Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landen te vermijden met fototoestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Landen te vermijden met fototoestel

    Ik vertrek volgende week naar Roemenië. Van daaruit trek ik naar Hongarije en later Kroatië. Nu wist m'n reispartner me de schrik aan te jagen met verhalen als "ze zetten een mes tegen je keel en je bent je toestel kwijt".



    Zijn Roe. Hong. en Kroa. "gevaarlijke" landen om met een DSLR rond te lopen?
    Zijn er überhaupt landen te vermijden of valt het allemaal wel mee?

  • #2
    Re: Landen te vermijden met fototoestel

    Ik denk dat je in dergelijke landen toch best op de 'openbare' plaatsen blijft met een indrukwekkende camera rond je nek ... eens je in de steegjes gaat om de 'beste shots' te vinden vrees ik het ergste eerlijk gezegd.

    Ben zo enkele jaren in geleden in Moskou geweest, enorm mooi, maar als ik het hotel verliet met mijn camera kreeg ik automatisch een chauffeur/bodyguard mee ... en ik ben al niet van de kleinste ... maar dit was standaard ginder om je tegen je eigen stommiteiten te beschermen, hij wist perfect waar je beter niet naartoe moest gaan

    Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

    Comment


    • #3
      Re: Landen te vermijden met fototoestel

      Ik Romenië ben ik geweest en dat valt best wel mee. We waren ook altijd in groep.

      Ik weet niet welke steden je aandoet?

      Wij zaten in Boekarest en we hebben ook enkele uitstapjes gemaakt naar naburige steden en dorpjes (ook enkele kastelen gaan bezoeken, o/a dat van graaf dracula)
      Ik heb me nergens onveilig gevoeld, op enkele plaatsen in Boekarest na. Het is eigenlijk vrij gemakkelijk in die stad: in het cultuurhistorisch centrum is alles wel oké, maar zodra de architectuur een communistische indruk geeft let je beter wat op. Het is echt heel opvallend daar hoe de stad overgaat van mooie, oude architectuur naar communistische woonblokken. Ook het volk op straat veranderd zo mee van toeristen en de welgestelde burgers naar het armere milieu.
      Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8

      Comment


      • #4
        Re: Landen te vermijden met fototoestel

        Er zijn landen waar het een "beetje" "gevaarlijker" is om met zo'n duur spullen rond je nek rond te lopen.

        Denk dat uw gezond verstand ook een beetje moet meetellen en dat je zelf moet aanvoelen op welke plaatsen je beter zou wegblijven.

        Dan is er ook nog eens het verschil tussen overdag, s'avonds en s'nachts.

        Veel volk (op markten voor zakkenrollers enz ..) of weinig volk, kleine steegjes of grote straten, enz ....

        Heb zelf al in vele landen geweest en nergens problemen gehad. Maar voel het zelf wel aan van op sommige plaatsen weg te blijven en als je er toevallig passeert zo vlug mogelijk weg te gaan.

        BTW : er zijn ook plaatsen in België waar je beter wegblijft enz . . . .
        Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
        Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

        BD0460BE

        Comment


        • #5
          Re: Landen te vermijden met fototoestel

          In Kroatië heb ik o.a. Pula, Rovinj, Dubrovnik, Split, Zagreb en nog tal van andere kleinere stadjes bezocht, telkens met m'n toestel rond de nek + fototas op de rug. Nergens problemen gehad of onveiligheid gevoeld. Uiteraard wel een beetje uitkijken, toestel steeds vasthouden en proberen niet te opzichtig te paraderen (maar ik neem aan dat je als fotograaf toch liever wat 'onzichtbaar' probeert te zijn om zo leuke situaties te kunnen fotograferen).
          Alvast een mooie en aangename reis.

          Guy
          www.guydewestelinckfotografie.be

          Comment


          • #6
            Re: Landen te vermijden met fototoestel

            Mijn ervaring,

            Oostbloklanden:
            uit de achterbuurtjes weg blijven, wil je die toch aandoen ,probeer dan met meerdere personen te gaan.

            Russia en Oekraiine:
            probeer met een groep te zijn, is beter dan alleen..

            Spanje en Italie:
            s'avonds beter niet alleen ..

            en verder op het bekende "buikgevoel" afgaan ..

            In ieder geval een hele fijn verlof toegewenst

            gr. J@siu !!
            >>> mijn "kritiek" is altijd mijn eerlijke "mening" en nooit mijn "commentaar" <<<

            Comment


            • #7
              Re: Landen te vermijden met fototoestel

              Thx. Ik ben al wat geruster.
              't Is zoals altijd, buikgevoel. Moest er een mes tegen m'n keel gezet worden, zal ik eens overwegen of m'n leven 800 euro waard is. :-)

              Comment


              • #8
                Re: Landen te vermijden met fototoestel

                Brugge.

                Moe gewandeld ging een kennis van me op een terrasje zitten. Toestel netjes om de
                leuning van zijn stoel. Na zijn koffietje was zijn Nikon met de noorderzon verdwenen.
                Ik wil maar zeggen...

                Comment


                • #9
                  Re: Landen te vermijden met fototoestel

                  Ik ben net terug van Boedapest..
                  Ik had je topic nog niet gezien voor ik vertrok en lees het nu pas.. Mijn mening:

                  Ik loop liever om 02.00u 's nachts in Boedapest rond dan in Brussel / zelfs Leuven.

                  Ik heb er 4 dagen rondgelopen met de 50D en de "witte stoofbuis" 70-200 L op, en geen enkel probleem ondervonden!
                  Canon 5D2 en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Landen te vermijden met fototoestel

                    Heb Hongar8ije ook gedaan, gezworven over de Poesta, rondgehangen in kleine dorpjes en Boedapest aangedaan..... ik loop liever daar met mijn spullen om mijn nek dan met schemer in A'dam ((Zuid) Oost).

                    Groet!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Landen te vermijden met fototoestel

                      Ben reeds 2 keer naar Roemenië geweest, en ik ga zeker nog een derde keer, maar zal nu een jaartje overslaan.

                      Doen, gewoon doen !! Is echt een aanrader. Vriendelijke mensen, prachtige natuur, groene landschappen, en veel verborgen cultuur. Voor het eten moet je er niet zijn, maar het vorige compenseert dit !

                      Ik heb de eerste keer ook enorm getwijfeld. Verhalen over fake police, de Roemeense dievenbendes die we hier kennen, ronddolende zigeuners...

                      Heb er met eigen wagen rondgetrokken, en en ik heb er mij steeds veilig gevoeld, zelfs in Boekarest.

                      Ik denk dat de waarschuwingen over camera's en duurdere bezittingen niet meer of minder dan elders van toepassing zijn.

                      Gewoon doen, niet twijfelen !
                      www.damafoto.be
                      Facebook Damafoto

                      Comment


                      • #12
                        Re: Landen te vermijden met fototoestel

                        Super! Morgenochtend vertrek ik.
                        3 dagen was wat kort om m'n camera volledig te leren kennen, dus of't mooie foto's zullen worden, weet ik niet, maar ik zal m'n best doen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Landen te vermijden met fototoestel

                          Da's snel beslist

                          Goede reis !
                          Oorspronkelijk geplaatst door Truant Bekijk bericht
                          Super! Morgenochtend vertrek ik.
                          3 dagen was wat kort om m'n camera volledig te leren kennen, dus of't mooie foto's zullen worden, weet ik niet, maar ik zal m'n best doen.
                          www.damafoto.be
                          Facebook Damafoto

                          Comment


                          • #14
                            Re: Landen te vermijden met fototoestel

                            Om binnen het onderwerp te blijven: ik vertrek met een collega-fotograaf dinsdag met een mobilhome richting Hongarije-Roemenië om in het westelijke gedeelte van Roemenië (tussen Oradea en Cluj) de kleine boerendorpjes te verkennen met fototoestel. Iemand enige tips? Oude mensen, boerenfamilies, authentieke klederdracht,... is wat we zoeken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Landen te vermijden met fototoestel

                              Ik heb Roemenie in de loop der jaren een keer of vijf doorkruisd, en het blijft het veiligste land dat ik ooit bezocht - met Venezuela als tegenpool. In plaats van te stelen overladen ze je met geschenken, die je niet kan weigeren. Geef je ze geld,... voelen ze zich beledigd,... maar een fotoke is altijd welkom.
                              Een enkele keer hoorde ik toevallig: "ze hadden geen groter toestel, zeker!" De andere vond dat een zeer onbeleefde opmerking.

                              Comment

                              Working...
                              X