Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Invulflits bij zonnig weer?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Invulflits bij zonnig weer?

    Ik heb vorige week onlangs portretfoto's buiten genomen op een babyborrel met mijn Nikon D40x tijdens de volle zon, dus zeer felle contrasten tussen licht en schaduwen. Nu heb ik gedacht om men systeemflitser (Nikon SB-600) te gebruiken voor invulflits maar ik weet niet juist welke instellingen ik daarvoor moet gebruiken.

    Mijn toestel stond op de A stand met diafragma 5.6 ingesteld of 6.3, als gevoeligdheid had ik ISO 100 genomen en witbalans op zonlicht. De flitser had ik op TTL-B stand geplaatst en de flitsintensiteit met -2.3 naar beneden gehaald.

    Zijn dit zowat de correcte instellingen daarvoor? Plaats ik het best een omnibouncekapje op de fliters of niet?
    Laat ik de witbalans op auto staan of neem ik beter flits of zonlicht witbalans?
    Graag enkele tips om betere foto's te nemen.
    www.wimbylphotography.com
    https://500px.com/wimbyl
    https://www.flickr.com/photos/wimbyl/

  • #2
    Re: Invulflits bij zonnig weer?

    Ik ben niet de beste in flitsfotografie maar ik zou zeker in RAW fotograferen en denk dat de omnibounce niet veel gaat helpen als je buiten fotografeert.
    Ook natuurlijk in de A stand werken of eventueel de manuele stand.
    Desnoods ook high speed activeren op de flits indien je boven je syncro snelheid gaat.

    killerke
    www.knfotostudio.be

    Comment


    • #3
      Re: Invulflits bij zonnig weer?

      als je in sluitertijdvoorkeuze of diafragmavoorkeuze de SB600 op je toestel in de hotshoe aanzet, dan gaat die automatisch als een ballanced fill flash werken als die standaard in TTL staat. (als je het niet zelf op manueel zette, dan zal dit wel juist staan) eventueel een flitscorrectie +/- toepassen als je fillflash te hard of te zacht zou zijn voor je gewenste resultaat.

      opletten met personen met witte kledij te fillflashen, vermoedelijk zal je de +/- serieus naar onderen moeten corrigeren.

      omnibounce in open lucht heeft totaal geen zin, er is immers niets binnen je flitsbereik om op te bouncen. eventueel een ultrasoft of softbox gebruiken, als je echt wilt, dat heeft buiten wel nog zin, maar heeft op zich niets te maken met de instellingen voor een fillflash. Bij een fillflash zal een harde lichtbron als een reportageflitser ook niet overheersen, en dus niet echt storen.

      Comment


      • #4
        Re: Invulflits bij zonnig weer?

        ben je zeker dat omnibounce plaatsen geen zin heeft?
        zelf toch wel andere ervaring hiermee hoor!
        http://www.jvs-photography.be/

        Comment


        • #5
          Re: Invulflits bij zonnig weer?

          Verwijderd link werkt niet meer.
          Last edited by Erikevl; 12 juni 2011, 08:21. Reden: Link werkt niet meer

          Comment


          • #6
            Re: Invulflits bij zonnig weer?

            Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
            als je in sluitertijdvoorkeuze of diafragmavoorkeuze de SB600 op je toestel in de hotshoe aanzet, dan gaat die automatisch als een ballanced fill flash werken als die standaard in TTL staat. (als je het niet zelf op manueel zette, dan zal dit wel juist staan) eventueel een flitscorrectie +/- toepassen als je fillflash te hard of te zacht zou zijn voor je gewenste resultaat.

            opletten met personen met witte kledij te fillflashen, vermoedelijk zal je de +/- serieus naar onderen moeten corrigeren.

            omnibounce in open lucht heeft totaal geen zin, er is immers niets binnen je flitsbereik om op te bouncen. eventueel een ultrasoft of softbox gebruiken, als je echt wilt, dat heeft buiten wel nog zin, maar heeft op zich niets te maken met de instellingen voor een fillflash. Bij een fillflash zal een harde lichtbron als een reportageflitser ook niet overheersen, en dus niet echt storen.
            Bedoel je niet dat je FP (high speed sync) automatisch gaat opstaan?
            BL (Balanced Light) is volgens mij een instelling die je zelf moet kiezen op de flits (SB-900)

            De Omnibounce verstrooid het licht en maakt het iets diffuuser, dus waarschijnlijk heeft die wel zin.
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment

            Working...
            X