Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

snelheid flitsers(niet recycle time)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • snelheid flitsers(niet recycle time)

    Hallo,

    ik heb een vraagje.
    Er staan verschillende flitssnelhden bij flitskoppen.
    bv de jinbei fl500 heeft een flitssnelheid van 1/1200
    er zijn ook flitsers met een flitssnelheid van 1/800

    Wat heeft dit voor invloed en wat betekent dit?

    grtjs Wim
    "The important thing is not the camera but the eye..............

    but the camera helps "

  • #2
    Re: snelheid flitsers(niet recycle time)

    Oorspronkelijk geplaatst door slimpie Bekijk bericht
    Hallo,

    ik heb een vraagje.
    Er staan verschillende flitssnelhden bij flitskoppen.
    bv de jinbei fl500 heeft een flitssnelheid van 1/1200
    er zijn ook flitsers met een flitssnelheid van 1/800

    Wat heeft dit voor invloed en wat betekent dit?

    grtjs Wim

    Dit is de flitsduur, en hoe korter de flitsduur is hoe beter je beweging gaat kunnen bevriezen, een flitsduur van 1/3000 ste is normaal zeker geschikt voor de beweging te bevriezen, minder gaat in sommige gevallen, maar 1/800 is zeker te kort om alle beweging uit een beeld te halen. Voorbeeld is spring fotografie.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: snelheid flitsers(niet recycle time)

      Oke, bevries ik met 1/1200 wel de beweging?
      Iemand trouwens ervaring met de Jinbei FL-500?

      Ben benieuwd.
      "The important thing is not the camera but the eye..............

      but the camera helps "

      Comment


      • #4
        Re: snelheid flitsers(niet recycle time)

        Oorspronkelijk geplaatst door slimpie Bekijk bericht
        Oke, bevries ik met 1/1200 wel de beweging?
        Iemand trouwens ervaring met de Jinbei FL-500?

        Ben benieuwd.
        nee met 1/1200 is het heel moeilijk beweging te bevriezen, veel te traag!
        http://www.jvs-photography.be/

        Comment


        • #5
          Re: snelheid flitsers(niet recycle time)

          Oorspronkelijk geplaatst door slimpie Bekijk bericht
          Oke, bevries ik met 1/1200 wel de beweging?
          Iemand trouwens ervaring met de Jinbei FL-500?

          Ben benieuwd.
          Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van vele factoren, ik kan je echter verzekeren dat 1/1200s al in veel gevallen ruim voldoende zal zijn.

          Zie #5 van dit topic....
          Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.


          Overigens geldt de opgegeven flitsduur bij vol vermogen, die word aanzienlijk korter indien je met een lager vermogen werkt.

          Comment


          • #6
            Re: snelheid flitsers(niet recycle time)

            Overigens geldt de opgegeven flitsduur bij vol vermogen, die word aanzienlijk korter indien je met een lager vermogen werkt.
            Bij Elinchrom is de kortste flitsduur bij vol vermogen, dat weet ik zeker, wat het bij den Aziatische brol is weet ik niet. Normaal wordt aanzien 1/3000 voldoende in veel gevallen 1/6000 voldoende in alle gevallen.

            MVG, jeff c.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: snelheid flitsers(niet recycle time)

              Aziatische brol

              koop echt niks onder de 1/2000 anders ga je erg snel tegen de beperkingen botsen,
              ik spreek van ondervinding !
              en zoals digipics zegd, 1/3000 werkt goed, sneller is beter!!
              http://www.jvs-photography.be/

              Comment


              • #8
                Re: snelheid flitsers(niet recycle time)

                Er zijn twee mogelijkheden, je hebt de link uit #5 niet gelezen, of niet begrepen.

                Aziatische brol?
                Zullen die jongens en meisjes die daar camera's maken hartelijk om lachen.

                Comment


                • #9
                  Re: snelheid flitsers(niet recycle time)

                  Dat van die Aziatische brol zijn niet mijn woorden he, maar vond het best wel grappig...
                  natuurlijk komen onze camera's ook van ginder en die jongens weten heus wel hoe ze iets moeten maken ...

                  wat f5 betrefd nee, ik begrijp daar niet alles van want das iets teveel theorie voor mijnen taste....
                  ik spreek enkel uit praktijkervaring he, niks meer niks minder!
                  http://www.jvs-photography.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: snelheid flitsers(niet recycle time)

                    Als je sync speed maar meestal maximum 1/200ste of 1/250ste is, dan maakt het toch niet uit of je flitssnelheid 1/800ste is of 1/1200ste ?
                    Of haalt je toestel met die studioflitsers een sync speed van 1/800ste of sneller ?
                    Of ben ik dan zo verkeerd (heb geen ervaring met studio flitsers).

                    Comment


                    • #11
                      Re: snelheid flitsers(niet recycle time)

                      Die theorie is helemaal zo moeilijk niet, je kunt je toch wel voorstellen dat een trein die op een kilometer afstand voorbijrijdt langzamer over de sensor beweegt dan diezelfde trein met dezelfde snelheid op een afstand van tien meter, er van uitgaande dat de overige factoren gelijk zijn.

                      Derhalve begrijp ik niet waarom jullie deze tijden als een soort minimum zien.
                      Er zijn flitskoppen die je op een generator aansluit en je heb koppen met een eigen generator, ik kan je verzekeren dat die laatste categorie beginnen met een flitsduur op vol vermogen van rond de 1/800s en de kortste flitstijd, bij laag vermogen zal dan mogelijk in de buurt van 1/40000s of nog korter liggen.
                      En toevallig heb ik ook nogeen Elinchrom, vreemd genoeg is daar de kortste tijd bij vol vermogen 1/1300s... maar dat zal wel niet dezelfde zijn dan die van Digipics.

                      Met jullie opmerkingen jaag je de topicstarter op hoge kosten!

                      @Psychodweep.
                      Zolang 1/200s langer is dan 1/800s, zal de flits ruim binnen de tijd blijven dat de sluiter open staat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: snelheid flitsers(niet recycle time)

                        Als ik het goed begrijp is het mogelijk dat als ik een sluiterijd van 1/250 gebruik met een flitssnelheid van 1/1200 dat ik de beweging bevries, maar met een sluitertijd van 1/30 dit wel eens een probleem zou kunnen zijn.

                        Tevens begrijp ik hier dat als ik de flitser op halve kracht gebruik de flitsnelheid verhoogd naar bv 1/2000?

                        Ik spreek hier over Jinbei fl500.

                        Groetjes Wim
                        "The important thing is not the camera but the eye..............

                        but the camera helps "

                        Comment


                        • #13
                          Re: snelheid flitsers(niet recycle time)

                          Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                          @Psychodweep.
                          Zolang 1/200s langer is dan 1/800s, zal de flits ruim binnen de tijd blijven dat de sluiter open staat.
                          Ja, dat zei ik ook.
                          De vraag was of die flitssnelheid hetzelfde is als de sync speed.
                          Met gewone reportage flitsers haal je maar 1/200ste of 1/250ste.

                          Comment


                          • #14
                            Re: snelheid flitsers(niet recycle time)

                            Beweging bevries je op een donkere achtergrond, zolang het omgevingslicht geen invloed heeft op de belichting met de flits heb je geen probleem en kan je met gelijk welke sluitersnelheid die binnen de syncwaarden valt correct belichte beelden maken.
                            De flits gebeurd gewoon in de periode dat je sluiter openstaat, met ander woorden of die nu 1/30ste 1/60ste 1/125 ste openstaat je flits is veel korter en valt in die periode.
                            je sluitersnelheid heeft geen invloed en de beelden zijn alle drie identiek ongeacht de snelheid.

                            Jeff c.
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment

                            Working...
                            X