Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

optrede

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • optrede

    Ik heb in het weekend in de lokale zaal een optrede gefotograffeerd. Ik vind de foto's nu wel niet echt geslaagd. Mijn materiaal was sony a550 zonder extern flitser, 18-55 f3.5-5.6
    Hieronder heb ik een paar foto's, de eerste is met flits. Hierdoor is de sfeer weg vind ik.


    De 2de foto is zonder flits donker en een beetje bewogen en niet echt scherp. Hoe kan ik dit voor komen?


    De 3de foto is ook zonder flits en die is volgens mij overbelicht en te rood. Hoe kan ik dit voorkomen?


    Welk materiaal heb ik voor zoiets eigenlijk nodig? Heb ik genoeg als ik een externe flitser bijkoop of moet ik een licht gevoelig lens hebben zoals een f1.8 ofzo?

    Alvast bedankt voor de tips.
    Sony A550 18-55 en 55-200

  • #2
    Re: optrede

    Flitsen is in ieder geval not done bij concerten. Hinderlijk voor de artiesten en de foto's trekken op niets als je er geen verstand van hebt (sfeerloze platgeflitste plaatjes).
    (Bij metal, hardcore, punk... wordt het soms wel gedaan...maar dan wel uitgebalanceerd met het aanwezige licht)

    idd, begin al met een lichtsterke lens (gerne 50/1.8 of een 2.8 standaard zoom). Ook de iso-waarde naar boven (in de mate van het mogelijke). Hierdoor kunnen de sluitertijden korter (en de bewegingsonscherpte minder).

    tja, dat rode licht...daar moet je mee leren leven. Postprocessing kan wat geven. Probeer uitgebrande plekken te vermijden. En in Raw werken... heb je toch wat meer ruimte.

    Misschien ook wat meer op de compositie letten...zo'n hoop halfvolle glazen op de voorgrond

    Comment


    • #3
      Re: optrede

      Ik zelf werk nogal eens met paintshop pro om deze verstoringen weg te kunnen halen en daar heb ik zelf toch nog wel redelijke tot goede resultaten mee.
      Pentax K-7, 18-55 mm Kitlens, 50-200mm Zoomlens, 28-80mm Zoomlens, 1,7-50mm Primelens, AF-360FGZ Flitser

      Comment


      • #4
        Re: optrede

        Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
        Misschien ook wat meer op de compositie letten...zo'n hoop halfvolle glazen op de voorgrond
        Ja dat moeten natuurlijk volle glazen zijn.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: optrede

          Meestal zijn er wel ergens spots die aan en uit flitsen. Probeer het moment te passen dat de juiste spot aan is, kan ook al veel schelen.
          Nikon Df

          Comment


          • #6
            Re: optrede

            idd, begin al met een lichtsterke lens (gerne 50/1.8 of een 2.8 standaard zoom). Ook de iso-waarde naar boven (in de mate van het mogelijke). Hierdoor kunnen de sluitertijden korter (en de bewegingsonscherpte minder).
            Treed ik volledig bij. De 50mm 1.8 lijkt /leek me voor deze opnames ideaal, ISO indien mogelijk rond de 800 zodat je met je sluitertijd boven de 1/125 kan blijven.

            Een mono-pod is ook al eens handig, kan je de ISO nog wat lager houden (400-600)

            Meestal zijn er wel ergens spots die aan en uit flitsen. Probeer het moment te passen dat de juiste spot aan is, kan ook al veel schelen.
            Akkoord maar niet evident ;-)

            Kleuren; WB op autm en in RAW schieten, daarna thuis bewerken.
            Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

            BD1614BE

            Comment


            • #7
              Re: optrede

              Ok bedankt voor de reacties, dus een goede lichtgevoelige lens is de beste oplossing zo te horen.
              Sony A550 18-55 en 55-200

              Comment


              • #8
                Re: optrede

                Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
                Treed ik volledig bij. De 50mm 1.8 lijkt /leek me voor deze opnames ideaal, ISO indien mogelijk rond de 800 zodat je met je sluitertijd boven de 1/125 kan blijven.

                Een mono-pod is ook al eens handig, kan je de ISO nog wat lager houden (400-600)
                Waren kan je met een monopod de iso naar beneden doen? Je keist voor een sluitertijd van 1/125ste, kennelijk voor de beweging van de muzikanten, en daar verandert toch niks aan? Dus waren niet gelijk 1/75ste gekozen, dan kan je al naar 640 of zo.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment

                Working...
                X