Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klimop begrenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Klimop begrenzen

    Aangezien veel BD-ers hun tuin als fotolocatie gebruiken dacht ik dat er wel een paar tuinexperten tussen zouden zitten
    Het probleem: al mijn buren hebben klimop tegen de afsluiting geplaatst. Dat is een verschrikkelijke woekerplant. De wortels gaan tot 50cm diep en lopen meters ver door de tuin tot ze ergens een opening tussen het gras of andere planten vinden.
    Nu zoek ik dus een manier om die wortels aan de afsluiting tegen te houden.
    Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is bamboebegrenzer maar dat lijkt me een beetje overkill (of niet?).
    Iemand een beter idee?

    Het liefst zou ik die klimop willen uitroeien maar dan heb ik ruzie met de buren. Ik had al een boze buurvouw aan de deur die kwam klagen omdat ik haar klimop iets te enthousiast had gesnoeid (ok, ergens had ze een punt maar als je een uur bezig bent om een halve meter klimop uit de grond te halen heb je niet de neiging om voorzichtig een paar takjes bij te snoeien...).
    Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

  • #2
    Re: Klimop begrenzen

    Ik denk dat je dit niet in de bodem kan begrenzen. Klimop heeft de neiging overal op en over te klimmen.

    Afsteken met de spade tot zo dicht mogelijk tegen de afsluiting zou ik zeggen, en het afgestoken gedeelte uit de grond trekken. Als het niet te droog is, en niet te zware grond is, moet dit vrij goed meevallen.

    En dan is het zaak om dit regelmatig bij te houden.
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

    Comment


    • #3
      Re: Klimop begrenzen

      Het liefst zou ik die klimop willen uitroeien maar dan heb ik ruzie met de buren.
      troost je Mimo, ik heb hetzelfde voor.

      mijn buren hebben ook die woekerende pest langs hun kant tegen de tuinmuur gezet.
      Dat is een oude muur met minderwaardig, zanderig voegwerk.
      En die plant is zo sterk en agressief dat hij DOORHEEN de voegen van de muur groeit waar hij zwakke plekken in de voegen vind.
      Het is vreselijk.
      wat ik dan doe is op de loten die erdoorheen groeien, onkruidverdelger spuiten (Roundup).
      anders worden die loten dikker en dikker en wrikken ze op de duur de bakstenen los.
      nee, zwijg me van klimop.

      Een niet schadelijk alternatief is wingerd, kleurt bovendien prachtig rood in de herfst.
      maar de meeste mensen kennen kennen dat onvoldoende als klimplant.

      Comment

      Working...
      X