Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Houston...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Houston...

    ...we have a PC problem!

    Enkele weken geleden had ik na het rebooten van mijn laptop allemaal vlekken (grote pixels) over mijn onscherp beeld. Midden in de blokperiode en bijgevolg geen tijd om er aandacht aan te besteden, dus heb ik snel een back-up gemaakt van alle gegevens op externe HD en heb ik een paar weken met een andere computer gewerkt.
    Nu zijn de examens eindelijk gedaan, dus heb ik tijd om me over het probleem te ontfermen.
    Het opstarten in normale modus lukt niet; er komt een onleesbaar bluescreen. In veilige modus lukt het wel, maar er zijn nog steeds vlekken en lijnen over het scherm. Even opgezocht op internet en vanalle interessante topics gelezen, maar niets dat mij verder kon helpen. Dan maar de grote middelen: clean install van Windows en drivers opnieuw installeren. DVD in de drive, rebooten van op de DVD, schijf formatteren, de setup begint te lopen... Geen probleem. Na de installatie maakt de computer zich klaar om windows de eerste keer op te starten: onleesbaar bluescreen.

    Ik herinner me vaag een melding i.v.m. een beeldschermadapter de eerste keer dat dit probleem zich voordeed, zoveel weken geleden. Ik heb ergens een topic gevonden waarin beschreven staat dat je best via de BIOS de grafische kaart desinstalleert, vervolgens je PC open haalt en de grafische kaart loskoppelt en vervolgens weer aansluit. Opnieuw opstarten zou dan het euvel moeten verhelpen.
    Het enige probleem is dat ik in de BIOS (die er trouwens ook gevlekt uitziet) geen mogelijkheid zie tot uitschakelen van de videokaart. Bovendien is het een laptop, en is het fysiek unpluggen en opnieuw aansluiten van de kaart net iets gecompliceerder dan bij een desktop...

    help!

    Iemand enig verstand van dergelijke zaken of een berekende gok wat het probleem exact is? Het zou een grote hulp zijn!

    Palladio
    You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

  • #2
    Re: Houston...

    Als je het probleem ook al in de BIOS hebt, zal herinstalleren van Windows niet helpen.

    De kans is groot dat je grafische kaart defect is. En die is waarschijnlijk niet te vervangen...

    Groet,

    Jan

    Comment


    • #3
      Re: Houston...

      Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
      De kans is groot dat je grafische kaart defect is. En die is waarschijnlijk niet te vervangen...
      Bedankt voor de snelle reply! Een grafische kaart die niet te vervangen is? Dacht dat dit steeds wel kon...

      Misschien nog wat extra informatie over het beestje met kuren (voorjaar 2007):
      - intel Core 2 Duo Processor T7400
      - 256MB NVIDIA GeForce Go 7900 GS
      - 17" WUXGA screen

      Palladio
      You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

      Comment


      • #4
        Re: Houston...

        Oorspronkelijk geplaatst door Palladio Bekijk bericht
        Bedankt voor de snelle reply! Een grafische kaart die niet te vervangen is? Dacht dat dit steeds wel kon...

        Misschien nog wat extra informatie over het beestje met kuren (voorjaar 2007):
        - intel Core 2 Duo Processor T7400
        - 256MB NVIDIA GeForce Go 7900 GS
        - 17" WUXGA screen

        Palladio
        Hallo Palladio,

        Wat voor merk/type laptop is het ?

        Maak hem eventueel open, dan zie je het vanzelf...

        Groet,

        Jan

        Comment


        • #5
          Re: Houston...

          Dell inspiron 9400...
          Niet dat ik je niet geloof hoor, had er enkel nog nooit van gehoord.

          Palladio
          You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

          Comment


          • #6
            Re: Houston...

            Oorspronkelijk geplaatst door Palladio Bekijk bericht
            Bedankt voor de snelle reply! Een grafische kaart die niet te vervangen is? Dacht dat dit steeds wel kon...

            Misschien nog wat extra informatie over het beestje met kuren (voorjaar 2007):
            - intel Core 2 Duo Processor T7400
            - 256MB NVIDIA GeForce Go 7900 GS
            - 17" WUXGA screen

            Palladio

            Bij laptops meestal niet, al zijn er uitzonderingen.
            My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

            Comment


            • #7
              Re: Houston...

              Oorspronkelijk geplaatst door Palladio Bekijk bericht
              Dell inspiron 9400...
              Niet dat ik je niet geloof hoor, had er enkel nog nooit van gehoord.

              Palladio
              Bij veel laptops zit de kaart op het moederbord gesoldeerd.

              Maar misschien heb je geluk :

              http://www.notebookcheck.nl/Handleid...00.4343.0.html

              Comment


              • #8
                Re: Houston...

                Ik zal 'm dadelijk eens open schroeven om een blik te werpen.
                Bedankt!

                Palladio
                You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

                Comment


                • #9
                  Re: Houston...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Palladio Bekijk bericht
                  Ik zal 'm dadelijk eens open schroeven om een blik te werpen.
                  Bedankt!

                  Palladio
                  Ik moet nu voetballen kijken. Succes !

                  Jan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Houston...

                    Het is een aparte video kaart en dus te vervangen. (klik)

                    Als je deze zelf vervangt zou ik koelpasta op het element aanbrengen.
                    Het koelelement is het blokje die je ziet waar het koperen buisje op past.
                    Het koelelement en het buisje zorgen ervoor dat de chip niet te heet wordt.


                    Grtz, RF
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Houston...

                      Ziezo. Geopend en gekeken. De GPU kan er effectief uit gehaald worden.
                      Ikzelf ben niet zo thuis in het vervangen van GPU's. Komt het er gewoon op neer een nieuwe te kopen en die dan in te pluggen of zijn er hier en daar wat addertjes? Ik veronderstel ook dat niet elke kaart in deze laptop past.
                      Misschien toch morgen maar eens naar de computerzaak in de buurt...
                      Bedankt voor alle hulp!

                      Palladio
                      You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Houston...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Palladio Bekijk bericht
                        Misschien toch morgen maar eens naar de computerzaak in de buurt...

                        Palladio
                        Er is een kans dat die je niet te graag zullen zien komen: om de laptop te verkopen tellen ze niet mee, maar om hem te herstellen mogen ze wel opdraven.
                        Alhoewel, als het een serieuze handelaar is zal hij u wel helpen.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: Houston...

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Er is een kans dat die je niet te graag zullen zien komen: om de laptop te verkopen tellen ze niet mee, maar om hem te herstellen mogen ze wel opdraven.
                          Alhoewel, als het een serieuze handelaar is zal hij u wel helpen.
                          Ze zullen er ook hun broek niet aan scheuren zeker...
                          Enfin, we zien wel wat ze zeggen!

                          Palladio
                          You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Houston...

                            Geen enkele pc winkel zal die kaart in stock hebben, je zult deze bij Dell moeten bestellen.
                            Als de pc boer die voor u moet bestellen zal hij hoogstwaarschijnlijk bijkomende kosten aanrekenen.
                            Het beste wat je kunt doen is contact op te nemen met de helpdesk van Dell (is de laatste tijd enkel in het Engels).


                            Grtz, RF
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Houston...

                              Twee maanden later...

                              Ik heb de laptop wegens tijdsgebrek met vakantie en herexamens (geslaagd!) nog maar net binnengedaan bij de locale pc boer. Die kerel (een wazige stagiair zonder veel kennis van zaken gok ik) wist me te vertellen dat het geen softwarematig probleem was, wat ik natuurlijk zelf ook al lang wist. Hij neuzelde iets over moederbord geïntegreerd en onvervangbaar, waarop ik 'm vertelde dat ik mijn topje al uit elkaar had gevezen en de gpu duidelijk met schroefjes bevestigd is. Zijn antwoord was kort en duidelijk: "dat kan niet". Dan kan je daar niet veel tegenin brengen natuurlijk.

                              Nu zijn er op internet een heleboel kaarten voor laptops te vinden, maar passen die sowieso in de behuizing van eender welk model? Hoe weet je dat je de juiste koopt? Met de handleiding die Red Falcon linkte ziet de montage er vrij doenbaar uit...

                              Aangezien het een laptop is in dubbel gebruik en hij sowieso weg moet kan ik 'm misschien ook gewoon zo verkopen. Maar wie wil er nu een laptop met defecte gpu kopen? De overige onderdelen* zijn allemaal nog in prima staat!
                              • intel T7400 (2.16 GHz core 2 duo)
                              • 17" UltraSharp Wide Screen (1920 x 1200) Display (incl. TrueLife) --> beestig scherm voor 'n laptop, ben ik supertevreden van!
                              • 2048MB 667MHz DDR2 SDRAM
                              • 160GB (5,400 rpm) HDD
                              • 256MB NVIDIA GeForce Go 7900 GS die dus kapot is
                              • alle standaard rest zoals DVD +/-RW, bluetooth, wireless...


                              Het is dus wat wikken en wegen of het nog de moeite is om er kosten aan te maken... [zucht]

                              Palladio

                              PS: is het trouwens schadelijk om deze pc te blijven gebruiken? Na een succesvolle installatie van XP is alles blijkbaar weer bruikbaar, er zijn enkel wat strepen en je kan de resolutie niet op de capaciteit van het scherm zetten...
                              You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

                              Comment

                              Working...
                              X