Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Treinen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Treinen

    Hallo iedereen

    ik zou wat foto's willen maken van de treinen en sporen enz van hier in Beverlo. Iemand die hier ervaring mee heeft? Waar moet je vooral op letten?
    zoiets zal me nog niet lukken, maar oefening baart kunst
    bij de sporen dacht ik aan zoiets, en is het om te beginnen trachten de juiste positie in te nemen...
    Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
    SITE

  • #2
    Re: Treinen

    Je 1ste voorbeeldfoto is geconstrueerd met digitale bewerkingen. Mocht je zoïets willen bewerkstelligen, dan is een cursus digitale beeldverwerking op zijn plaats.
    Je 2de voorbeeldfoto kan je zelf beter reproduceren mits gebruik van een statief en het geduld voor een vooral beter gekozen belichting (geduld van afwachten voor het moment van een sprekende natuurlijke lichtinval).
    Maak je geen zorgen, met de minste oefening doe je zelf beter. Wees volhardend.

    Veel succes.
    F.

    Comment


    • #3
      Re: Treinen

      Ik was enkele dagen geleden nog aan het station van Beverlo. Omdat ik toen nog geen DSLR had, maakte ik wat schetsjes met m'n gsm. Ik denk dat er best'n boel interessante foto's te nemen zijn.
      Zo heb je de stapel rail-funderingen (zowel in beton als hout), de ongebruikte sporen, het vervallen huisje, etc..

      Comment


      • #4
        Re: Treinen

        dank u wel voor de leuke reacties...
        van sluitertijden en iso enz weet ik nog niet zoveel, maar het begint te lukken. Het zal wel beginnen gaan als ik start met m'n cursus fotografie in de 3 hofsteden...
        Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
        SITE

        Comment


        • #5
          Re: Treinen

          zie wel dat je enkel op de verlaten sporen komt!
          op de lijn mol-hasselt rijden nog steeds treinen en die stoppen niet zomaar eventjes

          beverlo = station leopoldsburg?
          hoe meer f**k hoe meer vreugd

          **=ol

          Comment


          • #6
            Re: Treinen

            Die 2e foto vind ik trouwens niet speciaal. Zo neem ik er 100 per dag op t werk als ik wil.

            Wel altijd een fluovestje aandoen als je tussen de sporen loopt, en toestemming vragen aan het personeel (als er treinen rijden).

            En 'een rijdende trein kan een andere verbergen'.

            Best een verlaten industrieel spoor opzoeken.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #7
              Re: Treinen

              Heb mooie foto's, moet alleen nog van raw naar leesbaar bestand omzetten...
              alleen, die van een bewegende trein, zijn knal witte beelden, hoe neem je nu precies zo'n "bewogen" foto?
              Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
              SITE

              Comment


              • #8
                Re: Treinen

                voor de mensen die mijn probeerselen willen zien
                Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
                SITE

                Comment


                • #9
                  Re: Treinen

                  der zitten een aantal goeie tussen.

                  maar ik zie veel donkere/te lichte foto's , scheve horizonten, ...
                  blijven oefenen. het gaat wel lukken
                  nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Treinen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Buzzekeueh Bekijk bericht
                    Heb mooie foto's, moet alleen nog van raw naar leesbaar bestand omzetten...
                    alleen, die van een bewegende trein, zijn knal witte beelden, hoe neem je nu precies zo'n "bewogen" foto?
                    Panning heet dat eigenlijk

                    iso laag en diafragma wat sluiten zodat je langere sluitertijden kan halen zonder te overbelichten. (meestal is net het omgekeerde de moeilijkheid) Afhankelijk van de snelheid, afstand tot het onderwerp en brandpundafstand kan je mooie resultaten met sluitertijden van 1/15 tot 1/125 met langere lenzen nog tot 1/250.

                    hoe langer je sluitertijd hoe duidelijker je panning-effect, maar hoe moeilijker om het onderwerp scherp te houden.

                    de rest is dan gewoon het onderwerp volgen door de lens (best continuous AF) en blijven volgen terwijl je afdrukt. Je kan dat uit de hand doen of vanop statief. oefening baart kunst
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Treinen

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      Panning heet dat eigenlijk

                      iso laag en diafragma wat sluiten zodat je langere sluitertijden kan halen zonder te overbelichten. (meestal is net het omgekeerde de moeilijkheid) Afhankelijk van de snelheid, afstand tot het onderwerp en brandpundafstand kan je mooie resultaten met sluitertijden van 1/15 tot 1/125 met langere lenzen nog tot 1/250.

                      hoe langer je sluitertijd hoe duidelijker je panning-effect, maar hoe moeilijker om het onderwerp scherp te houden.

                      de rest is dan gewoon het onderwerp volgen door de lens (best continuous AF) en blijven volgen terwijl je afdrukt. Je kan dat uit de hand doen of vanop statief. oefening baart kunst
                      diafragma sluiten, hoe doe je dat precies?
                      mijn fotolessen beginnen pas in september
                      Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
                      SITE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Treinen

                        Diafragma sluiten = kleiner diafragma kiezen = groter f-getal instellen.
                        Zo is f/4 een GROTER diafragma dan f/16

                        Misschien toch maar eens beginnen met wat theorie door te nemen.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Treinen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Buzzekeueh Bekijk bericht
                          diafragma sluiten, hoe doe je dat precies?
                          mijn fotolessen beginnen pas in september
                          door aan je wieltje te draaien (A of Av stand), hoe groter het getal dat je krijgt, hoe meer je het sluit.
                          diafragma wordt aangegeven met "f" en dan een cijfertje
                          hoe meer f**k hoe meer vreugd

                          **=ol

                          Comment


                          • #14
                            Re: Treinen

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Diafragma sluiten = kleiner diafragma kiezen = groter f-getal instellen.
                            Zo is f/4 een GROTER diafragma dan f/16

                            Misschien toch maar eens beginnen met wat theorie door te nemen.
                            http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/
                            lessen pas in september...
                            Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
                            SITE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Treinen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Buzzekeueh Bekijk bericht
                              lessen pas in september...
                              OK, maar niets belet jou om intussen al wat basiskennis op te doen: door gerichte vragen te stellen hier (je stelde een vraag over diafragma), en door wat simpele dingen beginnen te lezen.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X