Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

multifunctionele umbrella OF kleine softbox?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • multifunctionele umbrella OF kleine softbox?

    Ik ben van plan om iets aan te schaffen dat iets draagbaarder en handelbaarder is dan mijn 70x70cm Softbox en niet al te veel geld kost. Iets voor op locatie dus en met (2de) speedlite, geen spots of accu.

    Ik denk momenteel aan deze twee:





    Dus een multifunctionele umbrella óf een draagbare compacte softbox.
    Beide hebben voor & nadelen.
    Met een plu kan je nooit je licht helemaal richten zoals bij een softbox + veel light spill. Deze heeft echter ook zilverkleurig reflectiemateriaal, waardoor het een halve bounce-box wordt.. En is spotgoedkoop.

    De kleine softbox lijkt mij ideaal voor off-camera, klein statief. Of om zelf draadloos of mét een hotshoe-kabel met de flits+softbox in de hand snel foto's te nemen. Vooral dat laatste zie ik goed zitten, volgende maand twee huwelijken en ik zie mij al helemaal rondlopen tijdens de (buiten)receptie, achtergrond onderbelicht en shoot away.
    Ziet er wat lullig uit misschien, maar het zijn nog altijd de beelden die tellen. En klanten lokken. Daarom lijkt de kleine softbox mij flexibeler. Met een paraplu loop je niet effe rond... nadeel is wel het kleine oppervlak, dus ik moet al beetje dichtbij blijven om het soft-effect te behouden.. ik besef dat groepsfoto's er niet echt in zitten...

    Iemand ervaringen met één van de beide? Bedenkingen? Allemaal welkom.

  • #2
    Re: multifunctionele umbrella OF kleine softbox?

    Een paraplu is steeds een must. Kost niet veel en heel veelzeidig.
    Let wel met wind. Een plu waait snel om en is dan meestal gebroken.

    Ik zelf ben fan van een Lastolite EzyBox ^60x60. Dat is een softbox die zeer zeer compact is samen te vouwen. Er bestaan goedkopere alternatieven van vb Walimex.
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

    Comment


    • #3
      Re: multifunctionele umbrella OF kleine softbox?

      als je een softbox wilt, handig licht en supersnel opgezet en weggeborgen (zoals ene paraplu) en daaren boven goede kwaliteit dan kom je bij de westcott apollo 28" uit...

      maar een paraplu moet je ook hebben, heeft een heel andere output...
      Ik gebruik zowiezo in de meeste gevallen een shootthrough paraplu

      die Lumiquest SoftBox III... da's rommel...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: multifunctionele umbrella OF kleine softbox?

        Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
        Ik zelf ben fan van een Lastolite EzyBox ^60x60. Dat is een softbox die zeer zeer compact is samen te vouwen. Er bestaan goedkopere alternatieven van vb Walimex.
        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        als je een softbox wilt, handig licht en supersnel opgezet en weggeborgen (zoals ene paraplu) en daaren boven goede kwaliteit dan kom je bij de westcott apollo 28" uit...
        In m'n tekst zeg ik dat ik zoiets heb: een 70x70cm Westcott. Is inderdaad relatief compact en ik ben er zeer tevreden over. Maar ik wil nog kleiner en nog sneller op-te-zetten gaan.. Voor in situaties waar ik moet rondlopen (en niet kan bouncen) en toch niet wil inboeten qua zacht licht.

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        maar een paraplu moet je ook hebben, heeft een heel andere output...
        Ik gebruik zowiezo in de meeste gevallen een shootthrough paraplu
        Ja, maar hangt af van locatie. Ik zit zelden in de studio. Paraplu is dan niet echt de meest licht-efficienste modifier... je schiet de helft van je licht gewoon de atmosfeer in....

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        die Lumiquest SoftBox III... da's rommel...
        Op basis van wat? Want van de reviews die ik lees en de voorbeelden die ik zie, is dit wel nog best bruikbaar en geeft hetzelfde effect als een grotere softbox - mits goed geplaatst.

        Of spoor ik daar het bekende "goedkoop - dus moet het wel brol zijn" ?

        Op strobist: http://strobist.blogspot.com/2008/09...ftbox-iii.html

        Voorbeelden:







        links = zonder, rechts = mét

        Je kan toch moeilijk concluderen dat rommel is... het licht is pakken zachter dan direct flitslicht. Het ding vouwt ook helemaal op tot een klein A4tje.

        Misschien schaf ik wel beide aan. De plu is goedkoop en altijd handig. En de draagbare softbox... ik had eigenlijk gehoopt op gefundeerde nadelen of tekortkomingen, tot nu toe geen gevonden of gekregen...

        Comment


        • #5
          Re: multifunctionele umbrella OF kleine softbox?

          Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
          In m'n tekst zeg ik dat ik zoiets heb: een 70x70cm Westcott. Is inderdaad relatief compact en ik ben er zeer tevreden over. Maar ik wil nog kleiner en nog sneller op-te-zetten gaan.. Voor in situaties waar ik moet rondlopen (en niet kan bouncen) en toch niet wil inboeten qua zacht licht.
          dat bestaat niet... de "zachtheid" van licht heeft alles te maken met de grote van je lichtbron in relatie tot je onderwerp.

          Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
          Ja, maar hangt af van locatie. Ik zit zelden in de studio. Paraplu is dan niet echt de meest licht-efficienste modifier... je schiet de helft van je licht gewoon de atmosfeer in....
          so what? d'r blijft licht genoeg over!


          Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
          Op basis van wat? Want van de reviews die ik lees en de voorbeelden die ik zie, is dit wel nog best bruikbaar en geeft hetzelfde effect als een grotere softbox - mits goed geplaatst.
          fout... zie boven... de grote van de lichtbron... Kan onmogelijk 't zelfde effect geven, zal zowiezo een harder licht geven.

          Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
          Of spoor ik daar het bekende "goedkoop - dus moet het wel brol zijn" ?
          Je kan toch moeilijk concluderen dat rommel is... het licht is pakken zachter dan direct flitslicht. Het ding vouwt ook helemaal op tot een klein A4tje
          ik vind het veel te duur voor wat het waard is... ik vind het nog erg hard. Maar als je hier al mee tevreden bent...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: multifunctionele umbrella OF kleine softbox?

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            dat bestaat niet... de "zachtheid" van licht heeft alles te maken met de grote van je lichtbron in relatie tot je onderwerp.
            Je vergeet de 2de factor: de afstand tussen box en je onderwerp. Een 80x80 softbox op 3m geeft min of meer hetzelfde als een 20x20cm box op 1m... Voor een portret uiteraard, geen full body.

            Comment


            • #7
              Re: multifunctionele umbrella OF kleine softbox?

              Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
              Je vergeet de 2de factor: de afstand tussen box en je onderwerp. Een 80x80 softbox op 3m geeft min of meer hetzelfde als een 20x20cm box op 1m... Voor een portret uiteraard, geen full body.
              ik vergeet die allerminst , ik zei:
              de "zachtheid" van licht heeft alles te maken met de grote van je lichtbron in relatie tot je onderwerp.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment

              Working...
              X