Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grote contrastverschillen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grote contrastverschillen

    Ik heb deze week mijn eerste DSLR gekocht (Nikon D90 + 18-105mm VR f 3.5-5.6).
    Eind volgende week trekken we naar Zwitserland en er staan enkele wandelingen en uitstappen op het programma die op grote hoogte zijn (o.a. Jungfraujoch).
    Ik kan me voorstellen dat op die hoogte (3450 meter) waar er nog sneeuw ligt de contrastverschillen groot kunnen zijn.
    Kunnen jullie me wat nuttige tips geven om daar toch mooie en goed belichte foto's te nemen.
    De komende dagen ga ik zeker wat uren uittrekken om mijn toestel beter te leren kennen maar tips van ervaren mensen zijn altijd handig
    Op mijn lens heb ik een UV-filter laten plaatsen ter bescherming, is een circulaire polarisatiefilter aan te raden in de bergen?
    Cypho
    Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

  • #2
    Re: Grote contrastverschillen

    Ik heb het zelfde toestel en fotografeer met de stand m.. van de camera
    Mijn tip is fotografeer een grijskaart en stel dat in als wit balans stand pre en de foto van de kaart kiezen in je instelling om je foto te maken .
    Dit moet je wel herhalen op verschillende momenten over de dag heen want fotograferen is licht vast leggen en dat verander met de stand van de zon en de bewolking.
    Verder heb ik nog meer tips kijk maar op deze link
    http://modellenfotografen.net/dolphi.../Diverse-tools

    Comment


    • #3
      Re: Grote contrastverschillen

      Je kan met een grijskaart op M gaan werken, maar als de contrastovang groter is dan je sensor aan kan, wat dan?
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Grote contrastverschillen

        Fotografeer in stand RAW, als je de mogelijkheid hebt die te verwerken (bv Photoshop), dan speelt je witbalans geen rol (kun je nog aanpassen) en kun je verbrande plekken (bv sneeuw) nog min of meer herstellen.
        Nikon Df

        Comment


        • #5
          Re: Grote contrastverschillen

          Wie gaat er in de bergen rondlopen met een grijskaart?

          Dat gaat misschien werken voor een macro, maar niet voor landschap....

          Wat ik doe: RAW, Spotmeting op sneeuw en dan er een of twee ruimer belichten. Op je Hystogram kijken of je uitgebrande delen hebt. Nadien zal je in de nabewerking de donkere delen iets moeten ophelderen.

          Sneeuwplekken in de volle zon werken als een spiegel. Laat die maar uitbraden... Anders heb je een zwarte foto met hier en daar een helder wit puntje.


          Have fun
          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

          Comment


          • #6
            Re: Grote contrastverschillen

            wat je nodig hebt is een groot dynamisch bereik.
            in RAW-kun je dit manueel zelf optrekkken tot op een bepaald niveau.
            In JPEG heb je hiervoor de D-lighting, deze functie moet je in staat stellen zulke opnames te maken. Best deze functie eens bestuderen.
            Waar je moet opletten is dat je niet overbelicht, in uitgebrande delen van een beeld kun je geen detail meer krijgen, zelfs niet in RAW, je hebt meer reserve als je iets onderbelicht.

            Comment


            • #7
              Re: Grote contrastverschillen

              Mijn eerste gedacht als je geen tijd hebt om je in fotografie te verdiepen en snel deftige resultaten uit de camera wil halen :
              - gebruik P/A/S mode afhankelijk van wat je wil (A bij landschappen, S bij actie) of als dit te ingewikkeld is dan een van de specifieke voorkeuzeprogrammas
              - d-lighting opzetten (test er hier al even mee op een zonnige namiddag)
              - matrixmeting ipv spot/center..
              - polarisatiefilter zal ook helpen

              eventueel inflitsen (en dan best REAR kiezen ipv gewoon de flitser op te klappen en standaard te flitsen)
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

              Comment

              Working...
              X