Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Radiatorisolatie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Radiatorisolatie

    Hallo,

    Momenteel zijn we in onze woonst aan volledige renovatie begonnen, kamer per kamer. Overal hangen er (oude fonte) radiatoren. Om het schilderen te vergemakkelijken halen we die er af, ondanks ze loodzwaar zijn.

    Nu vragen we ons af als het beter is om radiatorfolie achter die radiatoren te kleven of niet. We hoorden reeds zoveel, maar maakt zo'n folie nu echt een noemenswaardig verschil?? Bij zo'n fonte radiatoren heb je doorkijk zodat je eigenlijk altijd de folie kan zien, wat eigenlijk niet zo elegant lijkt. Vandaar de twijfel.

    Wat zijn jullie bevindingen met dergelijke radiatorfolie?

    Alvast bedankt voor de reacties

    Mvg,
    Frederic

  • #2
    Re: Radiatorisolatie

    Geen folie lijkt me het beste. Opgewarmde muren dragen ook bij tot het huiselijk comfort.
    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
    Flickr____No place to be

    Comment


    • #3
      Re: Radiatorisolatie

      Ja, maar plaatselijk worden ze gewoon te hard opgewarmd.
      Ik zou zeggen folie, eventueel zelfs beschilderen. Er blijft nog altijd een isolatieverschil.

      Sowieso zal een beetje folie je verbruik nooit halveren of zo...

      Comment


      • #4
        Re: Radiatorisolatie

        Als er isolatie tussen de muren zit, dan zal dat extra laagje niet veel uitmaken.
        Maar als de muur achter de radiator niet geïsoleerd is, dan zal er toch vrij veel warmte door de muur naar buiten geleid worden. Ik heb ooit ergens infraroodbeelden gezien waarmee ze warmteverliezen opsporen, en daar kon je duidelijk de gekleurde vlekken van de verliezen achter de radiatoren zien.

        De verliezen zijn wel véél kleiner dan die van ramen met enkel glas. Als je nog zo'n oude ramen hebt, dan kan je veel meer besparen door isolerend glas te plaatsen dan met die radiatorfolie.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Radiatorisolatie

          Hey juppekes

          Ik zou dit zeker doen

          Bij mij thuis in de living heb ik dat ook.

          Half open bebouwing en een zijgevel zonder spouw naar het noorden

          In de winter kregen we last van condens op de koude buitenmuren

          Toen van die folie gehangen en gewoon behangen.

          Resultaat: geen condens meer en een stuk rapper warmer in de living

          Nadeel: rap een gat in het behang

          Hebben dan opnieuw behangen met tasso en geschilderd

          Na twee jaar nog geen enkel gat in het behang
          Bootjes

          Comment


          • #6
            Re: Radiatorisolatie

            Al eens nieuwe radiatoren overwogen want die zijn ook veel zuiniger door minder waterinhoud als die van vroeger, ze warmen ook veel sneller op.
            Als je nieuwe koopt koop ze ook niet te klein.
            Ik heb bij de renovatie van de badkamer welke we nooit warm kregen een convector gehangen (maar groot genoeg, groter dan ze zo berekenen) en daar is het nu heerlijk warm.
            Het kost je wel wat (valt mee hoor) maar dat haal je er achteraf weer terug uit en het veranderd toch ook wel uw woonst.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

            Comment


            • #7
              Re: Radiatorisolatie

              Zo een folie werkt op het principe van weerkaatsing.

              Als je de folie gaat verven dan blijft er van de werking van de folie weinig over.

              Maar als de rest van de muur niet geisoleerd is gaat de werking teniet.

              Het is beter om te isoleren.

              Wij zijn ook aan het renoveren en ook kamer per kamer.

              Tegen de buitenmuren wordt thermogyproc (gyproc met isolatie) geplaatst tegen de bestaande (oude) bepleistering. Gaat redelijk snel en beter dan al die folies en PUR die in de spouw worden gespoten.
              Groetjes
              ----JO

              Comment


              • #8
                Re: Radiatorisolatie

                Een reflecterende folie op de muur plaatsen achter een radiator houdt 80% tegen van de warmte dat anders in de muur kruipt.
                Dit is niet 80% van de warmte van de radiator hé, enkel van het gedeelte dat verloren gaat naar de muur.
                Maar zo bekeken toch een groot verschil in percentage al hoewel ik dat eens zou willen weten in totaal meerverbruik als ge zoiats niet hebt.
                Volgens info onlangs gehoord in een reportage zou je de kosten binnen het jaar terugverdiend hebben.
                Of ge het verschil ook voelt is weer een andere vraag.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Radiatorisolatie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                  Geen folie lijkt me het beste. Opgewarmde muren dragen ook bij tot het huiselijk comfort.
                  Ge warmt uw muur op achter uw radiator, als daarna de muur warmte uitstraalt is dit naar uw afkoelende radiator en niet naar uw woonplaats ... aan die warmte gaat ge niet veel hebben.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Radiatorisolatie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                    Al eens nieuwe radiatoren overwogen want die zijn ook veel zuiniger door minder waterinhoud als die van vroeger, ze warmen ook veel sneller op.
                    Bizar, want van iedereen (inclusief de aannemers waar we reeds mee werkten) horen we net het tegenovergestelde, namelijk dat die fonte radiatoren nog altijd de beste zijn. Ze warmen inderdaad niet zo snel op, maar blijven stukken langer warmte geven na het afzetten.
                    Wij zetten de verwarming dus een stuk vroeger af, en blijven nog een hele tijd comfortabel van de restwarmte genieten.

                    Mvg,
                    Frederic

                    Comment

                    Working...
                    X