Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Hall of Fame: zwartwitfotografen zijn de beste!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De Hall of Fame: zwartwitfotografen zijn de beste!

    Ik zat het me al een tijd af te vragen, en nu heb ik eens wat in een spreadsheet gegooid en de in de HOF genomineerde foto's ingedeeld naar fotocategorie.
    Dan het aantal foto's afgezet tegenover het aantal topics, en dan heb je volgende coëfficiiënten als resultaat:

    Architectuur 1,212599849
    Dieren 0,759028994
    Macro & Close-Up 1,131741926
    Fotojournalistiek & Evenementen 0
    Model, Studio & Glamour 1,013404949
    Mensen & Straatfotografie 0,155654639
    Natuur en Landschappen 1,242941744
    Sport 0,573172505
    Stilleven & Abstract 1,327124363
    Transport 0,47479686
    Zwart-Wit (7 lezers) 2,460490979


    Wie zwartwit fotografeert, doet dat heel goed. Wie sport en transport fotografeert moet beter zijn best doen, en wie fotojournalistiek / evenementen fotografeert, kan er maar beter mee kappen... ik begrijp nu waarom de kranten hun fotografen hebben buiten gekeild.
    Oh ja: aan straatfotografie doen loont ook niet erg. Je neemt beter de tijd om wat belichting en zo uit te zetten, bij voorkeur in een studio.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

  • #2
    Re: De Hall of Fame: zwartwitfotografen zijn de beste!

    Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
    ... Dan het aantal foto's afgezet tegenover het aantal topics, en dan heb je volgende coëfficiiënten als resultaat: ...
    Jij hebt dus op elk subforum de geposte topics genoteerd?
    Over welke tijdspanne gaat dit?
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: De Hall of Fame: zwartwitfotografen zijn de beste!

      ik heb de laatste 10 HOF gallerijen genomen (10 weken dus), en een F1 da's sport natuurlijk. Bij twijfel (zwartwit, protret, mensen???) ben ik effe gaan kijken waar het gepost werd. Moet dus vrij juist zijn.

      Waarom? Om te weten wat er nu gevoelsmatig en wat er werkelijk afwijkend is in verhouding ook tot het effectief aantal geposte foto's.
      Verbaasde mij bvb. wel dat dieren onder de 1 zaten. Dat gevoel had ik niet. Macro en natuur/landschappen wordt bevestigd, en concertfotografie is geen verrassing: 0 foto's in 10 weken.
      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
      www.musicinframe.be

      Comment


      • #4
        Re: De Hall of Fame: zwartwitfotografen zijn de beste!

        Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
        ... en een F1 da's sport natuurlijk. ...
        Euh ... wablieft?
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: De Hall of Fame: zwartwitfotografen zijn de beste!

          Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
          Jij hebt dus op elk subforum de geposte topics genoteerd?
          Over welke tijdspanne gaat dit?

          Euh... ineens viel er nen Euro op de grond. Ik heb niet het aantal posts genomen van die weken. Wel vereenvoudigd en de getallen van het totaal aantal threads genomen. Waarom? Omdat een topic dat in zijn bestaan 20.000 threads heeft ten opzichte van ééntje dat in diezelfde tijd 10.000 threads heeft wellicht per week 2 keer meer gestarte threads heeft. Los daarvan: 2 keer meer gepost = pakweg recht op 2 keer meer HOF plaatjes. Tenzij dat natuurlijk scheefgetrokken wordt door de superieure kwaliteit van de zwartwitposters hun bijdragen, of van een enkeling die in mensen en straatfotografie door pulp te posten de boel naar beneden trekt. Statistieken en getallen hé...
          Stel dat er volgende week een eventfoto in de HOF geraakt. Dan wil ik de groeistatistieken niet trekken hé. Laat dat dan maar voor een zwartwitfotograaf.
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

          Comment


          • #6
            Re: De Hall of Fame: zwartwitfotografen zijn de beste!

            Zwart-wit de beste?
            Allez, ik ga dus nog kans maken met mijn negerinneke...

            Comment


            • #7
              Re: De Hall of Fame: zwartwitfotografen zijn de beste!

              Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
              ... Waarom? Omdat een topic dat in zijn bestaan 20.000 threads heeft ten opzichte van ééntje dat in diezelfde tijd 10.000 threads heeft wellicht per week 2 keer meer gestarte threads heeft. ...
              Ik snap er geen fluit van. Een "thread" is een "draad", oftewel "topic".
              Er zijn dit jaar 14.660 topics geopend in de Fotohoek (cijfers van eergisteren).

              Als je de verhouding met het aantal geposte foto's wil berekenen, moet je ook rekening houden met het feit dat in Beoordeling een thread DRIE foto's kan bevatten.
              Last edited by Jos Vanhengel; 24 juni 2010, 16:55.
              Vriendelijke groet,

              Jos

              Comment


              • #8
                Re: De Hall of Fame: zwartwitfotografen zijn de beste!

                Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                Ik snap er geen fluit van. Een "thread" is een "draad", oftewel "topic".
                Er zijn dit jaar 14.660 topics geopend in de Fotohoek (cijfers van eergisteren).

                Als je de verhouding met het aantal gepostte foto's wil berekenen, moet je ook rekening houden met het feit dat in Beoordeling een thread DRIE foto's kan bevatten.

                Neem de verhouding die je wilt, één ding is een zekerheid: 0 foto's in de laatste 10 weken HOF uit fotojournalistiek en evenementen. En daar zijn zeker threads gepost, met één of met drie foto's: who cares!

                Het is hier en daar al eens terug te vinden in één of andere thread dat de Hof Foto's niet evenredig verdeeld zjn, dat bepaalde foto's vaak terug te vinden zijn in de HOF en andere helemaal niet. En daarom wou ik eens op een bepaalde manier (zonder uren bezig te zijn) kijken naar de verhoudingen.

                Je mag ze van mij op alle mogelijke manieren bekijken (geselecteerd uit het effectief aantal geposte foto's in de bewuste week, en dat getotaliseerd of over die 10 weken, of over het totaal aantal, gewogen adhv het aantal reacties,... ), er zullen altijd ongelijkheden inzitten die niet door statistische fouten of kleine verschillen kunnen verklaard worden.
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

                Comment


                • #9
                  Re: De Hall of Fame: zwartwitfotografen zijn de beste!

                  HOF Evenementen => weken 14, 11 (twee zelfs), 7 , 5 , 47, 41 in de laatste 40 weken(er was een week 53 ook) 8 foto's. Da's 8/400 = 2% zeker hé. En het aantal geposte foto's in journalistiek / evenementen? Heb je daar dan het juiste percentage voor?
                  Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                  www.musicinframe.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: De Hall of Fame: zwartwitfotografen zijn de beste!

                    Als je de HoF wil analyseren, dan moet je dat doen als tijdverdrijf, om je hersens te trainen en om vaardig te worden in Excel.



                    De HoF is een ongeleid projectiel dat af en toe stof doet opwaaien op dit forum. De grootste fout die je kan maken is: er belang aan hechten.

                    Ik zal straks eens kijken of ik nog een grafiekske kan bakken met de verhoudingen tussen HoF-nominaties en het aantal geposte foto's. Dat zullen alleen de cijfers van dít jaar zijn.
                    Last edited by Jos Vanhengel; 17 maart 2014, 01:40.
                    Vriendelijke groet,

                    Jos

                    Comment


                    • #11
                      Re: De Hall of Fame: zwartwitfotografen zijn de beste!

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                      Als je de HoF wil analyseren, dan moet je dat doen als tijdverdrijf, om je hersens te trainen en om vaardig te worden in Excel.



                      De HoF is een ongeleid projectiel dat af en toe stof doet opwaaien op dit forum. De grootste fout die je kan maken is: er belang aan hechten.

                      Ik zal straks eens kijken of ik nog een grafiekske kan bakken met de verhoudingen tussen HoF-nominaties en het aantal gepostte foto's. Dat zullen alleen de cijfers van dít jaar zijn.
                      Proficiat Jos
                      En ik ben me al lang iets aan het afvragen: je bent ex-mijnwerker?
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: De Hall of Fame: zwartwitfotografen zijn de beste!

                        Hey Jos... thx. voor het posten. Jij hebt rechtstreekse toegang tot die data, en 't is fijn dat je hier op inpikt en dit deelt.

                        Nu ja, belang aan hechten zal niet veel helpen denk ik. Maar het valt wel op.En zo'n beoordelingen, daar kan je moeilijk statistieken, formules,... voor gebruiken. ZO vind ik sommige superplaten in de HOF meer dan verdiend, bij andere stel ik me soms vragen. Waarom? Omdat smaken verschillen zeker. EN zo zal dat voor iedereen dan weer anders zijn. Ik dacht eerlijk gegegd dat die dieren sterker zouden scoren omwille van het feit dat dat veel mensen aanspreekt. En de portretten, daar zitten pareltjes tussen, maar ook foto's waarbij ik me afvraag waarom je heel die setup gaat doen om dan tot dat resultaat te komen...

                        Allez, toch weer iets bijgeleerd vandaag.
                        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                        www.musicinframe.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: De Hall of Fame: zwartwitfotografen zijn de beste!

                          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          Proficiat Jos
                          En ik ben me al lang iets aan het afvragen: je bent ex-mijnwerker?
                          Mijnwerkers zijn het gewoon om dieper te graven.
                          Vriendelijke groet,

                          Jos

                          Comment


                          • #14
                            Re: De Hall of Fame: zwartwitfotografen zijn de beste!

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                            Mijnwerkers zijn het gewoon om dieper te graven.
                            Voila,de Jos heeft ...
                            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: De Hall of Fame: zwartwitfotografen zijn de beste!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                              Mijnwerkers zijn het gewoon om dieper te graven.
                              Dat is waar Jos
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X