Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iMac Mania

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • iMac Mania

    Ik heb een nieuwe Mac nodig. Dat is een feit. Maar welke?

    Iemand positieve, dan wel negatieve ervaringen met de nieuwe iMac's 21,5" of 27"? Eventueel de MacPro? Of iemand die goed geplaatst is om hier mee over te discussiëren?

    Ik ben vooral bezig met fotografie en zet, na de aankoop van de Canon 5DmkII, ook de eerste stappen in filmen en filmbewerking. Ik heb dus sowieso een stevige Mac nodig.

    Natuurlijk is het rap gezegd: Als je een beetje professioneel wilt werken met foto's en film, neem dan maar een dikke MacPro. Dat weet ik ook. Maar ik wil dit toch als laatste optie bewaren omwille van de prijs.

    Is er een huidige iMac goed genoeg voor dit werk? Het scherm-type? (dit is bij mijn huidige 20" (alu) een RAMP)! Welke processor? Is de i5 echt zoveel beter dan z'n voorganger? Hoeveel RAM? En is 16 GB RAM overdreven op dit moment of kan het huidige OS er al volwaardig gebruik van maken? Dit zijn voor mij de belangrijkste factoren om als criteria te dienen voor het beslissen van al dan niet een iMac of MacPro en dewelke.

    Kan iemand mij hierbij helpen aub... Ik heb er totaal geen zicht meer op wat nu effectief goed genoeg gaat zijn en, ook belangrijk, waar ik even mee verder kan. Probeer het ook even van jullie eigen standpunt te bekijken en geen advies te geven als: Nou, neem maar lekker het meeste RAM, de duurste processor, etc... dan kom je zeker lang genoeg toe! Again, dat weet ik zelf ook! Maar ik wil het zo budgetvriendelijk mogelijk houden, doch kwalitatief goed genoeg voor een tijdje!

    Ik kijk uit naar jullie antwoorden!

    (Huidige iMac 20": 2.4 GHz Intel Core 2 Duo & 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM)
    . fashion & artist photography
    . www.kurtvandeweerdt.be
    . twitter . facebook . flickr

  • #2
    Re: iMac Mania

    Een dikke MacPro kost ook veel geld. Als je er niet professioneel mee bezigt bent, is het misschien iets té veel overkill. En dan nog. Ik heb die voor mijn werk wél nodig en kan het perfect redden met de 27" met 8GB RAM. Foto-en video bewerking lukt allemaal perfect.
    Ik zou zeker als je wat met photoshop werkt en videobewerking doet, zeker voor de 27" opteren; erg handig zoveel plaats om al je palletjes opzij te zetten. Qua processor weet ik niet hoe het met de laatste versies zit; maar als het echt een paar honderd euro duurder is; dan denk ik niet dat je dat écht nodig hebt. Tenzij je zo veeleisend bent natuurlijk ;-)

    Nog een voordeel van die imac is dat je direct een goed scherm er ook bij hebt; en hij neemt helemaal niet zoveel plaats in als een MacPro. En bij die laatste heb je je scherm dan nog niet eens. Tenzij je al iets deftig hebt staan..
    Stijn Swinnen
    Dank u om mijn website te bezoeken - Lenske Boortmeerbeek
    I am not a gear whore showing off my glass collection

    Comment


    • #3
      Re: iMac Mania

      De nieuwe iMacs zijn gewoon fantastisch. Ikzelf doe ook zetwerk op een iMac (CS4, maar CS5 draait ook lekker). 21,5 inch lijkt me genoeg. 27" is op een bureau een hele joekel. Ik zou wel die met 1 TB nemen, zeker als je veel foto's wil opslaan. En hoe meer RAM hoe beter, dat weet je zelf ook wel. Dat de iMac profwerk aankan, is al langer bekend. Veel architectenbureau's bv. werken ermee. Stel je vraag ook eens op dit forum: http://www.onemorething.nl
      Dat is een degelijk forum met hulpvaardige leden.
      Succes.

      Comment


      • #4
        Re: iMac Mania

        Ok, thanks so far! Ik ga dat idd eens op OMT zetten. Blijkbaar is zo'n 27" toch wel goed genoeg dan, mits de nodige RAM. Ik twijfel dan alleen nog over de processor... De Intel Core 2 Duo of de i5?
        Ik ben wel in bijberoep bezig met deze zaken, maar idd, mss is een MacPro wel TE... Ook omdat ik dat geld eigenlijk ook weer kan steken in veel ander materiaal... Terwijl een 27" mss ook al goed genoeg is... Heb er vandaag even voor gestaan in een Apple Store... Ik heb m'n eigen foto's geopenend en ik vond ze er goed uitzien... Qua kijkhoek viel het ook goed mee (in tegenstelling tot mijn huidige iMac), maargoed... het was er ook heel erg licht en dus veel lichtinval... Enfin, ik hoor nog even rond en zal dan wel snel een beslissing nemen! Merci!
        . fashion & artist photography
        . www.kurtvandeweerdt.be
        . twitter . facebook . flickr

        Comment


        • #5
          Re: iMac Mania

          Kurt, ga zeker voor de i5 en liefst voor de i7... Vergeet het Core 2 verhaal als je niet te snel geblokkeerd wil zitten
          Huur mijn fotostudio
          Jan Cornelis Photography

          Comment


          • #6
            Re: iMac Mania

            Thanks, Jan. Wat raad je aan ivm RAM? Voldoet 8GB voor een tijdje of al direct voor de 16 gaan? En waar zit'em juist het verschil tussen de 4*2GB en 2*4GB? Van wat ik nog uit m'n lessen informatica onthouden heb, is het toch de bussnelheid van het eerste RAM-plaatje in lijn dat belangrijk is (of aan welke snelheid de rest werkt ongeacht of deze sneller kunnen), maar bij deze combinatie zijn ze toch allemaal hetzelfde, nl. 1066MHz?
            . fashion & artist photography
            . www.kurtvandeweerdt.be
            . twitter . facebook . flickr

            Comment


            • #7
              Re: iMac Mania

              Ik heb een 27inch 3Ghz met 4gb ram, en ondervindt geen problemen. Maar moets ik nu een nieuwe kopen, waarschijnlijk wel een I5 of I7 (alhoewel, het verschil is niet zo enorm groot)
              Ding werkt lekker snel en geruisloos, scherm is zalig.

              Comment


              • #8
                Re: iMac Mania

                Ik zou zeker voor de i7 processor gaan (jammer dat ze daar 180 Euro extra voor vragen) en minstens 8gb ram steken (4x2Gb werk prima en is een stuk voordeliger dan 2x4gb ), zoveel mogelijk HD intern steken, maar je zal toch altijd backups maken op een externe HD, dus zo belangrijk is dit niet.

                Denk je dat je later naar 16gb zou gaan dan moet je nu wel 2x4gb nemen, anders kan je er niets meer bij steken, maar ik denk dat 8gb zeker voldoende zal zijn voor de volgende jaren (ik heb zelf een PC met i7, 8gb Ram en 2TB disk en dat werkt enorm goed in CS4).

                Mark
                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                Comment


                • #9
                  Re: iMac Mania

                  De 5Dii foto's nemen aardig wat MB in beslag. Dus een harde schijf van 1TB is geen overbodige luxe.

                  Ik gebruik vandaag de 2.93 Ghz dual core met 4GB.
                  Dat kan perfect voor die foto's te bewerken, maar ik merk wel dat ik regelmatig aan de buurt van die 4 GB kom. Dus zou eerder voor 8GB opteren vandaag.

                  Voor de processor, sneller is beter. Maar wanneer is het snel genoeg. Ik vind dat ik toch niet overdreven lang moet wachten op mijn dual core vandaag. Maar kan het uiteraard niet vergelijken met een i5 of i7.
                  Tot sluitertijd, Dirk

                  Comment

                  Working...
                  X