Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Computer te warm ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Computer te warm ?

    Om het eens over iets anders te hebben. Ik ben eigenlijk benieuwd wie een watergekoeld computertje in huis heeft. Ik heb het alvast gedaan omdat de recent aangeschafte videokaarten veel lawaai maakte en in de zomer zeer warm werd. Ik laat de volgende foto's voor zich spreken.




  • #2
    Re: Computer te warm ?

    Vooral videokaarten maken veel lawaai door sneldraaiende kleine ventilators maar dat zal je al wel ondervonden hebben.
    Voor gewoon gebruik met een doorsnee videokaart zie ik het toch niet zitten van op waterkoeling over te stappen.
    Ik heb diverse computers gemaakt en was in het begin ook wat zot van koelers enz, zo heb ik er gehad waar alles bij elkaar toch zo een 7 ventilators in draaide.
    Als ik nu een computer maak beperk ik bewust het aantal ventilators en gebruik ik er grote met een laag toerental.
    Mijn huidige computer heeft er 4 waarvan de enige lawaaimaker die van de videokaart is.
    In uw geval (gaimer) is waterkoeling wel een heel verschil denk ik zo.
    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

    Comment


    • #3
      Re: Computer te warm ?

      Ik koop enkel nog videokaarten met heatpipe-koeling.
      Die werken perfect, maken geen lawaai en vragen geen dure investering in allerhande koelingsystemen.
      Last edited by VerSeg; 5 juli 2010, 01:51.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Computer te warm ?

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Ik koop enkel nog videokaarten met heatpipe-koeling.
        Die werken perfect, maken geen lawaai en vragen geen dure investering in allehande koelingsystemen.
        maar dan heb je wel een goeie airflow nodig in je kast om die kaart te koelen!
        passieve koeling in een warme kast gaat ook problemen op leveren hoor
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Computer te warm ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
          In uw geval (gaimer) is waterkoeling wel een heel verschil denk ik zo.
          En of dat het een verschil is. Ik hoor mijn computer in normale omstandigheden niet meer. Licht gezoem, dat nog wel.

          ALs ik alle registers opentrek, dan treden de ventilatoren in werking, maar dan nog maken ze nog geen herrie zoals die die op de vga-kaarten zitten.

          Moet je weten dat de temperatuur van de videokaarten gezakt is van 95 naar 52 graden onder volle belasting. Levensduur zal dus ook wel wat langer zijn. Hoop ik.

          Voor lightroom heb ik natuurlijk niet zoveel rekenkracht nodig, (daar heb ik een laptop voor) maar spelletjes vliegen over mijn scherm in de hoogst mogelijke details.

          Comment


          • #6
            Re: Computer te warm ?

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Ik koop enkel nog videokaarten met heatpipe-koeling.
            Die werken perfect, maken geen lawaai en vragen geen dure investering in allehande koelingsystemen.
            Ja maar als je een gaimer zijt heb je echt snelle kaarten nodig en die bestaan niet met heatpipe's alleen. Er zijn diverse kaarten te koop met een normale koeler (ventilator) en in heatpipe uitvoering maar das enkel bruikbaar tot een bepaalde snelheid.
            Ga je daar boven kom je er met heatpipe niet meer omdat de koeling onvoldoende is.
            Je kan als je wil zelfs een ventilator loze computer maken bestaande uit een kast met natuurlijke ventilatie, een fanloze voeding en een fanloze koeler op je processor maar kwa snelheid zit je ook begrensd.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

            Comment


            • #7
              Re: Computer te warm ?

              Die 480 GTX is er eentje met heatpipes en een ventilator van 25 watt en 3000 toeren.
              Moet ongeveer een vermogen van 220 Watt afvoeren.

              Comment


              • #8
                Re: Computer te warm ?

                Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                maar dan heb je wel een goeie airflow nodig in je kast om die kaart te koelen!
                passieve koeling in een warme kast gaat ook problemen op leveren hoor
                Het ging er hem enkel om dat een kleine ventillator meestal veel lawaai maakt ... die van de kast zelf zijn normaal veel groter en hebben niet die scherpe hoge toon.
                Dat je ventillatie nodig hebt klopt inderdaad en dewelke dit is hangt van uw gebruik af.

                Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                Ja maar als je een gaimer zijt heb je echt snelle kaarten nodig en die bestaan niet met heatpipe's alleen. Er zijn diverse kaarten te koop met een normale koeler (ventilator) en in heatpipe uitvoering maar das enkel bruikbaar tot een bepaalde snelheid.
                Risico als je zo'n topic niet op een gamersforum gooit maar op iets als BD ... grote kans dat niet iedereen een gamer is.
                En dus neen, ik ben geen gamer en zal dus ook niet snel last hebben van een oververhitte videokaart.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Computer te warm ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Het ging er hem enkel om dat een kleine ventillator meestal veel lawaai maakt ... die van de kast zelf zijn normaal veel groter en hebben niet die scherpe hoge toon.
                  Dat je ventillatie nodig hebt klopt inderdaad en dewelke dit is hangt van uw gebruik af.

                  Risico als je zo'n topic niet op een gamersforum gooit maar op iets als BD ... grote kans dat niet iedereen een gamer is.
                  En dus neen, ik ben geen gamer en zal dus ook niet snel last hebben van een oververhitte videokaart.
                  Alles in één he VerSeg: snelle cpu en krachtige grafische kaart.
                  Zo kan je alles doen, van spellekes tot zakelijke software.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Computer te warm ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Alles in één he VerSeg: snelle cpu en krachtige grafische kaart.
                    Zo kan je alles doen, van spellekes tot zakelijke software.
                    De dag dat ik nog eens spellekes zou willen spelen, dan koop ik mij wel een spelcomputer. De kans is echter zeer klein dat dit ooit nog gebeurt.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Computer te warm ?

                      Ik doe ook geen spellekens hoor maar heb toch een redelijke kaart er in zitten voor thuisgebruik dan toch, het is meer voor fotobewerking dat ik ze heb.
                      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                      Comment


                      • #12
                        Re: Computer te warm ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                        Ik doe ook geen spellekens hoor maar heb toch een redelijke kaart er in zitten voor thuisgebruik dan toch, het is meer voor fotobewerking dat ik ze heb.
                        Dat ge voor fotobewerking een kwalitatieve kaart hebt met een deftige beeldweergave en voldoende geheugen lijkt me zeer aannemelijk.
                        Maar de meeste gamers gaan eerder voor een kaart dat supersnel is dan eentje dat superkwalitatief beeld geeft. Twee heel aparte punten maar als ge ze beiden samen wilt ook superduur.

                        Ik heb zelf een GeForce 8600GT met heatpipe-koeling, een redelijke kaart die in die periode beschikbaar was met meer dan aanvaardbare prestaties voor een niet-gamer.
                        Op de pestatieindex van mijn PC zie ik de videokaart de hoogste score halen van al wat er in steekt ... 6,4 op 7,9 is niet zo slecht.
                        Er is beter maar ook duurder en vooral met meer lawaai te vinden.
                        Last edited by VerSeg; 5 juli 2010, 23:57.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Computer te warm ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                          Ik doe ook geen spellekens hoor maar heb toch een redelijke kaart er in zitten voor thuisgebruik dan toch, het is meer voor fotobewerking dat ik ze heb.
                          De dag dat een 3D kaart helpt bij fotobewerking moet ik nog meemaken...

                          Fotobewerking is voorlopig nog 100% CPU intensief.

                          CS4 & CS5 gebruiken wel de GPU, maar feitelijk alleen voor het bekijken van foto's (soepel in & uit zoomen etc..). Zware bewerkingen, filters toepassen, etc... zijn nog altijd helemaal op de nek van de CPU.

                          Voor kleuren en weergave moet je dus ook ook al geen 300 euro neerleggen. 2D staat al jaren op punt. Dat was al met Matrox kaarten 10jaar geleden.


                          Daarom heb ik zelf een licht passief gekoelde recente onboard GPU - m'n pc is nauwelijks hoorbaar en meer geïnvesteerd in snelle CPU & schijven - iets wat je wél voelt tijdens PS.
                          Mocht ik ooit beginnen 3D renderen of iets dergelijks, kan ik er nog altijd een deftig kaartje inpluggen.

                          Op 2D vlak wou ik gewoon hardwarematige versnelling tijdens afspelen van HD.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Computer te warm ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Maar de meeste gamers gaan eerder voor een kaart dat supersnel is dan eentje dat superkwalitatief beeld geeft. Twee heel aparte punten maar als ge ze beiden samen wilt ook superduur.
                            Klopt niet wat je zegt. Beeldkwaliteit bij een 8600 en een nieuwe kaart zoals de 480 GTX zijn nagenoeg hetzelfde. Ik denk niet dat je de beeldkwaliteit op basis van een grafische kaart kunt meten. Eerder het scherm zal dit bepalen.

                            Duur is het wel. Twee recente nvidia kaarten in SLI met waterkoeling kost al gauw de prijs van een canon 5D mkII met kitlens. Of nog net iets meer.
                            Maar het is maar wat je er aan wilt (kunt) geven.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Computer te warm ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                              Klopt niet wat je zegt. Beeldkwaliteit bij een 8600 en een nieuwe kaart zoals de 480 GTX zijn nagenoeg hetzelfde. Ik denk niet dat je de beeldkwaliteit op basis van een grafische kaart kunt meten. Eerder het scherm zal dit bepalen.
                              Klopt wel, tenzij misschien bij stilstaand beeld. Je kan veel meer visuele effecten aanzetten als je (een) snellere kaart(en) hebt. Wat je monitor er achteraf mee doet is een ander paar mouwen. Een pro gamer gaat eerder visuele effecten uitschakelen om meer beelden per seconde te kunnen draaien en een snel scherm nemen, zodat hij net dat tikkeltje voordeel heeft.

                              Comment

                              Working...
                              X