.
                Zachtere contrasten geeft een meer flaterende (vrouwelijkere) look.

                Natuurlijk moet een mannelijk model niet met harder licht gefotografeerd worden, maar de opstelling van licht is wel bepalend voor de sfeer en de look van de foto en de geportretteerde.

                Wil je je model stoer en mannelijk op de foto, ga dan voor een mannelijke pose en stoer licht.
                Wil je zijn zachte kant benadrukken, kies dan voor wat zachter licht.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: studiolicht met mannelijk model

                  Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                  Wil je je model stoer en mannelijk op de foto, ga dan voor een mannelijke pose en stoer licht.
                  Wil je zijn zachte kant benadrukken, kies dan voor wat zachter licht.
                  En nu zou ik hier graag tips en/of voorbeelden van zien. Hebben jullie goede links of eventueel boeken?
                  Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

                  http://ubovdburg.zenfolio.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: studiolicht met mannelijk model

                    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                    zoals je mannelijke kleren en vrouwelijke kleren hebt, zo is het met alles.

                    Je hebt poses die vrouwelijk zijn en poses die de mannelijkheid benadrukken.
                    Je hebt belichting die flaterend en meer vrouwelijk is en belichting die een meer stoerder en mannelijke sfeer geeft.


                    Vrouwen zijn het beste gebaat met "Short lighting" waar mannen stoerder lijken met "Broad lighting".
                    Hardere contrasten (schaduwen) geven een hardere look.
                    Zachtere contrasten geeft een meer flaterende (vrouwelijkere) look.

                    Natuurlijk moet een mannelijk model niet met harder licht gefotografeerd worden, maar de opstelling van licht is wel bepalend voor de sfeer en de look van de foto en de geportretteerde.

                    Wil je je model stoer en mannelijk op de foto, ga dan voor een mannelijke pose en stoer licht.
                    Wil je zijn zachte kant benadrukken, kies dan voor wat zachter licht.
                    Ik denk dat je bedoelt

                    Vrouwen zijn het beste gebaat met "Broad lighting'' waar mannen stoerder lijken met "Short lighting".

                    Anders klopt je verhaal van zachtere look: vrouw, hardere look: man namelijk niet.
                    Broad lighting is meer belicht dan Short lighting wat meer schaduwrijk is.
                    Last edited by sjonnie17; 22 juli 2010, 18:08. Reden: letter vergeten

                    Comment


                    • #11
                      Re: studiolicht met mannelijk model

                      Oorspronkelijk geplaatst door sjonnie17 Bekijk bericht
                      Ik denk dat je bedoelt

                      Vrouwen zijn het beste gebaat met "Broad lighting'' waar mannen stoerder lijken met "Short lighting".

                      Anders klopt je verhaal van zachtere look: vrouw, hardere look: man namelijk niet.
                      Broad lighting is meer belicht dan Short lighting wat meer schaduwrijk is.
                      Nope, Short Lighting versmald het gezicht en broad lighting geeft een breder gezicht.
                      Vrouwen hebben liever een smaller gezicht.

                      Het verschil tussen short en broad is gewoon de plaatsing van het model ten opzichte van de Key.
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: studiolicht met mannelijk model

                        Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                        Nope, Short Lighting versmald het gezicht en broad lighting geeft een breder gezicht.
                        Vrouwen hebben liever een smaller gezicht.

                        Het verschil tussen short en broad is gewoon de plaatsing van het model ten opzichte van de Key.
                        Dit klopt als een bus, maar de eerdere redenering :

                        ''Vrouwen zijn het beste gebaat met "Short lighting" waar mannen stoerder lijken met "Broad lighting".
                        Hardere contrasten (schaduwen) geven een hardere look.
                        Zachtere contrasten geeft een meer flaterende (vrouwelijkere) look.''



                        Klopt niet.
                        Short lighting geeft juist hardere contrasten en broad lighting niet.

                        op volgende link graag bij look inside pagina 31 voor broad lighting en pagina 33 voor short lighting bekijken voor welke meer geschikt is voor man of vrouw.

                        Last edited by sjonnie17; 23 juli 2010, 11:43. Reden: extra info

                        Comment


                        • #13
                          Re: studiolicht met mannelijk model

                          Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
                          En nu zou ik hier graag tips en/of voorbeelden van zien. Hebben jullie goede links of eventueel boeken?
                          Ik stel voor dat je eens gaat afbeeldingen googlen op "photography bodybuilding".
                          Zo vind je (uiteraard veel rotzooi, maar waar niet ? ...) zeker enkele mooie voorbeelden van hoe zacht licht wordt gemengd met hard (tegen-)licht.
                          De kant-en-klaar-oplossing wordt er niet aangereikt, maar als je er oog voor hebt zul je de lichtopstelling wel kunnen nabootsen ...



                          Download high-quality Bodybuilder sits on chair pose. Sexy body. images, illustrations and vectors perfectly priced to fit your projects budget.
                          Gurdy

                          Comment


                          • #14
                            Re: studiolicht met mannelijk model

                            Oorspronkelijk geplaatst door sjonnie17 Bekijk bericht
                            Klopt niet.
                            Short lighting geeft juist hardere contrasten en broad lighting niet.

                            short of broad lighting gaat niet om contrasten, dat zijn eventuele neveneffecten...
                            doch het gaat over de plaatsing van je key-licht ten overstaan van je camera positie.

                            Ik volg Noel zeer zeker dat vrouwen liever short lighting zullen smaken om er slanker uit te zien als ze een wat breder gezicht hebben...

                            short
                            broad
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: studiolicht met mannelijk model

                              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                              short of broad lighting gaat niet om contrasten, dat zijn eventuele neveneffecten...
                              doch het gaat over de plaatsing van je key-licht ten overstaan van je camera positie.

                              Ik volg Noel zeer zeker dat vrouwen liever short lighting zullen smaken om er slanker uit te zien als ze een wat breder gezicht hebben...

                              short
                              broad
                              Lees alles nog eens rustig door, je hebt niet helemaal begrepen wat ik bedoel.

                              Comment

                              Working...
                              X