Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hazelnootboorder

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hazelnootboorder

    Met zijn lange snuit boort dit kevertje een gaatje in een nog groene hazelnoot. Daarna legt ze een eitje in dat gaatje. De larve vreet de noot leeg, maar de dop wordt niettemin hard. De volgroeide larve knaagt zich een weg uit de dop, vaak nog voor de noot is gevallen. Ze brengt de rest van haar leven in de bodem door om er uiteindelijk te verpoppen. De kevers zelf leven niet van hazelnoten, maar van het sap van planten en vruchten.



    Groet,

    Gabriël
    Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.

  • #2
    Re: Hazelnootboorder

    Staat er goed op.
    Grappig om te zien dat de voelsprietjes zo ver naar voor staan, óp het snuitje.
    Interessante uitleg ook.

    Comment


    • #3
      Re: Hazelnootboorder

      educatief verhaal met een mooie foto erbij
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Hazelnootboorder

        Grappig beestje.
        Nu weet ik dus eindelijk hoe die dingen eruitzien waar mijn buurman zo op vloekt.

        Comment


        • #5
          Re: Hazelnootboorder

          vind dit één van de leukste snuitertjes!
          en staat er heel leuk op

          groetjes
          hilde
          groetjes
          hilde

          Comment


          • #6
            Re: Hazelnootboorder

            Bedankt voor de reacties!

            Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
            Nu weet ik dus eindelijk hoe die dingen eruitzien waar mijn buurman zo op vloekt.
            Ik weet perfect hoe je buurman zich voelt. Sommige jaren zijn meer dan de helft van de noten aangetast. Gelukkig staan er in de tuin verschillende soorten hazelaar en de ene soort is duidelijk minder gevoelig dan de andere. Dat zou te maken hebben met de dikte en/of hardheid van de nog groene dop. De klassieke 'ronde' nootjes zijn heel gevoelig. De lange, 'eikelvormige' noten zijn veel minder aangetast. Op het einde van de zomer raap ik alle noten die dan al zijn gevallen. Die zijn allemaal leeg en ik gooi ze meteen weg. In de herfst neem ik twee emmers mee: een voor de volle en een voor de lege noten. Anders blijf je maar lege noten rapen. De lege doppen zijn overigens erg duurzaam en mooi mulchmateriaal. Verbrijzelen en composteren kan natuurlijk ook.

            Groet,

            Gabriël
            Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.

            Comment


            • #7
              Re: Hazelnootboorder

              Prachtig plaatje ,bestaan die in zwart met grijs ook heb zo een foto heel kleine kevertjes
              Alleen verstand is goed verdeeld, iedereen denkt er het meest te hebben.

              MVG FLOWER Canon7D

              Comment


              • #8
                Re: Hazelnootboorder

                Mooie foto met een interessante uitleg !
                'Yesterday is history.Tomorrow is a mystery.Today is a gift.That 's why we call it the present .
                Grtjs, Jacky

                Comment


                • #9
                  Re: Hazelnootboorder

                  Bedankt, weer al wat bijgeleerd , knappe foto trouwens
                  Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
                  www.cromagnonman.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hazelnootboorder

                    Oorspronkelijk geplaatst door cromagnonman Bekijk bericht
                    Bedankt, weer al wat bijgeleerd , knappe foto trouwens
                    Ik volg

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hazelnootboorder

                      Leuke uitleg, en mooie foto .
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hazelnootboorder

                        Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
                        Staat er goed op.
                        Grappig om te zien dat de voelsprietjes zo ver naar voor staan, óp het snuitje.
                        Interessante uitleg ook.
                        Ook mijn idee, hij staat er wèl heel mooi op.
                        grtjes, fabke
                        Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten heeft gemaakt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hazelnootboorder

                          Iedereen bedankt voor de reacties.

                          Oorspronkelijk geplaatst door flower Bekijk bericht
                          bestaan die in zwart met grijs ook heb zo een foto heel kleine kevertjes
                          Dit geslacht (Curculio) telt nogal wat soorten die vaak erg goed op elkaar lijken. Jouw zwartgrijs kevertje zou Curculio salicivorus kunnen zijn. Die legt zijn eitjes in de gallen van wespen op wilgen. Je zou hem dus een wilgengalboorder kunnen noemen, maar bij mijn weten heeft het beestje geen Nederlandse naam.

                          Groet,

                          Gabriël
                          Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.

                          Comment

                          Working...
                          X