Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleempje...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleempje...

    Probleempje..
    Ik wil dus het volgende doen: een macro foto maken, maar met een sluitertijd van +-1sec zodat ik tijdens het maken van de foto kan inzoomen zodat ik een soort van tunneleffect krijg..
    Ik stel dus m'n camera in op 1sec sluitertijd en een diafragma van +-5 in de M-modus. Net zoals ik had verwacht krijg ik dus een megaoverbelichte foto... Weet iemand hoe ik dit probleem moet aangaan? Belichtingscompensatie in de M-stand kan ik niet veranderen.. Als ik hem in de S-stand neem heb ik een megagroot diafragma (en weg macro-effect) en is hij nog steeds overbelicht..

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Probleempje...

    Minder licht en/of nd filters gebruiken.

    Comment


    • #3
      Re: Probleempje...

      Of dat tunneleffect zichtbaar word betwijfel ik, maar dat er aan het einde van die tunnel niets scherp is kan ik je verzekeren.
      Een fototoestel is geen filmtoestel.

      Comment


      • #4
        Re: Probleempje...

        Dat tunneleffect (zoom) op 1 sec., vergeet het maar. Veel langere sluitertijd gebruiken.
        Tip: Op statief met ND filter. Stel ingezoomd scherp en zoom terug uit tot het punt van waaruit je wil gaan inzoomen. Druk af onmiddellijk gevolgd door het inzoomeffect. Op het eindpunt een paar seconden laten doorlopen voor de scherpte. Je kan ook andersom tewerk gaan maar dan pas beginnen zoomen na een paar seconden. Proberen en oefenen.
        Het ga je goed !
        Kunst is genieten - genieten is een kunst !

        Comment


        • #5
          Re: Probleempje...

          Owkey bdankt mensen!
          Die ND filter zou er dus voor moeten zorgen dat de foto minder overbelicht is?

          Comment


          • #6
            Re: Probleempje...

            ja die nd filter neem licht weg, heel simpel gezegd, het is een zonnebril voor je lens
            D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

            Comment


            • #7
              Re: Probleempje...

              Oorspronkelijk geplaatst door Ardtieboy Bekijk bericht
              Owkey bdankt mensen!
              Die ND filter zou er dus voor moeten zorgen dat de foto minder overbelicht is?
              Ik neem aan dat je beseft dat zoemen tijdens het maken van een foto betekent dat je de brandpuntsafstand verandert, en wat de consequenties daarvan zijn?

              Comment


              • #8
                Re: Probleempje...

                Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                Ik neem aan dat je beseft dat zoemen tijdens het maken van een foto betekent dat je de brandpuntsafstand verandert, en wat de consequenties daarvan zijn?
                Niet echt nee.. ben ng maar een klein jaartje bezig met fotografie en hou wel van wat experimenteren.. dat maakt het leuk nietwaar?

                Comment

                Working...
                X