Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtmeter Gossen Digipro F

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtmeter Gossen Digipro F

    Vandaag een Gossen lichtmeter gekocht. Er zit alleen een Duitse en een Engelse handleiding bij. Ik dacht dat ik beschikte over een redelijke beheesing van de Engelse taal maar dat blijkt toch tegen te vallen. Ik kom er niet uit. Een aantal zaken begrijp ik niet. Wie kan mij helpen?

    1. De bedoeling van de knop M, bontificaal in het midden geplaatst is mij niet duidelijk.
    2. De functieschakelaar op COR ingesteld kan ik neem ik aan belichtingscompensatie instellen? Echter er zijn twee getallen afgeeeld. Als de linker op 00 (de rechter 0 kleiner dan de linker) staat dan staat het rechter getal op 1.0. Als rechts 01 of hoger staat dan komt er recht niks.
    3. Met de functieknop in de eerste stand kan ik de flitssynchronisatiesnelheid instellen. Wat is dat ? is dat een standaard waarde die bij mijn camera hoort (EOS 40D). Of is dit een getalwat bij mijn flitseenheid hoort, of kan ik dit ergens instellen?

    Als ik deze 3 dingen weet kan ik er wel mee uit de voeten.

    Graag jullie hulp.
    Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

  • #2
    Re: Lichtmeter Gossen Digipro F

    Flash readings
    Readings can be taken with or without synchronizing cable. When used in
    conjunction with a synchronizing cable the flash is triggered by
    pressing the M button–the flash is automatically triggered and measured
    Als je een trigger op je meter aangesloten hebt, zal door M te drukken de flits afgaan en wordt er gemeten.

    M staat dus voor meten.

    COR...om een correctiefactor in de meter in te geven. Een lichtmeter is ook niet altijd even correct. Met COR stel je een correctiefactor in....maw je calibreert je lichtmeter.

    Als je niet weet wat je snelste flitssynchronisatietijd is, moet je de handleiding van je camera eens lezen. Het heeft geen zin om flits- en omgevingslicht te meten met als resultaat een kortere sluitertijd dan je camera aankan.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Lichtmeter Gossen Digipro F

      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      Als je een trigger op je meter aangesloten hebt, zal door M te drukken de flits afgaan en wordt er gemeten.

      M staat dus voor meten.

      COR...om een correctiefactor in de meter in te geven. Een lichtmeter is ook niet altijd even correct. Met COR stel je een correctiefactor in....maw je calibreert je lichtmeter.

      Als je niet weet wat je snelste flitssynchronisatietijd is, moet je de handleiding van je camera eens lezen. Het heeft geen zin om flits- en omgevingslicht te meten met als resultaat een kortere sluitertijd dan je camera aankan.
      Als ik het goed begrijp moet ik dan ook nog een kabel tussen flitser en lichtmeter aanbrengen, of kan het ook zonder?
      Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

      Comment


      • #4
        Re: Lichtmeter Gossen Digipro F

        Hi,

        Je kan wel een nederlandstalige handleiding bekomen door te surfen via Google onder Digipro F Nederlandstalige handleiding. Dan vindt je een Pdf-file in het Engels maar even klikken op "Vertaal deze pagina" en je krijgt de Nederlandstalige versie voorgeschoteld. Voor de afbeelding dan maar even een screenshot nemen van de Engelse versie en je bent er.

        Greetz. José.

        Comment


        • #5
          Re: Lichtmeter Gossen Digipro F

          Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
          Als ik het goed begrijp moet ik dan ook nog een kabel tussen flitser en lichtmeter aanbrengen, of kan het ook zonder?
          ja, je sluit je lichtmeter op je studioflits aan... druk op de knop en je weet hoe je je camera moet instellen...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Lichtmeter Gossen Digipro F

            De DigiPro geeft je een aantal seconden te tijd nadat je de meetklop hebt ingedrukt.

            Je kan de flits dan triggeren met de wireless trigger zelf te bedienen. VB een opzetflitser in M en zeer lage output (vb 1/125) en je strobe in optische slave.

            Maar let op! Wil je reportage flitsers in een CLS mode meten, dan ga je de mist in. De DigiPro weet niet wat de stuurflitsjes zijn en welke de werkelijke flits.
            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

            Comment


            • #7
              Re: Lichtmeter Gossen Digipro F

              Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
              Vandaag een Gossen lichtmeter gekocht. Er zit alleen een Duitse en een Engelse handleiding bij. Ik dacht dat ik beschikte over een redelijke beheesing van de Engelse taal maar dat blijkt toch tegen te vallen. Ik kom er niet uit. Een aantal zaken begrijp ik niet. Wie kan mij helpen?

              1. De bedoeling van de knop M, bontificaal in het midden geplaatst is mij niet duidelijk.
              2. De functieschakelaar op COR ingesteld kan ik neem ik aan belichtingscompensatie instellen? Echter er zijn twee getallen afgeeeld. Als de linker op 00 (de rechter 0 kleiner dan de linker) staat dan staat het rechter getal op 1.0. Als rechts 01 of hoger staat dan komt er recht niks.
              3. Met de functieknop in de eerste stand kan ik de flitssynchronisatiesnelheid instellen. Wat is dat ? is dat een standaard waarde die bij mijn camera hoort (EOS 40D). Of is dit een getalwat bij mijn flitseenheid hoort, of kan ik dit ergens instellen?

              Als ik deze 3 dingen weet kan ik er wel mee uit de voeten.

              Graag jullie hulp.
              Pfff ik heb net hetzelfde probleem maar kan er blijkbaar nog minder mee weg dan jij
              groetjes
              het doet deugd te weten dat je niet alleen bent

              Comment


              • #8
                Re: Lichtmeter Gossen Digipro F

                Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
                1. De bedoeling van de knop M, bontificaal in het midden geplaatst is mij niet duidelijk.
                Euuhh, dat is de meetknop
                Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
                2. De functieschakelaar op COR ingesteld kan ik neem ik aan belichtingscompensatie instellen? Echter er zijn twee getallen afgeeeld. Als de linker op 00 (de rechter 0 kleiner dan de linker) staat dan staat het rechter getal op 1.0. Als rechts 01 of hoger staat dan komt er recht niks.
                Is om te calibreren met je camera.
                Moet je normaal niet gebruiken (tenzij je wat expertise hebt in deze materie).

                Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht

                3. Met de functieknop in de eerste stand kan ik de flitssynchronisatiesnelheid instellen. Wat is dat ? is dat een standaard waarde die bij mijn camera hoort (EOS 40D). Of is dit een getalwat bij mijn flitseenheid hoort, of kan ik dit ergens instellen?

                Als ik deze 3 dingen weet kan ik er wel mee uit de voeten.

                Graag jullie hulp.
                Syncspeed is en flits- en cameragebonden.
                De max syncspeed van je camera haal je enkel met opzetflitser.
                Bij studio flitsers is er nog een latentietijd van triggering.

                Neem maar 1/125 dan ben je altijd juist.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment

                Working...
                X