Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koersfiets aankopen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Koersfiets aankopen

    Hallo iedereen,

    Ik zit al met een tijdje met het gedacht om een koersfiets aan te kopen. Dit om mn conditie wat te verbeteren

    Ik zou de fiets vaak (toch in de lente-zomer en warme herfst-winterdagen) gebruiken om naar mn werk te fietsen (dit is een 20km), daarnaast ook nog om wat "toertjes" te doen en wat kleinere uitstappen met het vrouwtje.

    Nu heb ik hier al wat over rondgelezen en zoals bij fotografie is de keuze VEEL te groot

    Kan er mij iemand wat op weg helpen? Waar let ik als recreatief fietser best op bij het aankoop van zo een fiets? Het is zeker niet de bedoeling dat ik s avonds en in het weekend 100'en km ga afleggen

    Zelf ben ik op volgende fiets gekomen: http://www.decathlon.be/NL/sport-2-51-63-69544035/ Ik heb al meer positieve dan negatieve reacties over gevonden, maar toch zou ik liever de mening hebben van mensen die er iets van afweten.

    Mn budget kan tot €600 gaan (ook nog te zien als ik mijn Batavus verkocht krijg )

    Alvast bedankt voor jullie hulp!!!
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

  • #2
    Re: Koersfiets aankopen

    Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
    Ik zou de fiets vaak (toch in de lente-zomer en warme herfst-winterdagen) gebruiken om naar mn werk te fietsen (dit is een 20km), daarnaast ook nog om wat "toertjes" te doen en wat kleinere uitstappen met het vrouwtje.

    Kan er mij iemand wat op weg helpen? Waar let ik als recreatief fietser best op bij het aankoop van zo een fiets? Het is zeker niet de bedoeling dat ik s avonds en in het weekend 100'en km ga afleggen !!!
    Je kunt er meteen dunne spatbordjes laten opzetten als je niet met moddervlekken op je kleren op 't werk wilt aankomen. Af en toe zal je onderweg namelijk overvallen worden door een onvoorziene regenbui.
    Verder moet je ook steeds reparatiegerief (incl. extra tube of binnenband) en een pomp meehebben. Een iets groter tasje dat je met een kliksysteem aan je stuur kunt bevestigen is daarvoor erg handig : zo heb je meteen ook plaats voor je portefeuille, ..., regenjasje.
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

    Comment


    • #3
      Re: Koersfiets aankopen

      Je kan beter cyclocrossfiets aankopen... je zal zien dat je met dezelfde fiets zowel in de winter in de bossen als in de zomer mee op de weg kunt rijden.... Alleen in de winter (tegen de herfst) leg je crossbandjes en pas je je tandwielen aan... je kan dan best een compact crankstel aanschaffen... (kan je vooraan gemakkelijk tanden aanpassen). Achteraan koop je dan 2 soorten pionnen. (wegpion en crosspion). Ga naar een grotere speciaalzaak. Daar weet men het best wat ze moeten doen. Zelf heb ik ook een crossfiets, zo hoef ik geen 2 fietsen aan te kopen.


      T.
      Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

      Comment


      • #4
        Re: Koersfiets aankopen

        Ik zou het eerder houden bij een sportieve stadsfiets, een genre hybride. De houding bij dergelijke fiets is veel comfortabeler. Je heb ook de mogelijkheid om op de bagagedrager iets mee te nemen want in Belgie is regenkledij geen overbodige luxe.
        Een dergelijke fiets valt ook beter mee om eventueel samen met de vrouw een weekend tochtje te doen.

        sportieve groeten
        Groeten
        Dirk

        Comment


        • #5
          Re: Koersfiets aankopen

          Ik zou het eerder houden bij een sportieve stadsfiets, een genre hybride. De houding bij dergelijke fiets is veel comfortabeler. Je heb ook de mogelijkheid om op de bagagedrager iets mee te nemen want in Belgie is regenkledij geen overbodige luxe.
          Een dergelijke fiets valt ook beter mee om eventueel samen met de vrouw een weekend tochtje te doen.

          sportieve groeten
          Groeten
          Dirk

          Comment


          • #6
            Re: Koersfiets aankopen

            Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
            Je kan beter cyclocrossfiets aankopen... je zal zien dat je met dezelfde fiets zowel in de winter in de bossen als in de zomer mee op de weg kunt rijden.... Alleen in de winter (tegen de herfst) leg je crossbandjes en pas je je tandwielen aan... je kan dan best een compact crankstel aanschaffen... (kan je vooraan gemakkelijk tanden aanpassen). Achteraan koop je dan 2 soorten pionnen. (wegpion en crosspion). Ga naar een grotere speciaalzaak. Daar weet men het best wat ze moeten doen. Zelf heb ik ook een crossfiets, zo hoef ik geen 2 fietsen aan te kopen.


            T.
            Buiten de eerste 2 zinnen versta ik geen woord van wat je zegt Ik moet me dringend eens inlezen... Alvast bedankt!

            Oorspronkelijk geplaatst door ddenolf Bekijk bericht
            Ik zou het eerder houden bij een sportieve stadsfiets, een genre hybride. De houding bij dergelijke fiets is veel comfortabeler. Je heb ook de mogelijkheid om op de bagagedrager iets mee te nemen want in Belgie is regenkledij geen overbodige luxe.
            Een dergelijke fiets valt ook beter mee om eventueel samen met de vrouw een weekend tochtje te doen.

            sportieve groeten
            Ik heb momenteel een goede fiets, een Batavus. Maar ik rij er niet zo graag mee, vandaar dat ik deze ga verkopen. Ik heb nog een stadfiets waar ik meestal fietstochtjes mee doe.
            "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
            500px

            Comment


            • #7
              Re: Koersfiets aankopen

              Als je budget slechts 600 euro is dan zou ik eerder eens zoeken naar een mooie tweedehands , veel wielertoeristen zijn nog erger dan fotografen belust op het allernieuwste . Hou gewoon eens de gekendere fietsfora in de gaten, keuze zat.
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #8
                Re: Koersfiets aankopen

                Hmm, kost dat zo veel dan? Richting welke prijs moet ik dan gaan kijken?

                Zoals gezegd ga ik de fiets meestal gebruiken om naar mn werk te gaan en kleine fietstochtjes (niet van plan om een echte wielertoerist te worden )

                Voor zo een cyclo-cross fiets is €800 dan waarschijnlijk ook weer te weinig?

                Op wat moet je eigenlijk letten bij de aankoop van zo een fiets? Sluitertijd, ISO, diafr... (gewoonte ). De bouw van het frame (zoals bij statieven is carbon wel beter, maar ook duurder), de meeste schakelingstukken zijn van Shimano zie ik, wat nog?


                Ik zal eens wat wielerfora afschuimen. Bedankt voor de tip In een fietswinkel in de buurt staat een 2de hands Zannata Road Z20 voor €500. Ik zou eens moeten kijken als dit iets is?
                "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                500px

                Comment


                • #9
                  Re: Koersfiets aankopen

                  Bij een tweedehands zal je vooral moeten letten op de onderdelen die het snelst slijten, zoals de ketting en tandwielen. Als je al direct een nieuw setje moet laten steken, dan kan je soms beter een nieuwe fiets kopen in plaats van tweedehands.

                  Shimano onderdelen bestaan in een heleboel verschilende kwaliteiten, zelfs op de allergoedkoopste fietsen staan Shimano versnellingen, maar die zijn lang niet zo goed als de versnellingen die je op de duurdere koersfietsen zal terugvinden.

                  Moet je per dag 20km rijden, of is het 2x 10 km? Voor mij is het 10km enkel (20 per dag dus), en ik rij liever met een fiets met naafversnellingen omdat daar veel minder onderhoud aan is. Een koersfiets zal zeker lichter bollen, maar daar zal je ook wel meer kosten aan hebben.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Koersfiets aankopen

                    ik zou zeggen spaar iets door en koop je een degelijke koersfiets waarop minimum een shimano 105 groep opzit
                    alles daaronder kan je vergelijken met een kitlenzen.
                    en shoppen in oa duitsland
                    bv volgende koersfiets is prijs/kwaliteit zeer goed afgemonteerd
                    Ob CUBE, Focus oder Radon – entdecken Sie bei uns Ihr neues Rennrad! ✓ Aluminium- oder Carbonrahmen ✓ Viele Modelle im SALE ✓ Schnelle Lieferung & Best-Price ✓

                    ik ben meer met mountainbike bezig maar tijdens de winter gebruik ik mijn koersfiets om in conditie te blijven
                    mountainbiken is nu eenmaal een echte zomersport (dan zijn de mooiere marathonwedstrijden en de echte mtb tochten)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Koersfiets aankopen

                      Je vrouwtje zal niet tevreden zijn als jullie samen gaan fietsen. Met een koersfiets kan ze je niet meer volgen, en zal je voor jezelf tergend traag moeten rijden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Koersfiets aankopen

                        Met 600€ zal 't net gaan denk ik.
                        Minimaal heb je m.i. een (nieuwe) aluminium fiets met een Shimano Tiagra of Sora afmontage nodig. De duurdere Shimano groepen zijn duurzamer en schakelen wat lichter, deze groepen slijten dus iets sneller maar werken ook prima. Ook Campagnolo en Sram hebben goed materiaal in meerdere prijsklassen.
                        Decathlon heeft goede prijs/kwaliteit fietsen. Als je een winkel dichtbij huis hebt kan je overwegen om daar te kopen. Als je ver moet rijden, denk er dan aan dat er nogal wat onderhoud en afregeling nodig is - dan ben je misschien beter af bij de fietsenboer in jouw eigen gemeente.
                        Allerbelangrijkste is de juiste positie op de fiets: framemaat, de juiste cranklengte, de juiste stuurbreedte, de juiste stuurhoogte, de juiste lengte van stuurpen, de juiste hoogte van de zadel(pen), de correcte positionering van het zadel dat ook comfortabel moet zitten. Een goede fietsenmaker zal je verschillende zadels laten proberen.
                        Als het niet lukt om echt comfortabel op de fiets te zitten, kijk dan verder naar andere merken die een andere framegeometrie hebben. Anders zul je nooit met plezier fietsen.
                        Er zijn ook goedkope internetaanbieders maar denk eraan: dan zal je jouw fiets wel zelf moeten onderhouden. De uurlonen in de fietsenbranche in België zijn erg (schandalig) laag en daarop wordtg eigenlijk niks verdiend dus ze gaan niet werken aan een fiets die van elders komt.
                        Good luck ermee.
                        Last edited by T.Trapper; 6 juli 2010, 21:10.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Koersfiets aankopen

                          Als je slechts 100km per week doet dan ga je toch al een behoorlijke tijd met een cassette en ketting bollen ( altijd samen vervangen ) , goed onderhoud doet ook veel. Dat naafversnellingen minder onderhoud vergen kan zijn, alleen ben ik zeker dat als je een goede naafversnelling wil ( rolhoff bvb ) je dan een veelvoud zal kwijtzijn dan een topderailleur-cassette.
                          Persoonlijk rij ik vrij regelmatig met de fiets ( uitsluitend mountainbike zowel winter als zomer) en ik doe zowat alles aan m'n fietsen zelf ( op het onderhoud van m'n geveerde vorken na ) , op zich is daar helemaal niks moeilijk aan, als je iets niet weet is er nog altijd het www
                          Alle onderdelen die je maar kan bedenken koop ik bijna hier : http://www.bike-discount.de/?lg=en , vandaag voor 12u bestellen, s'anderdaags voor de middag thuis afgeleverd
                          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                          Comment


                          • #14
                            Re: Koersfiets aankopen

                            Ik moet T.Trapper hier bijtreden. Zelf ben ik een fervent fietser en kan u 1 ding zeggen, onderschat het belang van een fiets op jouw maat niet . Dat zal bepalen of je graag fiets of niet. Ondanks ik regelmatig hoor dat decatlon prijs/kwaliteit goede fietsen maakt, verkies ik nog steeds de goede oude fietsenmaker. Een goede fietsenmaker zal automatisch eerst je lengte opmeten en aan de hand daarvan een aantal fietsen voorstellen. Zo viel bij mij vroeger de fiets die ik graag had al direct af wegens niet leverbaar in mijn maat (ben nogal aan de lange kant).
                            Zelf rij ik met een hybride van Gazelle -> dagelijks woon-werk (2x17km) en een moutainbike van Bulls. Bulls kan ik sterk aanbevelen, Duits merk dat prijs/kwaliteit dik in orde is. Ze maken voornamelijk moutainbikes, cross- en koersfietsen maar ik hou u natuurlijk niet tegen om andere merken te proberen .
                            Veel succes met de zoektocht.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Koersfiets aankopen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              ...Moet je per dag 20km rijden, of is het 2x 10 km? Voor mij is het 10km enkel (20 per dag dus), en ik rij liever met een fiets met naafversnellingen omdat daar veel minder onderhoud aan is. Een koersfiets zal zeker lichter bollen, maar daar zal je ook wel meer kosten aan hebben.
                              Wel soms is het 2x20, soms 1x20 (als ik zeer laat moet werken neem ik de tram naar huis )



                              Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
                              Je vrouwtje zal niet tevreden zijn als jullie samen gaan fietsen. Met een koersfiets kan ze je niet meer volgen, en zal je voor jezelf tergend traag moeten rijden.
                              Ik heb nog een gewone stadfiets De koersfiets is meer voor "eenzaam" gebruik

                              Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                              Met 600€ zal 't net gaan denk ik.
                              Minimaal heb je m.i. een (nieuwe) aluminium fiets met een Shimano Tiagra of Sora afmontage nodig. De duurdere Shimano groepen zijn duurzamer en schakelen wat lichter, deze groepen slijten dus iets sneller maar werken ook prima. Ook Campagnolo en Sram hebben goed materiaal in meerdere prijsklassen.
                              Decathlon heeft goede prijs/kwaliteit fietsen. Als je een winkel dichtbij huis hebt kan je overwegen om daar te kopen. Als je ver moet rijden, denk er dan aan dat er nogal wat onderhoud en afregeling nodig is - dan ben je misschien beter af bij de fietsenboer in jouw eigen gemeente.
                              Allerbelangrijkste is de juiste positie op de fiets: framemaat, de juiste cranklengte, de juiste stuurbreedte, de juiste stuurhoogte, de juiste lengte van stuurpen, de juiste hoogte van de zadel(pen), de correcte positionering van het zadel dat ook comfortabel moet zitten. Een goede fietsenmaker zal je verschillende zadels laten proberen.
                              Als het niet lukt om echt comfortabel op de fiets te zitten, kijk dan verder naar andere merken die een andere framegeometrie hebben. Anders zul je nooit met plezier fietsen.
                              Er zijn ook goedkope internetaanbieders maar denk eraan: dan zal je jouw fiets wel zelf moeten onderhouden. De uurlonen in de fietsenbranche in België zijn erg (schandalig) laag en daarop wordtg eigenlijk niks verdiend dus ze gaan niet werken aan een fiets die van elders komt.
                              Good luck ermee.
                              Decathlon is ongeveer 20min rijden van mijn huis. Niet ver dus. De fiets in Decathlon heeft Shimano Sora.

                              Ik ben zo ie zo van plan om een fiets in een gewone winkel te kopen

                              Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                              Als je slechts 100km per week doet dan ga je toch al een behoorlijke tijd met een cassette en ketting bollen ( altijd samen vervangen ) , goed onderhoud doet ook veel. Dat naafversnellingen minder onderhoud vergen kan zijn, alleen ben ik zeker dat als je een goede naafversnelling wil ( rolhoff bvb ) je dan een veelvoud zal kwijtzijn dan een topderailleur-cassette.
                              Persoonlijk rij ik vrij regelmatig met de fiets ( uitsluitend mountainbike zowel winter als zomer) en ik doe zowat alles aan m'n fietsen zelf ( op het onderhoud van m'n geveerde vorken na ) , op zich is daar helemaal niks moeilijk aan, als je iets niet weet is er nog altijd het www
                              Alle onderdelen die je maar kan bedenken koop ik bijna hier : http://www.bike-discount.de/?lg=en , vandaag voor 12u bestellen, s'anderdaags voor de middag thuis afgeleverd
                              Ik rij momenteel (nog) geen grote afstanden met de fiets. Vandaar dat ik me niet wil overdoen en geen +1000 euro te geven.


                              Ik zal best nog eens wat lezen, want vele dingen die hier passeren klinken toch als chinees in mn oren


                              Het is allesinds geen makkie om zo een fiets te kopen
                              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                              500px

                              Comment

                              Working...
                              X