Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zeer scherpe foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zeer scherpe foto's

    Hallo

    Ik vroeg me af hoe sommige fotografen ultra-scherpe foto's maken.
    Zijn er een paar trucks om een foto scherper te maken?
    Ik weet wel dat je best een statief gebruikt en lage ISO-waarde... En natuurlijk ook de kwaliteit van de lens.
    Website[/CENTER]

  • #2
    Re: Zeer scherpe foto's

    Laten we eerst eens afspreken wat scherp is!

    Comment


    • #3
      Re: Zeer scherpe foto's

      En post eens een voorbeeld van jou ?
      Dan kunnen we ook eens vergelijken
      Canon EOS 1000D
      Canon EF-S 18-55mm/f3.5 | Canon EF-S 55-250mm/f4 | Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Macro Super

      Comment


      • #4
        Re: Zeer scherpe foto's

        Wat schrijf ik nou?
        Of wil jij je opwerpen als de scherprechter?
        Zolang we niet afspreken hoe we scherpte beoordelen, is alle praat daarover wazig gebazel.
        Een foto op een scherm beoordelen is al helemaal uit den boze.., tenzij het scherm je ultieme doel is.
        Het is net zoiets als dat geneuzel over autofocus snelheid, zolang we niet nauwkeurig vaststellen bij welke lichtwaarde de snelheidsmetingen worden verricht zullen we blijven hangen bij uitdrukkingen zoals; zeer snel, razend snel, langzaam en traag, en dan hebben we het niet eens over het vermogen van de batterijen op het moment van de meting. Je zult nooit weten of het 3 of 30 milliseconden is.

        En mijn foto's zullen jou niet boeien, dat kan ik je verzekeren.

        Comment


        • #5
          Re: Zeer scherpe foto's

          Je kan nog dagen zeveren over scherp of niet, maar ik denk als je al wat foto's gezien hebt dat je heel goed kan begrijpen wat de TS bedoelt. Enfin, ik ben direct mee met de vraag.

          Er zijn gewoon foto's die direct dat tikkeltje meer hebben qua scherpte. Moeilijk uit te leggen maar het is wel héél duidelijk.

          Kommaneuken kan iedereen.
          Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

          Comment


          • #6
            Re: Zeer scherpe foto's


            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Zeer scherpe foto's

              Kijk eens naar een scherpte diepte calculator DOF
              Zie link vind je info scherpte diepte
              http://modellenfotografen.net/dolphi.../Diverse-tools

              Comment


              • #8
                Re: Zeer scherpe foto's

                als je live view hebt kan je het volgende doen :

                als je manueel werkt(of automatisch en alles lockt) :

                kadreer zoals je wil , stel alles in.

                Zoom in door middel van live view ,stel scherp , neem je foto.

                Door met je live view in te zoomen krijg je een enorme vergroting en kan je heel precies je focus instellen.
                www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

                Comment


                • #9
                  Re: Zeer scherpe foto's

                  Ja dat had ik al gezien maar aangezien ik nog jong ben en zelf nog niet kan gaan werken heb ik "maar" de Nikon D40X overgekocht van een colega-fotograaf. En die D40X heeft geen LiveView, maar ik heb altijd gelezen dat het niet aan het materiaal ligt maar aan het gevoel voor compositie en belichting.
                  Website[/CENTER]

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zeer scherpe foto's

                    Kommaneuken kan iedereen.
                    Pas op, da's niet zo gemakkelijk hoor, maar het is idd. duidelijk waarop TS doelt.
                    Laten we idd. zeggen 'de foto's die net dat tikkeltje meer scherpte hebben'.
                    Voor definities en fysische beschrijvingen komen we dan terecht bij COC's, tesamen met contrastwaardes en desnodds zelfs nog saturatie en kleurenpalet.
                    En kort maar krachtig:
                    Oorspronkelijk geplaatst door Bouk
                    http://www.goedzo.com/index.php/2005..._scherper_met_
                    grt,bouk.
                    Ik hou het wat dat betreft op volgende zaken:

                    1/ body en objectief die fysiek gezien zo'n stekescherpe foto kunnen maken
                    2/ degelijk scherpe foto maken (DOF, diafragma, belichting, sluitertijd,...)
                    3/ nabewerking (via dingen als unsharp mask, contrast, HSL,...)

                    1/ kan je kopen, 2/ kan je relatief gemakkelijk leren en 3/ moet je leren beoordelen adhv het beeld waarmee je vertrekt om de juiste methode te kiezen (met stedss: trop is te veel).
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zeer scherpe foto's

                      Laten we anders een nieuwe term gebruiken : " Scherpteindruk".
                      Want inderdaad, wat is scherpte ???

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zeer scherpe foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht

                        Kommaneuken kan iedereen.
                        nee dat kan men enkel wanneer men heel klein geschapen is.

                        er is ook geen kommaneuken nodig over scherpte. Die is bij consensus vastgesteld als de maximale verstrooiingscirkel. Een scherp punt en een scherpe lijn zijn wiskundige concepten, niet gemaakt om te tekenen of te meten, aangezien een lijn geen dikte heeft en een punt zelfs geen afmeting.

                        Om toch van een scherp punt op een afdruk te kunnen spreken hebben ze dan onderzocht wat de gemiddelde mens als punt kan onderscheiden. Ongeveer 30 punten (zwart/wit/zwart/wit/...) op een milimeter zien we als een stippellijn. 40 punten als een ononderbroken lijn.

                        dus scherp is zo scherp als we kunnen waarnemen.

                        Sommige foto's hebben inderdaad een verbluffende scherpte. (Materiaal)kennis, techniek, ervaring en een streepje geluk.

                        De allergrootste boosdoener in onscherpte is wel de fotograaf. Ofwel zijn bevende hand, ofwel zijn verkeerde instelling/inschattingen. Op de optica kan men het eigenlijk al decennia niet meer steken.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zeer scherpe foto's

                          Ongeveer 30 punten (zwart/wit/zwart/wit/...) op een milimeter zien we als een stippellijn. 40 punten als een ononderbroken lijn.
                          Daar komt dan onder meer ook dat contrast al om de hoek loeren. Zwart-wit zien we als stippellijn. En blauw-groen-blauw-groen...? Op een witte of op een zwarte achtergrond?
                          De definitie en de theorie is één zaak, maar het is de combinatie van een boel factoren (waaronder idd. de eigenschappen van het oog van de kijker) die uiteindelijk de ERVAREN scherpte bepaalt. En da's niks theoretisch en wiskundig vastgelegd. Daar draait een boel wiskunde, optogoniometrie, chemie, electronica,... rond dat je niet even kan vastleggen en definiëren.

                          De breking van licht van een bepaalde golflengte op een plaats bij de buitenkant van een zekere lens met een bekende diffractiewaarde bij diafragma x en opgevangen op een sensor Y waar het licht 1/125 s lang fotonen op een door een voorversterker gestuurde zelfadaptieve fotocel mag schieten via bekende microlenzen en..... kan je niet berekenen zonder gissingen, gemiddelde waardes en assumpties. Je kan wel voor elk van die afzonderlijke zaken gaan definiëren wanneer en hoe ze op hun best zijn.

                          Een schilder berekent ook niet de viscositeit en de gemiddelde korrelgroote van de pigmenten in zijn verf bij een varierende druk op een bepaalde borsteldikte met een bepaald soort haren. Die kent de basiselementen die belangrijk zijn, en die gaat voort op zijn ervaring en zijn materiaalkennis om het door hem gewenste resultaat te bereiken. Een fotograaf zou op diezelfde manier zijn toestel moeten gebruiken, maar dat is blijkbaar niet altijd het geval.
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zeer scherpe foto's

                            Zonder in te gaan op definities en studie...


                            Voor de scherpe foto's die je hier dikwijls ziet...

                            In de eerste plaats...een goede lens...! Bij voorkeur een prime...
                            Ten tweede een goede camera, die dergelijke resoluties van de goede lens aankan...(niet per definitie meer MP...)
                            Ten derde een goede fotograaf, die weet met DOF te spelen en zijn apparatuur goed kent.

                            Als laatste kennis van nabewerking, voor net dat laatste beetje...(kan dus alleen als het beginpunt óók al goed is).



                            De tip me scherpstellen met liveview...dat ligt er ook maar helemaal aan...ik heb liever de camera goed vast voor goede scherpte...dan losjes in de hand om op liveview te kunnen kijken...
                            Mijn objectieven zijn all round...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zeer scherpe foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                              Zonder in te gaan op definities en studie...


                              Voor de scherpe foto's die je hier dikwijls ziet...

                              In de eerste plaats...een goede lens...! Bij voorkeur een prime...
                              een groot deel vlijmscherpe foto's die hier staan zijn met zooms gemaakt. Je kan dat soms in de handtekening zien, soms op andere punten.


                              Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht

                              De tip me scherpstellen met liveview...dat ligt er ook maar helemaal aan...ik heb liever de camera goed vast voor goede scherpte...dan losjes in de hand om op liveview te kunnen kijken...
                              beweging van de camera is idd een van de grootste problemen. de regel 1/brandpunt voor sluitertijd blijft toch nodig. zoals in 1/200 voor een 200mm lens als minimum en 1/30 voor een 35mm lens. (in ff equivalenten)
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X