Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

helden !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • helden !

    Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat wij als geborenen in de 50-er/60-er/70-er jaren nog leven!?!?!? Volgens de theorien anno 2004-2005-2006 zouden wij toch al lang dood moeten zijn? Waarom?

    Wij zaten in auto's zonder veiligheidsstoeltjes, gordels of airbags.

    Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.

    Boven aan te trap was geen hekje, wie te ver ging kukelde naar beneden.

    Als je wakker werd in je bed hoorde niemand dat en als er echt iets was moest je harder schreeuwen voordat je ouders het merkten.

    Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden wij gewoon met onze handjes en beperkte motoriek openen.

    Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je er met je vingers er tussen zat waren ze weg.

    Of de fiets zat je achterop met je kont op de bagagedrager en probeerde je je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je.

    Een helm hadden ze nog niets een op een brommer, laat staan op een fiets.

    Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles.

    Kleur- en smaakstoffen moeten toen ook al bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als die limonade toen was zie ik ze nu echt niet meer.

    Kauwgom legde je 's avonds op het nachtkastje en at je 's morgens weer verder op.

    Schoenen waren meestal al ingedragen door broer, zus, neef of zo en ook je fiets was of te groot of te klein.

    Een fiets had geen versnelling en als een band kapot was leerde je vader je zo snel mogelijk om hem zelf te plakken.

    Wij gingen 's morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aan ging. Niemand wist in de tussentijd waar we waren en we hadden geen GSM mee.

    Het bos of park was een plek om te spelen en geen vieze mannetjesverzamelplek.

    Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene met je mee.

    Wij aten ook al koekjes en kregen brood met boter en werden toch niet dik.

    Wij dronken uit dezelfde fles en niemand werd er ziek van.

    Wij hadden geen playstation, Nintendo, X-box, 64 tv-zenders, videofilms, DVD, surround soundm eigen TV, computer of internet. Wij hadden vrienden!

    De TV begon om 18.00 uur. Dan een uurtje iets voor de kinderen, verder niets en pa bepaalde wel en hoe lang je mocht kijken.

    Wij hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen en hier werd niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon ongelukken en soms kreeg je er ook nog een extra pak slaag voor.

    Wij vochten en sloegen elkaar soms groen en blauw, er was geen volwassene die zich er druk over maakte, laat staan dat je een lieveheersbeestje op je jas knoopte.

    Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten wij zelf; met stokken sloegen wij naar ballen, wij bouwden zeepkisten en merkten onder aan de berg dat wij geen rem hadden.

    Wij voetbalden op straat en alleen wie goed was mocht meedoen; wie niet goed genoeg was moest maar blijven kijken en leren omgaan met teleurstellingen.

    Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen dezelfde lessen. Zij deden soms een klas een jaartje over en daarover waren geen discussies op ouderavonden. De Meester had altijd gelijk!

    Wij smeerden onze boterhammen zelf, met een grote mensen mes en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen. Als je de korst niet at dan had je een beetje meer honger de rest van de dag.

    Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter.

    Als je moeder aan de huisdeur naar je zwaaide was je een watje.

    Als je problemen veroorzaakt had, waren je ouders het eens met de politie. Ze kwamen wel om je op te halen, maar niet om je er uit te lullen. Onze daden hadden consequenties. Dat was duidelijk en je kon je niet verstoppen.

    Wij hadden vrijheid, mislukkingen, succes en verantwoordelijkheid. Wij hebben moeten leren er mee om te gaan.

    Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen, innovatief bezig zijn en daarbij risico durven nemen en instaan voor de gevolgen!

    Hoor jij daar ook bij? GEFELICITEERD! Wij waren en zijn helden!!
    http://www.jvs-photography.be/

  • #2
    Re: helden !

    ...en wij kregen 20 frank (een halve euro) zakgeld per week en moesten twee, drie jaar sparen voor ons eerste fototoestel...

    Comment


    • #3
      Re: helden !

      Prachtig !
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: helden !

        Als je aan tafel iets niet mocht je beter je mond hield anders had je nog een schep extra.

        Een cursus een berg papier was die je zelf had geschreven en niet uit een printer of copymachine kwam.

        Waar tekenfilms op het kinderuur echt voor kinderen waren. En geen tv als je bord niet leeg was, laat staan tv kijken tijdens het eten.
        Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
        Nu nog de kennis en het vakmanschap :D

        Comment


        • #5
          Re: helden !

          Ik bestuurde dit, tegen 85 /u, zonder helm, op het fietspad (moesten wel); affijn, totaal onverantwoord
          Zo herinner ik mij dat ze aan de Franse zuidkust rondreden op zware motoren met korte broek en licht hemdje én ook zonder helm.......( op tv gezien hé)
          Last edited by toerist; 22 juni 2010, 20:32.
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #6
            Re: helden !

            Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
            Ik bestuurde dit, tegen 85 /u, zonder helm, op het fietspad (moesten wel); affijn, totaal onverantwoord
            Zo herinner ik mij dat ze aan de Franse zuidkust rondreden op zware motoren met korte broek en licht hemdje én ook zonder helm.......( op tv gezien hé)
            Binnenkort de Tour weer op TV. Je moet eens kijken hoe de Franse "zwaantjes" gekleed zijn als het warm is. En dan maar komen vertellen dat je aangepaste kledij op de tuf moet dragen.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

            Comment


            • #7
              Re: helden !

              Simpel ... er bestaat risico en gevaar ...

              Kinderen moeten leren omgaan met risico's, ze moeten grenzen kunnen aftasten ... het is aan ons "volwassenen" om de gevaren te beperken.

              "Wij zaten in auto's zonder veiligheidsstoeltjes, gordels of airbags."

              Mja, inderdaad ... maar ik zou het toch niet durven om mijn 11maanden oud zoontje zonder stoeltje te laten meerijden, dit is een risico waarbij het gevaar net iets te hoog is.
              www.fotofolio.be

              Comment


              • #8
                Re: helden !

                Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                Ik bestuurde dit, tegen 85 /u, zonder helm, op het fietspad (moesten wel); affijn, totaal onverantwoord
                Een pensliggerke noemden wij dat.
                Ik had een Yamaha 50 (1972), die haalde 120 als je plat op je benzinetank ging liggen, en achter een auto kon hangen (om uit de wind te zitten).
                Maar inderdaad, met dat ding moesten wij op het fietspad blijven...

                Comment


                • #9
                  Re: helden !

                  De echte helden zijn allemaal dood
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: helden !

                    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    De echte helden zijn allemaal dood
                    Yep, of zoals ook al eens gezegd wordt: "Bangmans danst op kloekmans zijn graf."
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                    Comment


                    • #11
                      Re: helden !

                      héhé, tof!!

                      en mijn tante zei altijd: "pas nadat je een halve kilo zand naar binnen hebt moet je beginnen denken aan ziek worden".
                      SKurt.be
                      www.SKurt.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: helden !

                        Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                        Ik bestuurde dit, tegen 85 /u, zonder helm, op het fietspad (moesten wel); affijn, totaal onverantwoord
                        Zo herinner ik mij dat ze aan de Franse zuidkust rondreden op zware motoren met korte broek en licht hemdje én ook zonder helm.......( op tv gezien hé)
                        ik heb nog dezelfde gehad dat is de Record 5, ik had er nog een cardinage op en dat ding ging 110km/h en ook zonder helm...... maar moet je gelijk geven: onverantwoord, allez ja, nu toch
                        Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

                        Comment


                        • #13
                          Re: helden !

                          Vroeger waren er maar enkele auto's in de straat, nu heeft bijna ieder gezin er 2
                          Nu is het wel normaal dat er meer normen moeten zijn.

                          En in het begin van de tv's was er 1 tv in de ganse straat. Nu heeft ieder gezin er 2
                          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: helden !

                            je moest al vroeg mee uit de veren om mee te helpen op het veld ,en als dat gedaan was kan je aan je huiswerk beginnen ,en in de winter mee hout zagen en stapelen om warmte te hebben ,het enige wat je dan als antwoord kreeg als je al eens zei,hier heb je tweemaal warmte aan ,het zagen en het stapelen van het hout .
                            En mocht je in het weekend als eens uitgaan en je kon dan niet direct uit bed als vader roepte ,zei hij groot s'avond moet ook groot s'morgens zijn .
                            Als je dit nu zegt tegen je kinderen vragen ze gewoon of je een slechte nacht hebt gehad ,en dat er wat anders bestaat als werken in ons leven .
                            We zijn er alleen maar beter van geworden om in de oude tijd grootgebracht te zijn ,de jeugd nu is wel bereidt om te gaan werken ,maar na het werk staat het plezier op de eerste plaats .
                            En ook al hadden we het harder als de nieuwe jeugd wij wisten dat we respect moesten hebben voor onze ouders ,en dit is heel vaak ver te zoeken bij de nieuwe jeugd ,alles is nu gewoon vinden ze .

                            Grtz

                            Ardesign
                            Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

                            Comment


                            • #15
                              Re: helden !

                              toch een mooi topic dit, leuk om te lezen.....
                              http://www.jvs-photography.be/

                              Comment

                              Working...
                              X