Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Donkere achtergrond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Donkere achtergrond

    Gisterenavond geoefend omstreeks 22.00 met mijn studio flitsset jinbei 500w. Het probleem hierbij is dat ik bij het inflitsen met softbox en paraplu een bijna volledige zwarte achtergrond heb. Het model zelf is mooi belicht maar ik had graag toch ook wat omgevingslicht gehad. Is dit mogelijk en hoe. Bij het instellen van de camera op rear en sluitertijd 1/60, f8 ging dit wel maar is dit de juiste methode

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Donkere achtergrond

    Adhv de flitskracht stel je je diafragma in en met je sluitertijd bepaal je de hoeveelheid omgevingslicht.

    Rear flash heeft er niks mee te maken.

    (ik dacht dat het aan het bliksemen was :-) )
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Donkere achtergrond

      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      Adhv de flitskracht stel je je diafragma in en met je sluitertijd bepaal je de hoeveelheid omgevingslicht.

      Rear flash heeft er niks mee te maken.

      (ik dacht dat het aan het bliksemen was :-) )
      Ik kan toch maar maximaal ssluitertijd instellen op 125. Ik heb ook mijn diafragma telkens veranderd. Ook bij maximale flitskracht was de omgeving niet belicht. Enkel het model was dan serieus overbelicht.

      (ik wilde het ook laten regenen)

      Comment


      • #4
        Re: Donkere achtergrond

        Met je max sluitertijd 125 bedoel je, de kortste sluitertijd.

        De langste sluitertijd is....veeeel langer. Met diafragma 8 bij iso 100 heb je om 22u een sluitertijd van enkele seconden. (zonder flits)
        Stel dat dat je sluitertijd 2 s zou zijn.
        Flits je en stel je sluitertijd 1 seconden in, dan onderbelicht je je omgeving met 1stop. Met 1/2s, twee stops.
        Bij 1/60sec zou de foto 7stops onderbelicht zijn.

        Flitsen met een sluitertijd van 1/2 sec of langer gaat prima, zolang er geen omgevingslicht op het onderwerp valt, zal het onderwerp scherp en correct verlicht op foto staan.


        De omgeving verlichten met flitsers, is niet zo een goed idee.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Donkere achtergrond

          Goh, ik ben ook maar een beginner i het flitswereldje maar ook de afstanden
          flits-onderwerp-achtergrond
          ...spelen een rol.

          Kun je geen flitser verder naar (naast) het onderwerp zetten die de achtergrond verlicht? Gebuik dan een paneel met zilverpapier als goedkope reflecttor voor de eerste flits ipv die flitser?

          Bekijk de video's van onze "collega" madMax eens?


          Grtz
          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
          BE-Wommelgem
          .: 20D & D700 :.

          Comment


          • #6
            Re: Donkere achtergrond

            Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
            Met je max sluitertijd 125 bedoel je, de kortste sluitertijd.

            De langste sluitertijd is....veeeel langer. Met diafragma 8 bij iso 100 heb je om 22u een sluitertijd van enkele seconden. (zonder flits)
            Stel dat dat je sluitertijd 2 s zou zijn.
            Flits je en stel je sluitertijd 1 seconden in, dan onderbelicht je je omgeving met 1stop. Met 1/2s, twee stops.
            Bij 1/60sec zou de foto 7stops onderbelicht zijn.

            Flitsen met een sluitertijd van 1/2 sec of langer gaat prima, zolang er geen omgevingslicht op het onderwerp valt, zal het onderwerp scherp en correct verlicht op foto staan.


            De omgeving verlichten met flitsers, is niet zo een goed idee.
            Dus als ik het goed begrijp. De flitsboxen een juiste power geven en de instelling van de camera op een sluitertijd van een 1/2 sec of langer. Dan zou het omgevingslicht ook voldoende verlicht moeten zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Donkere achtergrond

              Je kan van de interne lichtmeter van je camera gebruik maken welke sluitertijd je nodig hebt voor een 'ongeflitste' foto, bij een bepaald diafragma en isowaarde. Wil je de omgeving niet optimaal belicht , maar iets onderbelicht hebben, verkort je de sluitertijd.

              Als de lange sluitertijd je parten speelt bij het vermijden van bewegingsonscherpte, en je kan geen statief gebruiken, kan je je isowaarde nog verhogen (tot een voor jou aanvaardbaar ruisniveau). Hogere isowaarde beïnvloedt ook het flitslicht, dus dien je de flitskracht bij te sturen. Met de beweging van je model ga je minder last hebben, door de korte flitsduur 'bevries' je deze beweging.
              Last edited by Sam Jae; 28 juni 2010, 14:52.

              Comment


              • #8
                Re: Donkere achtergrond

                Je bent toch bezig over het gebruik van flitsers buiten en de omgeving buiten aangezien je over 22u spreekt?

                Ik veronderstel dat je de flitskracht al geminderd hebt? Indien niet kan je ook de flitskracht minderen, waardoor je een groter diafragma nodig hebt, waardoor er ook meer omgevingslicht binnenkomt.
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: Donkere achtergrond

                  Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                  Je bent toch bezig over het gebruik van flitsers buiten en de omgeving buiten aangezien je over 22u spreekt?

                  Ik veronderstel dat je de flitskracht al geminderd hebt? Indien niet kan je ook de flitskracht minderen, waardoor je een groter diafragma nodig hebt, waardoor er ook meer omgevingslicht binnenkomt.
                  Das is een idee. De flitskracht verminderen, Het diafragma eens op 5.6 zetten en dan een langere sluitertijd. Dit is misschien de oplossing

                  Comment


                  • #10
                    Re: Donkere achtergrond

                    De truc is gewoon meten, meten van je flitslicht op het model en meten van het omgevingslicht, dan ga je de flitsen instellen zodat je 2 stops boven je omgevingslicht komt, meer boven het omgevingslicht maakt de achtergrond donkerder minder dan 2 stops maakt de achtergrond lichter.

                    voorbeeld : je meet als omgevingslicht 1/30 ste bij diafragma 4 en regel je flitsen tot F8 gemeten op het model.
                    De opname maak je dan op f8 en op 1/30 ste

                    Weet je je licht afvalt volgens de omgekeerde kwadratenwet, dus plaats je de flits dicht bij je model zal je sneller naar donker gaan dan dat je de flits der verder af plaatst.

                    MVG, jeff c.
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment

                    Working...
                    X