Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groepsfoto buiten bij felle zon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groepsfoto buiten bij felle zon

    Gegroet,

    Morgen zou ik buiten een groepsfoto willen nemen van een 15-tal collega's. Wellicht gaat de zon fel schijnen.

    Mijn geplande setup: 17-40 op +/- F8 (vliegtuigen op de achtergrond) en wou een zachte flits laten invullen om de schaduwen wat te verzachten.

    Wat kunnen jullie aanraden? Heb geen paraplu's, schermen, etc...

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Groepsfoto buiten bij felle zon

    Hi,

    Ik kan mis zijn, maar ik meen dat men bij het verzachten van de schaduwen het fototoestel zo instelt alsof men gewoon zou flitsen... evenwel wordt het diafragme met twee stops verminderd.

    Mvg. José.

    Comment


    • #3
      Re: Groepsfoto buiten bij felle zon

      Zet ze in de schaduw, zon in de rug. Vergeet die f/8, ga iets lager...werkt altijd! Ahja geen flits
      Huur mijn fotostudio
      Jan Cornelis Photography

      Comment


      • #4
        Re: Groepsfoto buiten bij felle zon

        Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk bericht
        Zet ze in de schaduw, zon in de rug. Vergeet die f/8, ga iets lager...werkt altijd! Ahja geen flits
        Zon in de rug zonder te flitsen .

        Comment


        • #5
          Re: Groepsfoto buiten bij felle zon

          in volle tegenlicht en geen flits...???

          Comment


          • #6
            Re: Groepsfoto buiten bij felle zon

            Euhm... Waarschijnlijk komt dit een paar dagen té laat, maar bon...
            1. Stel je groep op met de zon in de rug. En dan vooral als de zon wat gezakt is (wacht hiervoor specifiek de vooravond af). Ideaal is dat de zon zich achter een van de hoofden van je groep bevindt: dan krijg je rond alle hoofden een tegenlicht dat voor diepte zorgt. De voorgrond (gezichten) zal je opflitsen om ze 100% in beeld te brengen.
            2. Stel je camera in om te flitsen bij het dichtgaan van de sluiter i.p.v. van (standaard) het opengaan (cf. 2nd curtain flash; google it!). Dit houdt in dat in het begin van je opname het beeld wordt gemaakt van het geheel van de cadrage (incluis achtergrond), wat een vrij lange sluitertijd kan betekenen (gebruik een statief of vaste ondergrond, desnoods een ladder, voor de camera; niet uit de hand) om alle omgevingselementen (vliegtuigen op achtergrond) in beeld te brengen... Maar bij het dichten van de sluiter gaat de flash af. Die flash bevriest dan ook alles op de voorgrond. Gezien die flash beperkt is qua belichting in afstand zal die enkel je voorgrond/groep beïnvloeden/belichten; en zodoende bevriezen in een opgelichte situatie.
            3. Hou je sluitersnelheid toch boven 1/8ste sec (niet uit de hand). om bewegingsonscherpte van de groep tegen te gaan (zeg dat ze stil moeten staan: don't even blink!). Stel je diafragma in boven f9, en meer afhankelijk van de gewenste scherpte-diepte.

            Rekening houdend met bovenstaande punten kan je een voorgrond opflitsen terwijl je op de achtergrond eveneens een panorama in beeld brengt. Of huur een pro in, die doet dat met plezier voor je...

            Veel succes.
            F.

            Comment

            Working...
            X