Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro help

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro help

    beste mensen ik heb me nog niet voorgesteld ik ben jeroen 28 jaar uit gent/ waarschoot ,
    ik interesseer mij serieus in macro fotografie maar ik zit met een probleem .

    ik ben goed uitgerust met een Canon 50d met speedlite 430ex 2 en lenzen: efs 18-200,
    en macro lens ef 100 1:2.8 usm <= zeer goede macrolens heb ik hier gelezen

    nu mijn probleem zit in het volgende ;

    elke keer als ik dus fotos trek van insecten zijn die ofwel niet haarscherp ofwel juist het hoofdje of de poten of iets anders terwijl ik alles eraan probeer te doen voor ze volledig scherp te hebben, heb zelfs de AF punten zitten te veranderen

    ik heb al geprobeerd in AV mode , Tv mode en zelfs de M mode, verschillende instellingen enz..
    maar ik heb er duidelijk geen verstand van

    zijn er mensen die weten welke instellingen je beste gebruikt bij macro en of mij raad kunnen geven?
    ps ik gebruik statief.

    mvg jeroen

    hier een voorbeeldje

    Last edited by Jeroen50D; 7 juli 2010, 13:19.
    http://users.telenet.be/jeroenclabos/
    Canon EoS 50D + Speedlite 430ex ||+ Canon EFS 18-200mm - Canon EF 100mm 1:2.8 USM - Canon EF100-400 f/4.5-5.6 L IS USM

  • #2
    Re: macro help

    Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen50D Bekijk bericht
    beste mensen ik heb me nog niet voorgesteld ik ben jeroen 28 jaar uit gent/ waarschoot ,
    ik interesseer mij serieus in macro fotografie maar ik zit met een probleem .

    ik ben goed uitgerust met een Canon 50d met speedlite 430ex 2 en lenzen: efs 18-200,
    en macro lens ef 100 1:2.8 usm <= zeer goede macrolens heb ik hier gelezen

    nu mijn probleem zit in het volgende ;

    elke keer als ik dus fotos trek van insecten zijn die ofwel niet haarscherp ofwel juist het hoofdje of de poten of iets anders terwijl ik alles eraan probeer te doen voor ze volledig scherp te hebben, heb zelfs de AF punten zitten te veranderen

    ik heb al geprobeerd in AV mode , Tv mode en zelfs de M mode, verschillende instellingen enz..
    maar ik heb er duidelijk geen verstand van

    zijn er mensen die weten welke instellingen je beste gebruikt bij macro en of mij raad kunnen geven?
    ps ik gebruik statief.

    mvg jeroen
    Uiteraard je macrolens gebruiken.
    Maar al je er geen kennis van hebt ... Vroeger deden wij aan kennisvergaring, en dat heette: bóek!
    En zo'n ding van papier, met een kaft, bedrukt met letters, kost maar een fractie van je apparatuur ...
    Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

    Comment


    • #3
      Re: macro help

      welke boeken raad je dan eventueel aan?

      mvg jeroen
      http://users.telenet.be/jeroenclabos/
      Canon EoS 50D + Speedlite 430ex ||+ Canon EFS 18-200mm - Canon EF 100mm 1:2.8 USM - Canon EF100-400 f/4.5-5.6 L IS USM

      Comment


      • #4
        Re: macro help

        Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
        Uiteraard je macrolens gebruiken.
        Maar al je er geen kennis van hebt ... Vroeger deden wij aan kennisvergaring, en dat heette: bóek!
        En zo'n ding van papier, met een kaft, bedrukt met letters, kost maar een fractie van je apparatuur ...
        Tegenwoordig doen we dat met internet
        Maar dat is niet synoniem aan vragen stellen. Enkele interessante sites: http://www.google.be,
        http://www.yahoo.com en er zijn er nog wel enkele

        Alle gekheid op een stokje, zeker wat opzoekingen doen (hier op het forum vind je al veel informatie). Je probleem
        is dat je je diafragma niet ver genoeg toedraait. Probeer eens op f/11 of zo. Dus in Av of M mode zetten en
        je diafragma instellen.
        Have fun!
        EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

        Comment


        • #5
          Re: macro help

          Oorspronkelijk geplaatst door malavon Bekijk bericht
          Tegenwoordig doen we dat met internet
          Maar dat is niet synoniem aan vragen stellen. Enkele interessante sites: http://www.google.be,
          http://www.yahoo.com en er zijn er nog wel enkele

          Alle gekheid op een stokje, zeker wat opzoekingen doen (hier op het forum vind je al veel informatie). Je probleem
          is dat je je diafragma niet ver genoeg toedraait. Probeer eens op f/11 of zo. Dus in Av of M mode zetten en
          je diafragma instellen.
          ahh ok dank je voor je reactie met nuttige informatie, ik ga het meteen eens uittesten
          http://users.telenet.be/jeroenclabos/
          Canon EoS 50D + Speedlite 430ex ||+ Canon EFS 18-200mm - Canon EF 100mm 1:2.8 USM - Canon EF100-400 f/4.5-5.6 L IS USM

          Comment


          • #6
            Re: macro help

            Je zult er mee moeten leren leven dat je in macrofotografie nooit of zelden genoeg scherptediepte voor handen zult hebben om een insect volledig scherp te fotograferen.

            Wat je wel kan doen:
            1. Je onderwerp in een vlak plaatsen (lukt vrij goed bij waterjuffers en vlinders) evenwijdig aan de sensor van je camera.
            2. Focus stacking

            Soms is een beetje onscherpte helemaal niet erg en geeft het zelfs diepte aan een foto. Vermijd gewoon té grote onscherpe vlakken op het onderwerp en zorg ervoor dat de ogen scherp zijn. Daar kom je al heel ver mee.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: macro help

              Bij macrofotografie gebruik je best de manuele modus: alles zelf regelen,dus. Ook de scherpstelling, dus niet met autofocus werken.
              Wat betreft diafragma: kleine opening (groot f-getal), zodat je toch nog wat scherptediepte krijgt. Hangt natuurlijk af van de omstandigheden.
              En, tenslotte, héél véél oefenen. Macrofotografie is veel moeilijker dan het lijkt.
              www.petervdg.net/Portfolio

              Comment


              • #8
                Re: macro help

                scherpstellen ( zeker met de 50D ikzelf doe het met de 40D ) doe je manueel met de live view aan en zoom dan maar deftig in. F waarde zet ik dan weer altijd tussen F11-F16 kwestie van het onderwerp toch volledig scherp te krijgen. En natuurlijk een statief gebruiken tenzij je ooit geld genoeg hebt voor de canon macro lens met IS. Je hebt ook een functie op DSLR's ( ken de naam niet meer ) die je op het scherm gaat weergeven wat er allemaal scherp zal zijn van je onderwerp ... DOF View ofzoiets zallet wel heten.
                Ohja een tip, ga zo vroeg mogelijk op pad, die beestjes worden dan nog maar pas wakker of drogen de dauwdruppeltjes met de eerste ochtendzon. Dan bewegen ze het minst ( en heb je ook veel minder wind ). Iso nooit hoger dan 400 tenzij je een 1Ds mkIII ofzo hebt
                UnicornPictures on Facebook & Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: macro help

                  Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                  scherpstellen ( zeker met de 50D ikzelf doe het met de 40D ) doe je manueel met de live view aan en zoom dan maar deftig in. F waarde zet ik dan weer altijd tussen F11-F16 kwestie van het onderwerp toch volledig scherp te krijgen. En natuurlijk een statief gebruiken tenzij je ooit geld genoeg hebt voor de canon macro lens met IS. Je hebt ook een functie op DSLR's ( ken de naam niet meer ) die je op het scherm gaat weergeven wat er allemaal scherp zal zijn van je onderwerp ... DOF View ofzoiets zallet wel heten.
                  Ohja een tip, ga zo vroeg mogelijk op pad, die beestjes worden dan nog maar pas wakker of drogen de dauwdruppeltjes met de eerste ochtendzon. Dan bewegen ze het minst ( en heb je ook veel minder wind ). Iso nooit hoger dan 400 tenzij je een 1Ds mkIII ofzo hebt
                  die functie is da toevallig ni da je de AF blokjes kan zien op je scherm?
                  http://users.telenet.be/jeroenclabos/
                  Canon EoS 50D + Speedlite 430ex ||+ Canon EFS 18-200mm - Canon EF 100mm 1:2.8 USM - Canon EF100-400 f/4.5-5.6 L IS USM

                  Comment


                  • #10
                    Re: macro help

                    Waarschijnlijk wordt hier gedoeld op de DOF preview knop. Kijk in je manual op p.97. Ik weet wel dat je dan door de viewfinder kunt zien hoeveel van je onderwerp scherp is, maar of dat een effect heeft op LiveView, weet ik niet. Ik gebruik nl. geen LiveView, en mijn 50D is intussen in de bekwame(re?) handen van mijn vrouw overgegaan...
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: macro help

                      hartelijk dank iedereen voor de goede tips de fotos zijn al pakken beter geworden
                      http://users.telenet.be/jeroenclabos/
                      Canon EoS 50D + Speedlite 430ex ||+ Canon EFS 18-200mm - Canon EF 100mm 1:2.8 USM - Canon EF100-400 f/4.5-5.6 L IS USM

                      Comment


                      • #12
                        Re: macro help

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Waarschijnlijk wordt hier gedoeld op de DOF preview knop. Kijk in je manual op p.97. Ik weet wel dat je dan door de viewfinder kunt zien hoeveel van je onderwerp scherp is, maar of dat een effect heeft op LiveView, weet ik niet. Ik gebruik nl. geen LiveView, en mijn 50D is intussen in de bekwame(re?) handen van mijn vrouw overgegaan...
                        Ja hoor werkt prima op de liveview daar kan je eigenlijk nog beter zien wat er zoal scherp zal zijn. Het is wel oefenen, veel geknoei etc, en vooral hopen dat het beestje blijft staan Maar zowieso als je al op F11 of F16 ofzo zet kan er al weinig misgaan.

                        Mvg,
                        Oli
                        UnicornPictures on Facebook & Flickr

                        Comment

                        Working...
                        X