Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen met 70-200 hoe doe je dat ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsen met 70-200 hoe doe je dat ???

    Ben van plan om me een flits aan te schaffen.
    Maar nu zondag wil ook al eentje uittesten in Maastricht.
    Een 5D in combinatie met 70-200 4L

    Nu wil ik in alle omstandigheden kunnen flitsen zowel om harde schaduwen weg te vermeiden maar ook als er wat minder licht is.
    flitser is een 480 EX.

    Zeg me eens hoe ik deze het snelste kan instellen en met toestel op welke stand?
    Afstand ongeveer variable van 3 tot 6 meter..


    Ik had gedacht aan..
    -Manueel diafragma.
    -Sluitertijd vast op 1/250 st op 5D...
    Maar op wat zet ik die flitser dan?
    Ik heb gehoord dat je met die flits compensatie de foto's beter kan maken zodat je niet echt ziet dat ze geflitst zijn?....
    Of is het juist uit ondervinding dat je dit zelf moet uittesten?
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

  • #2
    Re: Flitsen met 70-200 hoe doe je dat ???

    Ik heb eigenlijk op dit draadje al gevonden wat ik zoek..
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

    Comment


    • #3
      Re: Flitsen met 70-200 hoe doe je dat ???

      Hier wil ik ook meer van weten.
      Ben de laatste tijd ook aan het experimenteren met flitsen en 'invulflitsen',
      met wisselend resultaat.
      Ik wil bijleren!

      Gr. Paul.

      Comment


      • #4
        Re: Flitsen met 70-200 hoe doe je dat ???

        Simpel en eenvoudig inflitsen
        - Camera op manuele modus
        - snelheid instellen volgens lens met een 70-200 zou ik kiezen voor 125 ste
        - diafragma kiezen volgens gewenste dieptescherpte, ik zou zeggen F 5,6
        - Flits in ETTL
        - ISO 100 voor buiten ISO 400 voor binnen

        Probeer het eens .

        Jeff c.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Flitsen met 70-200 hoe doe je dat ???

          Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
          Simpel en eenvoudig inflitsen
          - Camera op manuele modus
          - snelheid instellen volgens lens met een 70-200 zou ik kiezen voor 125 ste
          - diafragma kiezen volgens gewenste dieptescherpte, ik zou zeggen F 5,6
          - Flits in ETTL
          - ISO 100 voor buiten ISO 400 voor binnen

          Probeer het eens .

          Jeff c.
          thanx..Maar ik las in dat draadje iets over het tweede gordijn en iso waarden van 1600 en meer????
          Maar dat zal alleen maar voor Party fotografie zijn zeker? Dus als het echt donker is..?
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

          Comment


          • #6
            Re: Flitsen met 70-200 hoe doe je dat ???

            tweede gordijn is idd. om zo lang mogelijk licht te vatten (voor de sfeer en omgevingslicht en achtergrond,... en dan o p't laatst de beweging van het onderwerp bevriezen met de flits. Gaat dan over langere sluitertijden uiteraard.
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

            Comment


            • #7
              Re: Flitsen met 70-200 hoe doe je dat ???

              Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
              tweede gordijn is idd. om zo lang mogelijk licht te vatten (voor de sfeer en omgevingslicht en achtergrond,... en dan o p't laatst de beweging van het onderwerp bevriezen met de flits. Gaat dan over langere sluitertijden uiteraard.
              Als ik nu omgeven ben door veel volk dan kan ik toch het beste zo werken niet?
              Tussen voetbal supporters bvb???
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

              Comment


              • #8
                Re: Flitsen met 70-200 hoe doe je dat ???

                Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                thanx..Maar ik las in dat draadje iets over het tweede gordijn en iso waarden van 1600 en meer????
                Maar dat zal alleen maar voor Party fotografie zijn zeker? Dus als het echt donker is..?

                Laat het ons eenvoudig houden, en daar mee beginnen.
                Je kan niet alles veralgemenen en samenvatten in vijf lijnen tekst.
                2de gordijn is voor beweging weer te geven en werkt alleen bij sluitertijden van 1/40ste en lager, dus zeer specifieke toepassingen.

                Bij gebruik van een flits, maak je gebruik van 2 lichtbronnen, je flits en het aanwezige licht, is het aanwezige licht zo goed als onbestaande, dan heb je alleen je flits, en zul je vaker met zwarte achtergronden geconfronteerd worden, wat over het algemeen als minder mooi wordt aanzien.

                In dat geval is het de ervaring die je gaat zeggen hoe het probleem aan te pakken, maar daar kan ik geen algemeen advies voor geven.

                MVG, Jeff c.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Flitsen met 70-200 hoe doe je dat ???

                  Ik lees hier in de tips om op M te werken. Maar als ik het goed begrepen heb reageert je flits dan als hoofdlicht. Waarbij je via het diafragma de belichting van je onderwerp kan sturen (en je dof), en via de sluitertijd de belichting van de achtergrond.
                  Terwijl de flits bij Tv en Av zich als invulflits gedraagt.
                  Of heb ik dat verkeerd begrepen?

                  Gr. Paul.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitsen met 70-200 hoe doe je dat ???

                    Mijn ervaring leert dat met een 70-200 je best niet 'teveel' flitst vanop je toestel om diepte te behouden in je foto. Dus inderdaad AV-modus gebruiken en dan zal je 580 automatisch invulflitsen. Indien gewenst je belichtingscompensatie verminderen. Bij tegenlicht zal je eerder moeten vermeerderen. Buiten of bij redelijk sterk omgevingslicht kan je er nog mee weg geraken met een beetje flitsen vanop je toestel. Van zodra je binnen zit met heel weinig omgevingslicht zit zal rechtstreeks flitsen vanop je toestel meer het platte effect als gevolg hebben. Dan schakel ik liever over op een 50mm of 35mm met een Biggerbouncecard op de flits. Toestel dan op een lange sluitersnelheid om de sfeer te behouden en dichtbij gaan dan worden de mensen bevroren door de dichte flits (eventueel ook spelen met flitsbelichtingscompensatie).
                    Niet vergeten dat bij sommige foto's de flits niks bijdraagt aan de foto. Goed natuurlijk licht is ook mooi.

                    Groeten
                    Website http://www.kristofpattyn.be

                    a lotta canonstuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flitsen met 70-200 hoe doe je dat ???

                      Oorspronkelijk geplaatst door Paul4545 Bekijk bericht
                      Ik lees hier in de tips om op M te werken. Maar als ik het goed begrepen heb reageert je flits dan als hoofdlicht. Waarbij je via het diafragma de belichting van je onderwerp kan sturen (en je dof), en via de sluitertijd de belichting van de achtergrond.
                      Terwijl de flits bij Tv en Av zich als invulflits gedraagt.
                      Of heb ik dat verkeerd begrepen?

                      Gr. Paul.

                      Ongeveer juist, diafragma heeft invloed op de belichting van de flits en van de omgeving en uiteraard op de dieptescherpte, sluitersnelheid het tot een bepaalde hoogte geen invloed op de flits belichting. Een methode die niet altijd werkt maar toch vaak
                      - licht meten op de omgeving
                      - sluitersnelheid behouden
                      - gemeten diafragma 2 stops minderen
                      - flits op ETTL

                      alleen opletten boven 1/250 moet de flits in High speed sync staan.

                      MVG, Jeff c.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flitsen met 70-200 hoe doe je dat ???

                        Als je Canon-gebruiker bent en als je de Duitse taal een beetje machtig bent en als je voldoende tijd en geduld hebt.... dan is het volgende boek misschien een aanrader:

                        Besser blitzen mit der Canon E-TTL-Technik van Dr. Kyra Sänger, uitgegeven bij Data Becker.

                        Ik kocht dit boek vorige herfst in Keulen. Het is een leerrijk boek met prima uitleg en veel voorbeelden. De theorie heb ik achter de kiezen. Nu de praktijk nog. Ik denk dat het erop aan komt veel te oefenen en te experimenteren. Daar ben ik mee bezig, met wisselend succes...

                        Gr. Paul.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flitsen met 70-200 hoe doe je dat ???

                          Ik zal met deze tips zondag op het vrijthof een kijken wat ik kan doen..Denk toch dat ik met mijn 17-40 de meeste opnames zal gaan maken.
                          Hopelijk lukt me dat met al die voetbal gekte..
                          Reportage volgt.

                          Nog een vraagje.
                          Ik ben van plan om me een flitser aan te schaffen ooit..
                          Welke raden jullie mij aan?
                          Het moet geen duurste zijn..De 430 EX is dat iets?
                          Mvg, Pascal,Schoonspikke
                          Als je schiet..schiet dan raak!
                          500 PIXHuawei P30 PRO

                          Comment


                          • #14
                            Re: Flitsen met 70-200 hoe doe je dat ???

                            Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                            Ik zal met deze tips zondag op het vrijthof een kijken wat ik kan doen..Denk toch dat ik met mijn 17-40 de meeste opnames zal gaan maken.
                            Hopelijk lukt me dat met al die voetbal gekte..
                            Reportage volgt.

                            Nog een vraagje.
                            Ik ben van plan om me een flitser aan te schaffen ooit..
                            Welke raden jullie mij aan?
                            Het moet geen duurste zijn..De 430 EX is dat iets?
                            je slaat de nagel op de kop !

                            De 430 EX is Iets
                            De 580 EX is Het

                            MVG, Jeff c.
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #15
                              Re: Flitsen met 70-200 hoe doe je dat ???

                              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                              je slaat de nagel op de kop !

                              De 430 EX is Iets
                              De 580 EX is Het

                              MVG, Jeff c.
                              Noemenswaardige verschillen in mensen taal?
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              Als je schiet..schiet dan raak!
                              500 PIXHuawei P30 PRO

                              Comment

                              Working...
                              X