Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem vullen Intex zwembad 4,5m

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem vullen Intex zwembad 4,5m

    Wij hebben een Intex Easy Set zwembad van 4,5m x 1,2m.
    Er is al 4-5 uur water in aan het lopen maar het bad staat nu helemaal ovaal (het is dus een rond zwembad voor alle duidelijkheid). Ik dacht dat het zwembad zichzelf wel zou 'rechttrekken' maar blijkbaar dus niet. Het wordt zelfs precies ovaler.
    Ik heb de kraan voorlopig dan maar dichtgedraaid.
    Komt dit nog goed of moet ik opniew beginnen?
    Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

  • #2
    Re: Probleem vullen Intex zwembad 4,5m

    Ondergrond moet vlak zijn, anders krijg je de meest gekke maar ook gevaarlijke toestanden.

    Dus vul de ondergrond gewoon bij.
    Gebruik een waterpas met alu rail of metsersprofiel. (die zijn meestal ook recht)
    Het gras is toch kapot na 'n paar weken.

    Comment


    • #3
      Re: Probleem vullen Intex zwembad 4,5m

      het gewicht van de watermassa is zo groot dat de bodem niet meer kan bewegen. Terug het water aflaten en opnieuw beginnen.
      Ik heb eerst een plastic afdekzeil op het gazon gelegd. Dan tot 2 cm hoogte gevuld en de bodem mooi rond getrokken. Daarna bijna 7 uur lang bijgevuld met de tuinslang. Het bad is hier perfect rond. Plaats de filterpomp op een bakje om de positie te verhogen. Als de filterpomp op de grond staat dan trekt de bovenste slang voortdurend aan de wand van het zwembad (risico op scheuren).

      Mierenprobleem : Normaal zie je hier weinig of geen mieren. Wanneer ik de filterpomp aanschakel dan komen de mieren na een paar minuten bij bosjes op de zijwand van het zwembad zitten. Pomp afzetten en ze zijn na een half uur allemaal weer verdwenen.
      Ik veronderstel dat de mieren worden aangetrokken door de trillingen van de pomp.
      De pomp ophangen aan een snelbinder gaf geen verschil.

      Afvalwaterprobleem : Ik controleer het chloorniveau met teststrookjes. In het bad drijft een vlotter met een chloortabletje. Welk effect gaat de chloor hebben op het gazon als ik het zwembad laat leeglopen ?

      Ondertussen is de watertemperatuur opgelopen tot 34°C .

      Comment


      • #4
        Re: Probleem vullen Intex zwembad 4,5m

        Welk effect gaat de chloor hebben op het gazon als ik het zwembad laat leeglopen ?
        het chloor is erg verdund in die watermassa, anders zou het ook niet veilig zijn om er in te zwemmen.
        het gras zal er geen last van hebben volgens mij.

        Comment


        • #5
          Re: Probleem vullen Intex zwembad 4,5m

          Inderdaad, bad laten leeglopen en herbeginnen, gaat nog ovaler worden (en op de duur scheuren). Heb vroeger ook al eens zo'n 5m3 water mogen laten weglopen.

          1) ondergrond zo vlak mogelijk maken
          2) enkele centimeter water indoen en bad zo rond mogelijk maken (de zijkanten wat omhoog trekken waar nodig)
          3) bijvullen tot het vol is
          --
          Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

          Comment


          • #6
            Re: Probleem vullen Intex zwembad 4,5m


            Wanneer u begint met het vullen van het bad dient u erop te letten dat het bad horizontaal staat en stabiel is. Zorg ervoor dat de bodem mooi glas is en dat de opblaasring in het midden blijft liggen. Wanneer er ongeveer 3cm water in het bad zit en het waterniveau is niet vlak of het bad dreigt naar één kant te hellen, stopt u dan met vullen en zoek een betere plaats uit voor het bad
            Never resist temptation or it could go away...
            Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

            Comment


            • #7
              Re: Probleem vullen Intex zwembad 4,5m

              Mijn buren hebben zo'n geval staan in een tuintje van 5x7meter ... ik hou mijn hart vast wanneer ze dat ding gaan leegkieperen, vermits zij maar enkele vierkante meter gazon meer over hebben, zal het wellicht voor een groot deel in mijne tuin terechtkomen (die ligt iets lager). Ik weet niet of mijn planten en fruitbomen daar zo gelukkig mee gaan zijn!

              Comment


              • #8
                Re: Probleem vullen Intex zwembad 4,5m

                Maak U geen zorgen.
                Normaal zit er een slang aan om die mooi in de riolering te laten lopen.

                En anders, zolang het niet binnen loopt, zal het voor de tuin geen kwaad kunnen!

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem vullen Intex zwembad 4,5m

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sven Bekijk bericht
                  Inderdaad, bad laten leeglopen en herbeginnen, gaat nog ovaler worden (en op de duur scheuren). Heb vroeger ook al eens zo'n 5m3 water mogen laten weglopen.

                  1) ondergrond zo vlak mogelijk maken
                  2) enkele centimeter water indoen en bad zo rond mogelijk maken (de zijkanten wat omhoog trekken waar nodig)
                  3) bijvullen tot het vol is
                  Ik heb het leeg laten lopen (ook +/- 5m3 verloren) en ben opnieuw begonnen.
                  De grond langs de randen wat opgehoogd en het zwembad zo rond mogelijk gemaakt. Na een uur of twee zag alles er prima uit. Ik heb het water laten lopen en ben met de kindjes naar de cinema geweest (daar hebben ze airco! ).
                  Toen we terugkwamen liep er een rivier langs het zwembad. Meer dan de helft (ook weer een paar duizend liter) was er langs een kant uitgelopen. De opblaasbare rand stond helemaal lek
                  De kwaliteit van die Intex zwembaden is nu niet bepaald goed te noemen. Vorig jaar bij het eerste gebruik zat er al na een paar weken een gat in. Er was klimop door het grondzeil en zwembad gekomen.
                  En nu die rand weer. Het gat in de bodem was gemakkelijk te vinden maar ik vrees dat ik lang ga mogen zoeken naar dat gat in die ring.

                  Intussen is het zwembad al voor driekwart gevuld (3de keer goede keer) en de kindjes hebben er al heel wat plezier aan beleefd maar voor de rest is het toch dikke miserie met dat zwembad.
                  Vorig jaar zag het water na een paar weken helemaal groen en dat heb ik ondanks talloze kilo's chloor nooit meer in orde gekregen. Dat bijgeleverd prutsfiltertje is echt waardeloos voor een zwembad van die grootte.
                  De buren die hetzelfde zwembad hebben kochtten intussen een zandfilter die blijkbaar wel goed werkt. Maar die filter kost meer dan heel die zwembad kit.
                  Last edited by Mimo; 12 juli 2010, 22:23.
                  Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem vullen Intex zwembad 4,5m

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                    De kwaliteit van die Intex zwembaden is nu niet bepaald goed te noemen. Vorig jaar bij het eerste gebruik zat er al na een paar weken een gat in. Er was klimop door het grondzeil en zwembad gekomen.
                    En nu die rand weer. Het gat in de bodem was gemakkelijk te vinden maar ik vrees dat ik lang ga mogen zoeken naar dat gat in die ring.
                    Dan heb je pech gehad, hier hebben wij één met metaal frame en deze heeft 3jaar zomer en winter buiten gestaan en nooit geen problemen mee gehad.
                    Wat die ring betreft, deze terug wat lucht in blazen en onderdompelen in het water(zoals een fiets band) en je zal rap het gat vinden
                    Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                    Vorig jaar zag het water na een paar weken helemaal groen en dat heb ik ondanks talloze kilo's chloor nooit meer in orde gekregen. Dat bijgeleverd prutsfiltertje is echt waardeloos voor een zwembad van die grootte.
                    De buren die hetzelfde zwembad hebben kochtten intussen een zandfilter die blijkbaar wel goed werkt. Maar die filter kost meer dan heel die zwembad kit.
                    Idd de filter is ni veel soeps en is een zandfilter beter, maar de prijs is natuurlijk niet goedkoop, zoek eens op een tweedehands site voor een zandfilter.
                    Never resist temptation or it could go away...
                    Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem vullen Intex zwembad 4,5m

                      Die patroonfilters trekken op niets. Het enige wat ze doen is elektriciteit verbuiken, want filteren doen ze niet. Weg ermee!

                      Een goede filterinstallatie + chloor + andere onderhoudsproducten kosten idd wel iets. Maar zonder deze middelen hou je je water onmogelijk helder.

                      Wij hebben hier nu een zwembad staaan van ca. 50m3, en dat vraagt een regelmatig (dagelijks) onderhoud. Elke zomer geef ik toch 250 à 300 Euro uit aan chloor, stabilisator en andere producten. Je krijgt er wel veel zwemplezier voor in de plaats.

                      Vroeger hadden we hier een badje staan van 5 of 6m3, en het was eenvoudiger en goedkoper het water te verversen dan te filteren en chloor toe te voegen.
                      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem vullen Intex zwembad 4,5m

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht

                        Vorig jaar zag het water na een paar weken helemaal groen en dat heb ik ondanks talloze kilo's chloor nooit meer in orde gekregen. Dat bijgeleverd prutsfiltertje is echt waardeloos voor een zwembad van die grootte.
                        De buren die hetzelfde zwembad hebben kochtten intussen een zandfilter die blijkbaar wel goed werkt. Maar die filter kost meer dan heel die zwembad kit.
                        Ik zal je 'n paar tips geven:
                        De PH waarde van het water is heel belangrijk. (ik heb daar 'n electronische meter voor)
                        Waarom: wanneer je ph niet tussen de 7,2 a 7.5 ligt dan werken die chloortabletten niet gelijkt het hoort.
                        Stadswater ligt meestal boven de 8-8,5. Kijk maar in de winkels PH min is meestal op.
                        Als je groen water(tot zwart) ziet is dat meestal na 'n onweer. Dit gaat soms zeer snel!
                        Bij de vakwinkel kan je snelchloor kopen.
                        Gebruik leidingwater en geen grondwater tenzij je al 200 of meer kub hebt verbruikt.
                        De ondergrond heeft jaren nodig om zuiver water te geven.

                        De algemene zwemnorm voor onderhoud geldt:
                        Per dag moet het water 3 X door de filter gaan.
                        Bij intensief gebruik regelmatig 1/4 waterinhoud uitpompen en verversen.

                        En het eerste wat ik gedaan heb (ben ook begonnen met 'n easy intex)....koop 'n deftige zandfilter.
                        Ik heb die van mij ook meer als het dubbele betaald. Achteraf geen spijt van gehad, want daarna heb ik stalen geplaatst van 25.000 l.
                        Last edited by w00ha; 13 juli 2010, 13:43.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleem vullen Intex zwembad 4,5m

                          Zo'n groot zwembad ga je toch niet vullen met leidingwater (als je met leidingwater stadswater bedoelt en dus eigenlijk ook drinkwater) ?
                          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                          Comment


                          • #14
                            Re: Probleem vullen Intex zwembad 4,5m

                            Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                            Zo'n groot zwembad ga je toch niet vullen met leidingwater (als je met leidingwater stadswater bedoelt en dus eigenlijk ook drinkwater) ?
                            Klinkt vreselijk, maar ik zou het niet neerpennen als het niet waar was.
                            ik had mijn 25.000l volgepompt met 'n vrij recente grondwaterput en achter 'n half uur was het water groen.
                            Mij gebuur had toen 'n 75.000l zwembad en heeft jaren gesukkeld omwille van dat groen water (via grondwater). Pas achter 3 jaar had hij uiteindelijk gefilterd grondwater.

                            Ook bij mij, heb ik na het opnieuw vullen met leidingwater, 2 maanden kraakhelder zuiver water gehad.
                            Dagelijkse routine : PH en chloor controleren en de bodem stofzuigen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Probleem vullen Intex zwembad 4,5m

                              Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                              Klinkt vreselijk, maar ik zou het niet neerpennen als het niet waar was.
                              ik had mijn 25.000l volgepompt met 'n vrij recente grondwaterput en achter 'n half uur was het water groen.
                              Mij gebuur had toen 'n 75.000l zwembad en heeft jaren gesukkeld omwille van dat groen water (via grondwater). Pas achter 3 jaar had hij uiteindelijk gefilterd grondwater.

                              Ook bij mij, heb ik na het opnieuw vullen met leidingwater, 2 maanden kraakhelder zuiver water gehad.
                              Dagelijkse routine : PH en chloor controleren en de bodem stofzuigen.
                              Klinkt inderdaad vreselijk..

                              Los van het morele aspect...kost toch ook een aardige duit dan?
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                              Comment

                              Working...
                              X