Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een beetje uitleg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een beetje uitleg

    Voor wie het interresseerd en omdat er al naar gevraagd is een beetje uitleg bij mijn challengefoto.

    Het idee met met een flesje in een ijsblok had ik al van in het begin maar het heeft tot de laatste dag geduurd vooraleer ik de foto kon maken. Alleen was het idee eerst om cola, ice tea, of water te gebruiken met een groene of eventueel blauwe ondergrond of achtergrond. Pas toen ik in de drankencentrale rondliep op zoek naar een fotogeniek flesje viel mijn oog op Schweppes en zijn felgele kleur.

    In het flesje heb ik aan de achterkant een gat geboord en daardoor loopt een darmpje die aan een pompje verbonden is. Het is eigenlijk spa-bruis die uit het flesje loopt omdat tonic tevéél schuimde.


    Achterkant flesje en ijsblok met het gat voor het darmpje






    Maar het moeilijkste was de ijsblok, want als je zomaar water invriest in de diepvries dan is dit ijs wit en niet transparant, en zo was het etiket niet leesbaar.
    Na veel zoeken op internet en testen door op allerhande manieren water in te vriezen was de beste methode: gedeminiraliseerd water nemen, afkoelen tot 0° en dan zo traag mogelijk invriezen( ongeveer 4dagen). Toen ik eindelijk de goede methode beet had mislukte mijn ijsblok, (het ijs te vroeg uit de diepvries gehaald en daardoor was hij niet helemaal vervroren). Van de volgende was mijn "gietvorm" wat uitgelopen waardoor ik op het laatst nog wat water moest bijvullen (kan je zien aan de structuur aan de rechterkant van de ijsblok) .Door de reactie van "onbevroren water op ijs" barstte de blok, net waar het flesje zat (ook te zien op de foto). Daar het al de laatste dag voor het inzenden was had ik geen tijd meer om een nieuwe in te vriezen. En omdat ik geen rezerve-idee had heb ik toch maar de foto genomen met deze ijsblok.

    De ijsblok werd nadien nog wat bijgewerkt met een slijpschijf en een houtbeitel.

    Ook heb ik het etiket van het flesje losgeweekt en ongeveer 1.5 cm lager gekleefd omdat het anders net in de rand van de ijsblok zat.

    Dit was zo een beetje hoe de foto tot stand gekomen is. Zo'n foto zie ik eigenlijk vooraf in mijn hoofd (om het zo uit te drukken), dan maak ik daar tekeningen van om de juiste afmetingen en opstelling te hebben, en ten slotte probeer ik alle hindernissen op te lossen om de foto mogelijk te maken. (al lukt dit nu ook niet altijd)

    Groetjes en op naar de zomerdagen


    edit: uitleg over de belichting zie verder in dit topic.
    Last edited by Erven; 16 juli 2010, 23:18.
    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

  • #2
    Re: Een beetje uitleg

    Een zéér leuk idee, en prachtig uitgevoerd !

    Bedankt om de werkwijze toe te lichten !

    Comment


    • #3
      Re: Een beetje uitleg

      Ik had idd al een sterk vermoeden dat er weer een ingenieus DHZ-systeem achterzat (zoals bvb bij het ei in/uit balans).
      Bedankt voor de toelichting en petje af voor de hele uitwerking
      Mijn fotowebsite : www.filover.be

      Comment


      • #4
        Re: Een beetje uitleg

        De volhouder wint.

        Comment


        • #5
          Re: Een beetje uitleg

          merci de "inside information".
          ge moet het maar zien zitten!

          hoedje af hoor
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Een beetje uitleg

            Ja, ja, je moet er maar op komen. Maar nu we weten hoe het in elkaar geknutseld is, zou ik ook graag wat meer weten over het fotografisch deel zelf. Welke belichting heb je gebruikt? Welke achtergrond juist?
            Alvast proficiat tot en met. En zoals gezegd, op naar de zomerdagen. Benieuwd hoe je nu een besneeuwd landschap uit je camera gaat toveren
            Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
            Sinds mijn pensioen, medewerker en sinds kort, bestuurslid.
            Laat de commentaren maar komen.

            Comment


            • #7
              Re: Een beetje uitleg

              Bedankt voor de reacties.
              De belichting gebeurde door 2 flitsers (Metz 48 en Metz 58) triggers en paraplu. Links een transparante die voornamelijk de achtergrond bescheen en een reflecterende die vanaf rechtsboven scheen. ( zowel op de ijsblok als op de achtergrond ). Het was wel wat zoeken om geen reflecties van de paraplus te hebben op de achtergrond als op de ondergrond. De achtergrond was een fel gele kunsstofplaat (100x150cm) die ik na wat zoeken op internet heb gevonden. De ijsblok stond op een plexi met daaronder een zwarte doek. Rechts van het glas tond nog een zwart stuk karton om de zwarte aflijning op het glas te hebben en rechts van de ijsblok nog een zwarte doos om het licht van de transparante paraplu wat tegen te houden. En verder veel proberen en aanpassen.
              Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

              Comment

              Working...
              X