Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beweging scherper krijgen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beweging scherper krijgen

    Hallo,

    Had een vraagje in verband met het nemen van actie foto's, ze zijn me nooit 100% scherp en vind niet echt wat ik verkeerd doe.
    Heb onlangs een nieuwe camera Canon Eos 7D en standaard lens heb nog wel wat te wennen aan deze camera...
    Ik neem vooral actie foto's van honden/dieren/sporten.

    Een voorbeeld van een van de foto's:
    Canon EOS 7D standaard lens

  • #2
    Re: Beweging scherper krijgen

    In dit geval: de ISO waarde verhogen, zodat de sluitertijd korter wordt.

    Is nu ISO 100 - > 1/160s

    Kies bijvoorbeeld ISO 400, dan krijg je 1/640s, waarmee je de meeste actie heel goed kan bevriezen. Ga nog hoger indien nog niet voldoende (ISO 640 à 800).

    Comment


    • #3
      Re: Beweging scherper krijgen

      Ik heb zelf geen tips, maar volg hier zeker mee!
      caleido: op welke stand doe je dit het best?
      Canon EOS 50D + EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM en de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM lens

      Comment


      • #4
        Re: Beweging scherper krijgen

        Oorspronkelijk geplaatst door AnneliesC Bekijk bericht
        caleido: op welke stand doe je dit het best?
        Maakt weinig uit, maar zelf heb ik nog niet gewerkt met een 7D. En hangt af beetje af van je kennis.

        Maar zet de camera bijvoorbeeld op P stand en kies ISO 400, dan kiest je camera automatisch kortere sluitersnelheden. Nog beter is zetten op S-stand en zelf sluitertijd opgeven: 1/500s én ISO op 400/800 zetten. Het diafragma kiest de camera dan zelf.

        Gewoon uittesten dus...

        Comment


        • #5
          Re: Beweging scherper krijgen

          Al bedankt, maar ik doe nog iets verkeerd denk ik want nu zijn ze vrij overbelicht?
          Canon EOS 7D standaard lens

          Comment


          • #6
            Re: Beweging scherper krijgen

            Oorspronkelijk geplaatst door Saantje Bekijk bericht
            Al bedankt, maar ik doe nog iets verkeerd denk ik want nu zijn ze vrij overbelicht?
            In welke stand zit je? Tenzij je in M-stand zit, gaat de camera automatisch de hogere ISO compenseren... door kortere sluitertijd (op Av stand) en kleiner diafragma (op Tv stand).

            Zet je camera dus op Av stand en kies het maximale diafragma dat je lens aankan (het kleinste getal bijv. 3.5 of 5.6 bij een gewone zoom), door aan het instelwiel bovenaan te draaien.

            Op die manier zet je het diafragma door eigen keuze vast. Wanneer je dan ISO verhoogt, kan de camera dit alleen maar compenseren door kortere sluitertijd te kiezen => minder onscherpte (indien juist gefocust en het licht constant blijft)

            Comment


            • #7
              Re: Beweging scherper krijgen

              Oké veel beter, dank je wel!!
              Canon EOS 7D standaard lens

              Comment

              Working...
              X