Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Perskaart?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Perskaart?

    Hoi,

    Ik droom er al enkele jaren over om tijdens een festival eens helemaal vooraan te staan, vlakbij het podium dus achter (of voor) de nadarafsluiting, zodat je daar leuke foto's kan schieten.

    Op de website van Pukemarock.be staat volgende uitleg, en ik citeer;

    Steeds meer persmensen slaan hun tenten op tijdens het derde weekend van september. Omdat wij onze gasten graag goed ontvangen maar toch nog de zaak een beetje overzichtelijk wensen te houden, maken wij de volgende afspraken:

    * Een perstoegang kan je aanvragen via pers@pukemarock.be
    * Wij ontvangen graag per medium of firma één enkele aanvraag.
    * Interviews regel je zelf via de platenfirma van de artiest(en).

    Zwaaien aan de ingang met een perskaart zonder dat jouw toegang vooraf geregeld werd helpt niet.

    Fotografen

    Foto's frontstage kunnen enkel genomen worden door persfotografen in het bezit van hun perskaart en mits toestemming hiertoe verleend door de Pukema Rock vzw. Schiet niet op ons wanneer de artiest beperkingen oplegt voor het nemen van foto's. Wij trachten jullie steeds op tijd te verwittigen. (Bij twijfel: vraag het even na.) Om de lieve vrede te bewaren geldt backstage een verbod op het fotograferen en filmen van artiesten zonder hun expliciete toestemming hiervoor.
    Waar kan je zo'n perskaart bemachtigen? als hobby fotografe die graag haar talenten wil uitbreiden hoef ik toch geen perskaart om tijdens zo'n festival een paar shots te maken?
    Dus denk ik dat een e-mail gericht aan de organisatie met een woordje uitleg wel voldoende zal zijn of heb ik het mis?
    Wie kan mij hiermee helpen?

    Alvast bedankt!
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

  • #2
    Re: Perskaart?

    Een perskaart krijg je via enkel het ministerie als je persfotograaf van beroep bent.
    Je moet hier een hele boel papieren voor opsturen, endan komt je dossier voor een erkenningscommisie.



    Bij sommige festivals volstaat enkel accreditatie van de organisatie zelf.


    mvg,
    Stijn Hermans
    Canon EOS 1D mkIII / EOS 5D mkII +grip |EF 16-35 f2.8 L|EF 24-70 f2.8 L | EF 50 f1.4|EF 70-200 f2.8 L IS USM II | EF 300mm f2.8 L IS USM | 4x Speedlite 580EX II |Sigma 15mm fish
    een hoop sunbounce & strobist stuff

    Comment


    • #3
      Re: Perskaart?

      Een perskaart krijg je via enkel het ministerie als je persfotograaf van beroep bent.
      Je moet hier een hele boel papieren voor opsturen, endan komt je dossier voor een erkenningscommisie.
      Of bij de vereniging voor de periodieke pers.
      Dat is wat minder streng, maar je hebt wel minimaal 10 gepubliceerde artikelen / foto's per jaar nodig en een nota van één van je hoofdredacteurs...
      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

      Comment


      • #4
        Re: Perskaart?

        Je hebt al een email address voor een pers aanvraag, probeer dat gewoon eens, natuurlijk is het met een nationale perskaart meestal wel heel simpel om toch accreditatie te krijgen van de organisatie ... bottom line, een perskaart is niet noodzakelijk, maar maakt alles wel een stuk makkelijker.

        Je kan ook proberen een Europese perskaart te bekomen, er zijn verschillende organisaties die dit mogelijk maken, we leven in één Europa hé ...

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: Perskaart?

          Een perskaart proberen bemachtigen om gewoon eens een festival vooraan te trekken lijkt me wat overkill ?

          Ik denk dat je je beter opwerkt, eerst vanuit 't publiek goede fotos proberen maken (en op je site publiceren bv), dan kleinere optredens contacteren of je foto credentials krijgt zodat je daar vanvoor mag staan (en je site als referentie geven zodat je ziet dat je geen grote amateur bent maar fotos kan afleveren waar ze zelf iets mee zijn ter promotie bv), en als dat lukt kan je steeds grotere optredens proberen contacteren..

          Dat is hoe de meeste fotografen het doen..
          Of dat lukt of niet hangt van de grootte van het festival af (en de artiesten). Op echt grote raak je moeilijk binnen, maar binnenkort bv is het Woosha festival in Oostende, ik heb daar 2 jaar geleden een fotograaf gezien die hier ook op BD actief is, die had foto creds te pakken gekregen om vooraan te trekken..
          Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

          Comment


          • #6
            Re: Perskaart?

            Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
            Een perskaart proberen bemachtigen om gewoon eens een festival vooraan te trekken lijkt me wat overkill ?

            Ik denk dat je je beter opwerkt, eerst vanuit 't publiek goede fotos proberen maken (en op je site publiceren bv), dan kleinere optredens contacteren of je foto credentials krijgt zodat je daar vanvoor mag staan (en je site als referentie geven zodat je ziet dat je geen grote amateur bent maar fotos kan afleveren waar ze zelf iets mee zijn ter promotie bv), en als dat lukt kan je steeds grotere optredens proberen contacteren..

            Dat is hoe de meeste fotografen het doen..
            Of dat lukt of niet hangt van de grootte van het festival af (en de artiesten). Op echt grote raak je moeilijk binnen, maar binnenkort bv is het Woosha festival in Oostende, ik heb daar 2 jaar geleden een fotograaf gezien die hier ook op BD actief is, die had foto creds te pakken gekregen om vooraan te trekken..
            Dat is net het probleem, volgens de huisregels mag je enkel pocket/wegwerp fototoestellen meenemen.Gewoon een mail sturen naar de organisatie en het vragen lijkt me het beste .

            Stijn
            Canon EOS 1D mkIII / EOS 5D mkII +grip |EF 16-35 f2.8 L|EF 24-70 f2.8 L | EF 50 f1.4|EF 70-200 f2.8 L IS USM II | EF 300mm f2.8 L IS USM | 4x Speedlite 580EX II |Sigma 15mm fish
            een hoop sunbounce & strobist stuff

            Comment


            • #7
              Re: Perskaart?

              leuk mailtje sturen, een nee heb je al een ja kan je krijgen
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: Perskaart?

                Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                leuk mailtje sturen, een nee heb je al een ja kan je krijgen
                Inderdaad, iedereen heeft zijn eerste accreditatie gekregen door gewoon een mailtje te sturen ... en te hopen op een positief antwoord, je moet ergens beginnen hé.

                Mark
                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                Comment


                • #9
                  Re: Perskaart?

                  Oorspronkelijk geplaatst door stijnh Bekijk bericht
                  Dat is net het probleem, volgens de huisregels mag je enkel pocket/wegwerp fototoestellen meenemen.Gewoon een mail sturen naar de organisatie en het vragen lijkt me het beste .

                  Stijn
                  Idd, staat trouwens op de website vermeld:

                  NIET TOEGELATEN

                  Niet welkom zijn scherpe voorwerpen, wapens, glas, blik, flessen (glas & plastic), alcohol, (professioneel) audiovisueel opnamematerieel, deodorant in spuitbus, vuvuzela's, boterhammen, frigobox (gevuld met drank in brik (kartonnen verpakkingen), ...............................

                  WEL TOEGELATEN

                  Wel toegelaten zijn geleidehonden voor mensen met een visuele handicap, eenvoudige wegwerp- of pocketfototoestellen, inschuifbare paraplu’s zonder pin (géén parasols), plastiek en dekens om op te zitten/liggen, zonnecrème, flesjes parfum, .............................
                  dus vandaar mijn reden om deze topic te starten en eens na te gaan hoe andere concert fotografen (zonder perskaart) dit probleem aanpakken.

                  Nu, onder audiovisueel opnamematerieel versta ik een videorecorder en hoort een DSLR niet bij deze categorie, juist?

                  'k ga dadelijk mijn e-mail samenstellen en hopen dat de organisatie een positieve reactie geeft, duim alvast mee.
                  "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                  Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Perskaart?

                    zoals ze aangeven zullen ze wat strenger zijn. Meestal is hun eerste gedachte buij een aanvraag: welke publiciteit levert ons dit op? En soms kijken ze ook naar wat je al presteerde. Of ze toetsen je medium af aan hun gedachtengoed. Als je vanwege www.rockabillyrules.be vraagt om de Elisabethwedstrijd te schieten, vrees ik er ook voor.... als je snapt wat ik bedoel.

                    De manier: kleintjes, gratis festivalletjes, en helaas van achter de frontstage (die er trouwens niet altijd is, ook niet in een AB, Trix,...). Proberen of je al eens in opdracht van iemand kan gaan, of reageren als er hier op 't laatste moment gevraagd wordt of er iemand kan invallen (gebeurt af en toe wel eens). Of bij een klein groepje / een kleine organisatie al eens vragen of je geen foto's voor hen mag maken (artiest / organisator). Als je dan al wat fotootjes hebt gepost of op Flickr of zo hebt staan, maak je kans. Stilletjes groeien maakt het steeds leuker. En vanaf een bepaald punt komen er weer minder leuke elementen bij: foto's nemen van bij de PA, weggejaagd na amper 1 nummer, buitengezet na de eerste 2 of 3 nummers, je van het ene naar het andere podium haasten en dan terug naar de perstent, deadlines,...
                    Bezint eer ge begint, en maak voor jezelf uit wat je echt wil gaan doen. End an ga je er voor, stap voor stap.
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Perskaart?

                      Citiaat van jezelf

                      Nu, onder audiovisueel opnamematerieel versta ik een videorecorder en hoort een DSLR niet bij deze categorie, juist?

                      Antwoord

                      De nieuwe Dslr behoren ook tot de catogorie van opname toestellen voor een organisatie omdat je nu kan filmen met je Dlsr fototoestel .


                      Grtz

                      Ardesign

                      Oorspronkelijk geplaatst door cossiemen Bekijk bericht
                      Idd, staat trouwens op de website vermeld:



                      dus vandaar mijn reden om deze topic te starten en eens na te gaan hoe andere concert fotografen (zonder perskaart) dit probleem aanpakken.

                      Nu, onder audiovisueel opnamematerieel versta ik een videorecorder en hoort een DSLR niet bij deze categorie, juist?

                      'k ga dadelijk mijn e-mail samenstellen en hopen dat de organisatie een positieve reactie geeft, duim alvast mee.
                      Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Perskaart?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                        Bezint eer ge begint, en maak voor jezelf uit wat je echt wil gaan doen. End an ga je er voor, stap voor stap.
                        De beste raad die hier al gegeven is

                        Als het voor je plezier is, is het tof, eens het moet gaat het plezier er snel af hé, hoe serieuzer je ermee bezig bent hoe minder pure fun je gaat hebben.

                        Ik ga met veel plezier naar races toe om te fotograferen, maar ik kan je verzekeren dat als je bij de 24h in Spa van woensdag middag tot zondag namiddag op en rond het circuit staat/zit/ligt en dan ook nog eens in het mediacenter snel enkele uploads doet je achteraf gewoon kapot bent ... echte fun

                        Mark
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Perskaart?

                          Het is absoluut NIET mijn bedoeling om er een constante van te maken, wil dat graag ne keer
                          éénmalig meemaken tijdens zo'n groot festival front stage staan om mooie beelden te schieten.

                          Wanneer jullie mijn handtekening checken zien jullie dat ik official Kalfortkermis fotografe ben;
                          we organiseren dit jaar, reeds voor de derde keer, een festivalletje dus heb ik zowel daar als op andere kleinere festivals veel geoefent.
                          Aangezien ik mede organisator ben kan (of beter moet) ik binnen ons eigen festival zowel front stage, backstage als on stage gaan...
                          Bij de andere kleine festivals is dat ook meestal het geval omdat het allemaal één pot nat is en iedereen kent iedereen.

                          Nu, 'k ga toch mijn e-mail versturen en we zien wel wat er uit de bus valt.

                          @ Ardesign; klopt, maar mijn DSLR stamt nog uit de periode dat ze een DSLR maakten waarvoor ie uitsluitend dient, foto's maken.
                          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                          Comment

                          Working...
                          X