Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon CLS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon CLS

    Naar aanleiding van dit topic waar ik ongelofelijk veel reactie kreeg heb ik een vraag.
    Het was een slecht verlicht podium en daarom had ik dus mijn SB900 op statief gezet en via een paraplu draadloos geflitst. De flash gestuurd dmv flash op D700 (CLS)
    Meestal liep dit goed maar soms weigerde de SB900 om te flitsen. Afstand? Positie?
    Hoe ver gaat dit eigenlijk max.?
    Nu mijn vraag, want van strobisme weet ik niet zo veel. Kan ik beter met een ander systeem werken? Ben ik dan verplicht manueel te werken, zonder TTL?
    Groet Bob.
    Flickr

  • #2
    Re: Nikon CLS

    om zeker te zijn op langere afstand neem je pocketwizards (of goedkoper systeem met de nodige mindere prestaties)
    nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
    http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

    Comment


    • #3
      Re: Nikon CLS

      Oorspronkelijk geplaatst door dennis vandermeersch Bekijk bericht
      om zeker te zijn op langere afstand neem je pocketwizards (of goedkoper systeem met de nodige mindere prestaties)
      rf602 is aan te raden, flits wel manueel te in te stellen (geen ttl)maar als't licht niet veranderd en je instellingen ook niet dan staat die goed voor de ganse dag.
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Nikon CLS

        Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
        rf602 is aan te raden, flits wel manueel te in te stellen (geen ttl)maar als't licht niet veranderd en je instellingen ook niet dan staat die goed voor de ganse dag.
        En zijn er dingen die ttl wel ondersteunen? Gisteren bvb foto's gemaakt op een schoolfeest waar licht constant veranderde. Meestal zonder flits gewerkt maar soms was het echt wel nodig.
        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Nikon CLS

          pw heeft al een canon versie!
          nikon versie eind dit jaar dacht ik.

          anders zou ik er niet direct weten. effe afwachten hier, er zullen er wel met tips komen
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Nikon CLS

            Met TTL ondersteuning.

            Pixel:


            Radiopopper:


            Quantum Flash:


            Youngnuo zou ook aan een versie werken: YN460RX & YN460TX
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: Nikon CLS

              manueel (niet TTL) heb je verschillende oplossingen, maar door de band zijn er zeker twee goed...

              Pocket wizzard: goede kwaliteit en duur

              RF602: goede kwaliteit en goedkoop...

              er bestaan wel enkele TTL oplossingen, doch dat betekent nog niet dat ze CLS ondersteunen... radiopopper doet dat wel maar is erg duur en niet in europa gehomologeerd.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Nikon CLS

                en die zenders en ontvangers van elinchcrome, heb je daar geen ttl ondersteuning bij...?
                da zijn toch degelijke dingen....dacht ik
                http://www.jvs-photography.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon CLS

                  Elinchrome Skyports zijn idd betrouwbaar.
                  Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon CLS

                    Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                    en die zenders en ontvangers van elinchcrome, heb je daar geen ttl ondersteuning bij...?
                    da zijn toch degelijke dingen....dacht ik
                    ze zijn betrouwbaar... doch als ze degelijk zijn daar wil ik me niet over uitspreken... ze lijken me eerder fragiel... en ze doen geen TTL bij mijn weten...

                    en zijn toch een stuk duurder dan de RF602's
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon CLS

                      Als je een kabel gebruikt i.p.v. triggers, kan je toch TTL gebruiken?

                      L.
                      http://lievendevlaminck.wordpress.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon CLS

                        Een kabel om je cls master aan te sturen...kan nuttig zijn. Kabels van 10m kan je vinden.
                        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon CLS

                          Blijkbaar redelijk ingewikkeld
                          Een kabel heb ik (wel een korte), werkt 't beste, kost 't minste maar is in sommige omstandigheden niet zo handig denk ik. En je kan er ook maar 1 flits mee sturen? (heb er voorlopig nog maar één)
                          En het systeem van Nikon, de Nikon SU-800 Draadloze Speedlight Commander. (niet goedkoop) Gaat dit verder dan via het kleine flitsje op de camera?
                          Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon CLS

                            De Elinchrom Skyports zijn inderdaad zéér betrouwbaar, ik gebruik ze dan ook met veel plezier. Ze ondersteunen echter geen TTL. 't Is dus uitsluitend voor manueel gebruik net als de 'oude' pocketwizards en al die verschillende 'Ebay' triggers. En de degelijkheid... tja, 't zijn geen pocketwizards.... Maar ze zijn dan toch ook een stuk goedkoper dan de PW's. Echt fragiel zijn ze overigens niet hoor, alleen met de externe antenne moet je toch wel voorzichtig zijn.

                            Wat ik ook nog wel een nadeel vind van de Skyports is dat er een vaste (dus niet verwisselbare) accu in de receivers zit. Dit in tegenstelling tot bijv. PW's die gewoon op AA batterijen werkt. De transmitter van de Skyports werkt met een bepaald soort knoopcel batterij. Die is niet oplaadbaar, dus daar kun je maar beter altijd een paar van op reserve hebben. (hoewel zo'n batterijtje overigens best wel lang mee gaat)
                            Last edited by MarkEL; 2 juli 2010, 13:10.
                            www.indetailfotografie.nl

                            Comment

                            Working...
                            X