Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonsondergang

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonsondergang

    Dag

    straks ga ik eens de zonsondergang fotograferen.
    Waar moet ik op letten en welke instellingen moet ik gebruiken?
    Website[/CENTER]

  • #2
    Re: Zonsondergang

    Eventjes een search doen kan al helpen..

    Wat nog leuker is: zelf proberen... testen.. daar ga je het meeste van leren en later de vruchten van plukken!
    Canon 5D2 en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Zonsondergang

      Oorspronkelijk geplaatst door photographyfreak Bekijk bericht
      Dag

      straks ga ik eens de zonsondergang fotograferen.
      Waar moet ik op letten en welke instellingen moet ik gebruiken?

      Nooit vergeten van de dop van je objectief te halen, anders is de zon reeds helemaal onder en is het donker ....
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Zonsondergang

        Oorspronkelijk geplaatst door digipics357 Bekijk bericht
        nooit vergeten van de dop van je objectief te halen


        l.
        http://lievendevlaminck.wordpress.com/

        Comment


        • #5
          Re: Zonsondergang

          Ik help graag jongeren of beginnelingen want ook ik heb het moeten leren, sommige gevorderden durven dit al eens vergeten. Een paar eenvoudige tips :
          1- Meet je licht op de helderste onderdelen in je zoeker, hou deze vast en bepaal dan je compositie.
          2- Met de zon in je beeld : bij een grote opening (diafragma bijv.2:8) krijg je een grote uitstralende zon, bij een kleine opening (diafragma bijv.16:00) zal deze zon (vlek) kleiner van afmeting worden.
          3- Kleurrijke lucht en omgeving zullen een belangrijke rol spelen in de opname. Ook een verloopfilter kan nuttig zijn als bijkomend hulpmiddel.
          4- Wees niet zuinig en maak meerdere opnamen en noteer wat je instellingen zijn om te vergelijken.
          5- Nabewerking is evenzo een must om je resultaat bij te sturen en te verbeteren (volgens je eigen visie en smaak).
          NB. Je kan steeds een privé bericht sturen om verder te overleggen en deze BD niet te overbelasten.
          Veel succes en groeten,
          hogteneer
          Kunst is genieten - genieten is een kunst !

          Comment


          • #6
            Re: Zonsondergang

            En let op voor uw ogen!

            Een zon die net niet genoeg "onder" is kan nog heel fel schijnen door je zoeker.
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • #7
              Re: Zonsondergang

              Oorspronkelijk geplaatst door hogteneer Bekijk bericht
              NB. Je kan steeds een privé bericht sturen om verder te overleggen en deze BD niet te overbelasten.
              Veel succes en groeten,
              hogteneer
              privebericht? Overbelasten?
              Dit is een forum om te leren, fijn dat iemand de moeite neemt om te helpen
              Als de raad is zelf te searchen, dan zeg ik BD wel op

              Comment


              • #8
                Re: Zonsondergang

                Oorspronkelijk geplaatst door fena Bekijk bericht
                privebericht? Overbelasten?
                Dit is een forum om te leren, fijn dat iemand de moeite neemt om te helpen
                Als de raad is zelf te searchen, dan zeg ik BD wel op
                17 verschillende topics hebben over 1 onderwerp is dan ook niet handig noch overzichtelijk.
                Dus zou je op zijn minst toch de moeite moeten doen om zelf even te zoeken of een onderwerp al dan niet al ter sprake is gekomen. Wat me bij een zonsondergang of -opgang niet onwaarschijnlijk lijkt.


                Deze zoekopdracht kostte me hooguit 45 seconden:
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment


                • #9
                  Re: Zonsondergang

                  Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                  17 verschillende topics hebben over 1 onderwerp is dan ook niet handig noch overzichtelijk.
                  Dus zou je op zijn minst toch de moeite moeten doen om zelf even te zoeken of een onderwerp al dan niet al ter sprake is gekomen. Wat me bij een zonsondergang of -opgang niet onwaarschijnlijk lijkt.


                  Deze zoekopdracht kostte me hooguit 45 seconden:
                  http://forum.belgiumdigital.com/f15/...en-283036.html
                  Dats waar, toch zijn die (simpele) 5 punten van Hogteneer voor mij een goed praktisch uitgangspunt, want
                  ik vind instellingen vaak lastig te bedenken, leer daarom veel op BD van vragen en op-en aanmerkingen.
                  Dank voor je link blauwe uurtje.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonsondergang

                    Oorspronkelijk geplaatst door hogteneer Bekijk bericht
                    Ik help graag jongeren of beginnelingen want ook ik heb het moeten leren, sommige gevorderden durven dit al eens vergeten. Een paar eenvoudige tips :
                    1- Meet je licht op de helderste onderdelen in je zoeker, hou deze vast en bepaal dan je compositie.
                    2- Met de zon in je beeld : bij een grote opening (diafragma bijv.2:8) krijg je een grote uitstralende zon, bij een kleine opening (diafragma bijv.16:00) zal deze zon (vlek) kleiner van afmeting worden.
                    3- Kleurrijke lucht en omgeving zullen een belangrijke rol spelen in de opname. Ook een verloopfilter kan nuttig zijn als bijkomend hulpmiddel.
                    4- Wees niet zuinig en maak meerdere opnamen en noteer wat je instellingen zijn om te vergelijken.
                    5- Nabewerking is evenzo een must om je resultaat bij te sturen en te verbeteren (volgens je eigen visie en smaak).
                    NB. Je kan steeds een privé bericht sturen om verder te overleggen en deze BD niet te overbelasten.
                    Veel succes en groeten,
                    hogteneer
                    Bedankt voor de reactie, maar ik wil graag nog wel eens zeggen dat ik geen beginneling ben in fotografie.
                    Het is gewoon een van de eerste keren dat ik de zonsondergang probeer te fotograferen.

                    En gisterenavond ben ik dus gaan trekken, maar daar is niet veel van gekomen, ik heb me meer bezig gehouden met andere dingen, want de lucht was niet zo mooi.
                    Website[/CENTER]

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonsondergang

                      Hey sorry voor een andere beginneling vraag. Wat bedoel je met meet het licht(Hoe meet je het licht)? Ik heb een canon 550D?

                      Alvast bedankt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonsondergang

                        Oorspronkelijk geplaatst door zerocool22 Bekijk bericht
                        Hey sorry voor een andere beginneling vraag. Wat bedoel je met meet het licht(Hoe meet je het licht)? Ik heb een canon 550D?

                        Alvast bedankt.
                        voor zonsondergangen zet ik mijn camera op spotmeter (zie handleiding voor de jouwe) en meet ik het licht op de kleurschakering van de zonsondergang die voor mij de belangrijkste is. Meestal is dat een punt in de wolken. Op basis daarvan een beetje met het +/- knopje wat bijregelen.

                        een statief en lange sluitertijden kan je zonsondergang veel deugd doen
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment

                        Working...
                        X