Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto 'op blok'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto 'op blok'

    Iemand vroeg me vandaag of het mogelijk is om ook "foto's op blok" te verkrijgen, maar ik heb geen idee wat men hiermee bedoeld.

    Via google kwam ik op PhotoMount terecht waar inderdaad deze techniek beschreven staat (http://www.photomount.be/foto_op_blok.html).

    Heeft iemand ervaring met deze manier van presenteren? Wat is het onderliggende materiaal? Nog bedrijven die dit in het aanbod hebben? Bestaat deze techniek ook onder een andere naam?

    alvast bedankt.

    gr,
    Kristof

  • #2
    Re: Foto 'op blok'

    Voor zover ik kan zien is het wat ze bij Pixum "aluminium poster" noemen, dat zijn twee lagen aluminium met een laag kunststof tussen.

    Er zijn nog andere mogelijkheden, je kan ook kiezen voor een "acryl poster".

    In Shoot (nummer 7) staat wat meer uitleg over deze afdrukken, de acryl-poster glanst teveel, ze geven daar eerder de voorkeur aan de aluminiumposter (die is voor de grotere formaten ook goedkoper dan de acryl).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Foto 'op blok'

      Misschien bedoel je dit?
      Vroeger, in de tijd dat de dieren nog spraken, zag men dit regelmatig.
      De zwart wit foto's (tja kleur was toen nog veel te duur) werden op een ondergrond van spaanderplaat, dikte ongeveer 2 cm, geplakt.
      Hoe dit gedaan werd weet ik niet. Er waren nergens blazen of fouten te zien in de bevestiging.

      Comment


      • #4
        Re: Foto 'op blok'

        Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
        Misschien bedoel je dit?
        Vroeger, in de tijd dat de dieren nog spraken, zag men dit regelmatig.
        De zwart wit foto's (tja kleur was toen nog veel te duur) werden op een ondergrond van spaanderplaat, dikte ongeveer 2 cm, geplakt.
        Hoe dit gedaan werd weet ik niet. Er waren nergens blazen of fouten te zien in de bevestiging.
        opplakken kan je met goeie lijm wel gedaan krijgen hoor (soort van spuitbus)
        hoe meer f**k hoe meer vreugd

        **=ol

        Comment


        • #5
          Re: Foto 'op blok'

          Je kan een foto lijmen op verschillende soorten platen, voorwaarde is dat de oppervlakte glad genoeg is, bij een groffe spaanderplaat zal je de structuur van de plaat zien op de foto.

          Om te voorkomen dat je blazen krijgt moet je de lijm heel goed laten drogen voor je de foto op de plaat kleeft (als de oplosmiddelen niet verdampt zijn, dan krijg je blazen omdat de dampen niet weg kunnen).
          Je spuit de plaat eerst in, daar mag een iets meer lijm op, wel opletten dat er geen druppels gevormd worden, want die zie je ook als bultjes op de foto.
          Die plaat laat je dan minstens 20 minuten drogen (de lijm is droog genoeg als die niet meer aan je vingers blijft hangen, mak je geen zorgen, de meeste lijmsoorten mag je nog veel langer laten drogen voor je de twee te lijmen delen tegen elkaar brengt), en dan spuit je de achterkant van de foto heel lichtjes in. Teveel lijm kan de foto aantasten, naargelang het merk lijm dat je gebruikt zal het oplosmiddel de foto aantasten, je ziet dan matte vlekken op de foto.
          Dan laat je de foto nog eens 10 minuten drogen, en kleef je die op de plaat.

          Het beste is dat de foto iets groter is dan de plaat, dan snij je acheraf het randje dat er overheel komt weg.


          Foto's opkleven doe je best niet de dag dat je ze op een tentoonstelling moet hangen, er kan altijd wat mislopen. Zorg dus voor een ruime veiligheidsmarge zodat je eventuele problemen nog kan corrigeren (meestal betekent dat -> nieuwe afdrukken laten maken).

          Als je foto's wil kleven op een MDF of spaanderplaat, dan kan je die best eerst schilderen en lichtjes schuren om ze gladder te maken (vergeet de randen niet te schilderen). MDF is veel gladder dan spaanderplaat, en dus beter geschikt om er foto's op te kleven (je kan die in een doe-het-zelf zaak op maat laten zagen als je thuis niet het juiste gereedschap hebt).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X