Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Interessant vraagje compact/reflex...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Interessant vraagje compact/reflex...

    Hallo,

    Ik heb hier een interessante vraag voor de doorwinterde fotografen hier (hoor ik niet bij )

    't Is eigenlijk iets wat sommige "vakantiekiekjes-fotografen" mij vragen wanneer ze weten dat ik veel met fotografie bezig ben. Ik ben benieuwd naar het antwoord van ervaren fotografen op dergelijke vraag... De vraag/situatie is :

    Een vriend die gewend is om met zijn compactcamera (die altijd op automatisch staat) vakantiefoto's te maken vraagt aan mij : "Zou ik niet beter een reflexcamera kopen om betere foto's te maken? " Wetende dat hij steeds dezelfde lens erop heeft staan en waarschijnlijk altijd "automatisch" zal fotograferen. Mensen die verder geen speciale interesse hebben in fotografie en die waarschijnlijk niet echt geïnteresseerd zijn in begrippen als diafragma, sluitertijd of scherptediepte.

    Volgens mij is de aanschaf van een reflexcamera op dat moment zonde van het geld en zeg ik dat er prima compactcamera's zijn die zéér goede foto's maken.

    Maar wat is jullie antwoord op dergelijke vraag ???

    Strupie

  • #2
    Re: Interessant vraagje compact/reflex...

    Oorspronkelijk geplaatst door Strupie Bekijk bericht
    Zou ik niet beter een reflexcamera kopen om betere foto's te maken?

    ...


    Maar wat is jullie antwoord op dergelijke vraag ???

    Strupie

    Definieer "Betere foto"

    Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Interessant vraagje compact/reflex...

      Tja, naar hun definitie van een "betere foto" moet ik soms ook raden. Soms komen ze van een vakantie thuis met minder goede foto's uit hun compactcamera om welke reden dan ook. Of soms hebben ze fantastische foto's gezien van anderen gemaakt met een reflexcamera (die misschien/waarschijnlijk wat ervaring heeft)

      Comment


      • #4
        Re: Interessant vraagje compact/reflex...

        Voor vakantiefoto's zou ik niemand een DSLR aanraden. Om later wat herinneringen te bekijken op het computerscherm of op afdrukken in postkaartformaat, volstaat een compact- of een bridgecamera.
        Kwaliteitsverschillen door gebruik van een DSLR zouden dan vooral bij opnamen met weinig licht duidelijk zichtbaar zijn : bv. binnenshuis zonder flitslamp.
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #5
          Re: Interessant vraagje compact/reflex...

          Ik zou antwoorden:
          met de dslr zal je technisch betere foto's maken, alleen al omdat de lenzen van betere kwaliteit zijn.
          Op automatisch zal de dslr meer technisch geslaagde beelden produceren, omdat hij sneller scherpstelt en nauwkeuriger belicht.
          Je hebt ook meer mogelijkheden om de camera handmatig in te stellen, maar als je die niet gebruikt is het weggegooid geld.
          Veel hangt af van hoe hoog je de normen legt bij het bekijken van een 10x15 afdruk.
          Een betere compactcamera produceert ook heel goede beelden om op scherm te bekijken of op postkaartformaat afdruk.
          En met een compactje kan je even creatieve foto's maken als met een dslr. Daar ligt het verschil enkel bij de fotograaf, niet bij de camera.

          Comment


          • #6
            Re: Interessant vraagje compact/reflex...

            Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
            Ik zou antwoorden:
            met de dslr zal je technisch betere foto's maken, alleen al omdat de lenzen van betere kwaliteit zijn.
            Op automatisch zal de dslr meer technisch geslaagde beelden produceren, omdat hij sneller scherpstelt en nauwkeuriger belicht.
            Als ik zonder denken twee foto's maak, eentje met een dslr en eentje met een compact ... veel kans dat die met de compact beter gelukt is dan die met de dslr.
            Waarom? Als ge er met uw gedachten niet bij bent staat er gegarandeerd toch iets verkeerd.

            Een dslr is goed als ge er uw tijd in steekt om een deftige foto te "willen" maken.
            Op vakantie is bij iedereen de situatie ook wat anders. De ene wil er supergoede foto's maken en zal op alles wat letten en de andere wil eerder war souvenirs behouden door hier en daar eens een fotoke te nemen. Voordeel met een compact is dat ge het overal kunt meenemen zonder gesleur.
            Die keuze is aan ieder voor zich maar een kleine camera dat ge bij hebt maakt nog altijd betere foto's dan een reflex dat ge op uw hotelkamer achterlaat om niet te moeten sleuren.
            Voor de rest is een gelukte foto ook niet altijd gebonden aan het "kunnen" van de camera maar vooral aan uw inzicht.

            Wat ik zelf doe voor vakantie? Ik had een dslr en heb speciaal voor vakantie eens een compactje gekocht.
            Dat durft ge tenminste ook nog eens geven aan een kelner of zo om van u samen met uw partner een foto te nemen.
            En ja, ooit nam ik ook een dslr mee op vakantie ... soms mis ik hem nu maar die keren is eerder zeldzaam.
            Last edited by VerSeg; 6 juli 2010, 02:17.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Interessant vraagje compact/reflex...

              Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
              Ik zou antwoorden:
              met de dslr zal je technisch betere foto's maken, alleen al omdat de lenzen van betere kwaliteit zijn.
              Op automatisch zal de dslr meer technisch geslaagde beelden produceren, omdat hij sneller scherpstelt en nauwkeuriger belicht.
              Je hebt ook meer mogelijkheden om de camera handmatig in te stellen, maar als je die niet gebruikt is het weggegooid geld.
              Veel hangt af van hoe hoog je de normen legt bij het bekijken van een 10x15 afdruk.
              Een betere compactcamera produceert ook heel goede beelden om op scherm te bekijken of op postkaartformaat afdruk.
              En met een compactje kan je even creatieve foto's maken als met een dslr. Daar ligt het verschil enkel bij de fotograaf, niet bij de camera.
              Ben zelf al een tijdje opzoek naar zo'n "kleine"
              Eentje waar je zelf A, F én S zelf kan instellen is eerder zeldzaam.
              En volledig automatisch ook natuurlijk.
              Tot en met ISO400 gaat alles goed qua ruis ed. Maar daar boven?
              En wat doe je met bewegende onderwerpen: wandelende mensen enz.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Interessant vraagje compact/reflex...

                (ik ben geen doorgewinterde fotograaf)

                Je hebt ook mensen met een dslr die meestal op automatisch werken.

                Anderzijds is het prijsverschil tussen een goeie compact en een goedkope dslr (wel zonder een hele set objectieven) ook niet zo groot meer.

                Iedereen hier is wel begonnen met een compactje of een wegwerpcamera.

                Als je het geld hebt, waarom niet ?

                Uiteindelijk zullen velen van die mensen zich ook wel gaan interesseren in de mogelijkheden van hun toestel.

                Ik vind het formaat van mijn 500D (die niet zo groot is) eigl handiger dan een compactje. Met mijn compactje had ik altijd schrik om iets te beschadigen aan die fijne toetsjes enz.
                Last edited by johan de man; 6 juli 2010, 03:28.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #9
                  Re: Interessant vraagje compact/reflex...

                  De kans dat je maat betere foto's maakt met een DSLR is klein. Gezien de interesse van hem zou ik hem niet aanmoedigen.

                  Maar er is een sprietje hoop omdat hij het toch al aan het overwegen is een aankoop te plannen.

                  Denk dat het dan aan u zal zijn hem uit te leggen waar dat knopje voor dient.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Interessant vraagje compact/reflex...

                    ik zou hem laten kijken naar een betere compact.
                    gerne canon g11 of 1 in die aard.
                    mss zelfs een nex3 ofzo.
                    maar een dslr op auto kan beter zijn maar dan benut je de camera niet nooit ten volle en zou het wel eens kunnen uitdraaien op ferm wa weggesmeten geld.
                    want uiteindelijk zijn de foto's in zijn ogen niet zoveel beter dan gehoopt en is't toch een serieus gewicht dat je meezeult tegenover een goeie compact
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Interessant vraagje compact/reflex...

                      Grootste nadeel aan een DSLR is voor mij het volume en gewicht. Dus als "vakantiekiekjes-toestel" zou ik géén DSLR aanraden.

                      Grootste voordeel aan een DSLR is de onmiddelijke actie tussen ontspanknop indrukken en nemen van een foto. Erg leuk voor mensen met kinderen en huisdieren welke beide snelle en onverwachte bewegingen maken.

                      Verder heb ik daar een stukje over geschreven op m'n website. Net omdat ook ik regelmatig de vraag krijg "zou ik niet beter een DSLR kopen want daar kan je zo veel betere foto's mee nemen" :

                      Een veel gemaakte "fout". En ja, ook ik heb me er aan mispakt.
                      Zelf had ik een compactje en de foto's waren goed. En dan zie je van die fantastische en haarscherpe foto's van iemand. Kom je ook te weten dat die een DSLR heeft. Dus moet je ook zo'n toestel hebben. "want daar komen echt scherpe foto's uit!"
                      En in bepaalde gevallen is dat ook zo, zelfs in auto-stand. Buiten, bij goede belichting en als alles mee zit dan zijn de foto's mooi en scherp. Maar bij mindere of moeilijker omstandigheden is't dan een ramp. Dan vraag je jezelf af waarom die investering gedaan te hebben voor zo'n log geval rond je nek waar geneens altijd scherpe foto's uit komen.

                      Dan lees je dat je met de juiste objectieven moet werken. Want de camera mag nog zo goed zijn, als het objectief niet scherp is dan haal je er nooit scherpe foto's uit. Ook lees je dat licht alles is en je dus betere foto's kan nemen met een lichtsterk objectief. Da's dan de volgende investering. Een scherp en lichtsterk objectief. Vaak met een waarde van je body of meer. En dan merk je dat je daar soms nog scherper foto's mee kan maken maar dat het vaak een regelrechte ramp is. Je wil nog niet terug denken aan de prijs van al dat moois waar je nog steeds geen mooie, scherpe foto's mee kan maken...

                      Maar dan komt de aap uit de mouw. Eigenlijk heb je al die tijd de camera gebruikt als compactje. De camera deed z'n werk uitstekend maar jij snapte niet wat die allemaal deed. En daarom kreeg je slechte en onscherpe foto's. Eens je de kennis hebt van sluitertijd, diafragma, scherptediepte, belichting, iso-waarde, scherpstelpunt,..... merk je dat je nu voor eens en voor altijd echt goede en echt scherpe foto's uit je toestel kan halen waar een compactje niet kan aan tippen!
                      Maar een DSLR kopen om scherpe foto's te nemen zonder je te verdiepen in de basis van fotografie.... Vergeet het. Hou je dan bij een goed compactje.
                      Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Interessant vraagje compact/reflex...

                        Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                        Grootste nadeel aan een DSLR is voor mij het volume en gewicht. Dus als "vakantiekiekjes-toestel" zou ik géén DSLR aanraden.

                        Grootste voordeel aan een DSLR is de onmiddelijke actie tussen ontspanknop indrukken en nemen van een foto. Erg leuk voor mensen met kinderen en huisdieren welke beide snelle en onverwachte bewegingen maken.

                        Verder heb ik daar een stukje over geschreven op m'n website. Net omdat ook ik regelmatig de vraag krijg "zou ik niet beter een DSLR kopen want daar kan je zo veel betere foto's mee nemen" :

                        Een veel gemaakte "fout". En ja, ook ik heb me er aan mispakt.
                        Zelf had ik een compactje en de foto's waren goed. En dan zie je van die fantastische en haarscherpe foto's van iemand. Kom je ook te weten dat die een DSLR heeft. Dus moet je ook zo'n toestel hebben. "want daar komen echt scherpe foto's uit!"
                        En in bepaalde gevallen is dat ook zo, zelfs in auto-stand. Buiten, bij goede belichting en als alles mee zit dan zijn de foto's mooi en scherp. Maar bij mindere of moeilijker omstandigheden is't dan een ramp. Dan vraag je jezelf af waarom die investering gedaan te hebben voor zo'n log geval rond je nek waar geneens altijd scherpe foto's uit komen.

                        Dan lees je dat je met de juiste objectieven moet werken. Want de camera mag nog zo goed zijn, als het objectief niet scherp is dan haal je er nooit scherpe foto's uit. Ook lees je dat licht alles is en je dus betere foto's kan nemen met een lichtsterk objectief. Da's dan de volgende investering. Een scherp en lichtsterk objectief. Vaak met een waarde van je body of meer. En dan merk je dat je daar soms nog scherper foto's mee kan maken maar dat het vaak een regelrechte ramp is. Je wil nog niet terug denken aan de prijs van al dat moois waar je nog steeds geen mooie, scherpe foto's mee kan maken...

                        Maar dan komt de aap uit de mouw. Eigenlijk heb je al die tijd de camera gebruikt als compactje. De camera deed z'n werk uitstekend maar jij snapte niet wat die allemaal deed. En daarom kreeg je slechte en onscherpe foto's. Eens je de kennis hebt van sluitertijd, diafragma, scherptediepte, belichting, iso-waarde, scherpstelpunt,..... merk je dat je nu voor eens en voor altijd echt goede en echt scherpe foto's uit je toestel kan halen waar een compactje niet kan aan tippen!
                        Maar een DSLR kopen om scherpe foto's te nemen zonder je te verdiepen in de basis van fotografie.... Vergeet het. Hou je dan bij een goed compactje.
                        klopt als een bus
                        nikon stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Interessant vraagje compact/reflex...

                          Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                          Maar een DSLR kopen om scherpe foto's te nemen zonder je te verdiepen in de basis van fotografie.... Vergeet het. Hou je dan bij een goed compactje.
                          Ik vind wat je schrijft wel waar, maar ook een tikkeltje zwart-wit. Ik ken namelijk
                          verschillende mensen die van een compact op een DSLR zijn overgeschakeld en wel
                          om al de verkeerde redenen.
                          Zoals denken dat je er zonder je te verdiepen in de basis van fotografie betere foto's
                          mee zou kunnen maken. Mooi niet dus.
                          Wat wel gebeurde door die aanschaf, was een zich gaan verdiepen in fotografie. Zelfs
                          boeken over gaan lezen, en avondschool gaan volgen. Het zal wel niet bij iedereen zo
                          zijn, maar een DSLR nodigt en daagt velen uit tot. En dat is ook mooi meegenomen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Interessant vraagje compact/reflex...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                            Kwaliteitsverschillen door gebruik van een DSLR zouden dan vooral bij opnamen met weinig licht duidelijk zichtbaar zijn : bv. binnenshuis zonder flitslamp.
                            In grote mate een dooddoener: als je binnenshuis zonder flits en op ISO 100 of 200 wil fotograferen (om ruis tegen te gaan) dan heb ik met een DSLR een statief nodig.
                            Ofwel een peperdure zéér lichtsterke lens.
                            Op datzelfde statief kan ik ook een goeie bridge zetten en ook ISO 100 of 200 gebruiken, het resultaat van de twee zal niet ver uit mekaar liggen.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Interessant vraagje compact/reflex...

                              Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                              Wat wel gebeurde door die aanschaf, was een zich gaan verdiepen in fotografie. Zelfs
                              boeken over gaan lezen, en avondschool gaan volgen. Het zal wel niet bij iedereen zo
                              zijn, maar een DSLR nodigt en daagt velen uit tot. En dat is ook mooi meegenomen.
                              Helemaal mee eens. Ik ben ook zo iemand. Me laten "vangen" tot aanschaf van een DSLR (in hoofdzaak om van die shutter-lag af te zijn van een compact). Een hele tijd (zeker 1,5 jaar) de auto stand gebruikt met de simpelste kitlens (18-55 non-IS). Om dan op reis te merken dat je met zo'n log geval een hele dag onderweg bent en je foto's niet super zijn. (scherpte, compo, belichting,...)

                              En dan me gaan verdiepen in de fotografie. Maar dat is dan omdat ik zo'n eigenwijs en autodidact mannetje ben die alles wil weten wat hij nog niet weet.
                              Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die teleurgesteld blijven in hun toestel omdat ze gewoon zich niet willen verdiepen in de fotografie. Tot zelfs verkoop van hun toestel om een compact aan te schaffen.

                              Grote fout bij velen is dat ze een DSLR gelijk stellen aan goede foto's maken. Terwijl een DSLR daar maar een hulpmiddel bij is en je met andere media ook goede foto's kan maken.
                              Want zeg nu zelf, hoeveel eigenaars van een digitaal fototoestel doet meer met zijn/haar foto's dan ze op harde schijf of webspace te zetten?

                              De vraag was toch wat je zegt tegen iemand die zich niet verder gaat verdiepen in fotografie en z'n DSLR enkel op de auto stand gaat gebruiken, ook geen andere objectieven gaat kopen.
                              Tegen zo iemand zeg je best dat ze dan investeren in een goede compact of in extremis een bridge. Met een DSLR kunnen ze eigenlijk niks doen. Foto's gaan er niet beter mee zijn.
                              Last edited by nevermore; 6 juli 2010, 12:31.
                              Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                              Comment

                              Working...
                              X