Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raskonijnen fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raskonijnen fotograferen

    Ik wil de komende tijd raskonijnen fotograferen en heb nog geen strobistspullen. Ik vraag me af wat ik nodig heb (heb ik voldoende aan 1 flitser op statief? parapul, of Softbox).

    Foto's op onderstaande site neem ik als voorbeeld. Wat heb ik nodig om een vergelijkbaar resultaat te krijgen?
    http://www.willemhoekstra.com/nggall...m-2/gallery-4/
    Last edited by kalahari; 18 juni 2010, 16:54.
    Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

  • #2
    Re: Raskonijnen fotograferen

    Aan de catchlights in de ogen heeft 'willem' twee lichtbronnen gebruikt. Denk niet dat de achtergrond verlicht is.
    Met 1 flits met paraplu en een reflector (polystyreenplaat) kan je wel al wat doen.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Raskonijnen fotograferen

      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      Aan de catchlights in de ogen heeft 'willem' twee lichtbronnen gebruikt. Denk niet dat de achtergrond verlicht is.
      Met 1 flits met paraplu en een reflector (polystyreenplaat) kan je wel al wat doen.
      Waar positioneer je de reflector dan?
      Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

      Comment


      • #4
        Re: Raskonijnen fotograferen

        denk hetzelfde als paly,

        ik zie twee lichtbronnen en een veranderende achtergrond (dus geen aparte belichting hiervoor.)
        Mijn insziens kom je met 1 flash en een isomo (polystyreen ) plat ook een heel eind, zet je flash en plaat NET niet in beeld, dan heb je er het meeste "kracht" van. Een reflectiescherm geeft vaak echt wel het effect van een tweede flash.
        Schrikken die konijnen niet van een flash?
        voordeel van de isomo plaat voor de konijnen hun hoofd is ook dat ze al niet naar daar gaan weghuppelen ;-)
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Raskonijnen fotograferen

          flash zou ik richting hoofd zetten (als't keun naar links kijkt daar dan flash zetten) en aan de andere kant de reflector. de flash zou ik iets softer maken met een wit doekje of stuk plastic (opletten WARMTE) of ideaal een paraplu en de flash zo zetten dat die iets voor het onderwerp staat en ong op 45 graden.
          de plaat aan de rechterkant zo zetten dat die het meeste licht vangt en terug naar het onderwerp reflecteerd.

          Succes!!!
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: Raskonijnen fotograferen

            Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
            denk hetzelfde als paly,

            ik zie twee lichtbronnen en een veranderende achtergrond (dus geen aparte belichting hiervoor.)
            Mijn insziens kom je met 1 flash en een isomo (polystyreen ) plat ook een heel eind, zet je flash en plaat NET niet in beeld, dan heb je er het meeste "kracht" van. Een reflectiescherm geeft vaak echt wel het effect van een tweede flash.
            Schrikken die konijnen niet van een flash?
            voordeel van de isomo plaat voor de konijnen hun hoofd is ook dat ze al niet naar daar gaan weghuppelen ;-)
            Ik weet niet in welke mate ze zullen schrikken. Zou Willem gebruik maken van constante lichtbronnen om dit te voorkomen?
            Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

            Comment


            • #7
              Re: Raskonijnen fotograferen

              Continu licht...is ook een oplossing. Opstelling is dan dezelfde. Een doorflitsparaplu van een 80cm...kan je vrij dicht plaatsen en is groot in vergelijking tot een konijn. Erg zacht licht dus.

              Lamp/flits zou ik dicht bij de kop plaatsen..achterkant zou ik invullen met dmv reflectie.

              De cavia's hier schrikken niet echt van flitslicht.
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Raskonijnen fotograferen

                Ik heb nog even naar het youtubefilmpje op de site van Wilm gekeken. Hier zie je dat hij kippen ook met 2 (studio) flitsers met paraplu fotografeert.
                Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                Comment


                • #9
                  Re: Raskonijnen fotograferen

                  Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                  Schrikken die konijnen niet van een flash?
                  Dat valt bij 'den onze' nogal mee, maar het kan natuurlijk van beestje tot beestje afhangen
                  http://www.flickr.com/jonasla

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raskonijnen fotograferen

                    Hier even foto van een van mijn modellen gewoon bij natuurlijk licht gefotografeerd.



                    Bedankt tot de hulp tot zover. Wat belichting betreft weet ik hoe ik moet beginnen. Graag nog jullie advies inzake achtergrondmateriaal. Is een geverfd houten paneel geschikt. Moet het speciaal doek zijn. Voldoet een gordijn in een geschikte kleur ook? Of is speciaal papier de beste optie.
                    Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                    Comment


                    • #11
                      Re: Raskonijnen fotograferen

                      achtergrond kan je zo duur maken als je wil.

                      maar stap zeker es een stoffenwinkel binnen.
                      zal u stukken minder kosten voor meer stof
                      nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: Raskonijnen fotograferen

                        Ik twijfel nog of ik voor dit doeleinde een strobistsetje of een goedkoop studiosetje moet aanschaffen. Haal je met studiocflitsers een hogere kwaliteit dan met gewone externe flitsers?
                        Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                        Comment


                        • #13
                          Re: Raskonijnen fotograferen

                          de kwaliteit blijft hetzelfde hoor. Met studio flitsers heb je meestal een snellere herlaad tijd en iets meer vermogen en iets meer mogelijkheden om er andere dingen aan te hangen (barn doors, soft box, snoot...) maar dat is ook allemaal mogelijk bij "gewone" off camera flashes.
                          Je moet bij aparte flashes genoeg batterijen meenemen en met studio flashes zien dat er een stopcontact kortbij is.
                          Achtergrond zou ik ook simpel houden, indien mogelijk je diafragma zover openen dat de achtergrond wazig begint te worden (wel zien dat je konijn niet wazig word) Stof is vaak goedkoop en in veel kleuren te krijgen. Wel niet opplooien maar opfrommelen, vouwen in de stof vallen op op een foto. Maar met een geverfde plank ook geen probleem. Wel opletten voor reflectie hierin.

                          Succes,

                          Tom
                          De gustibus et coloribus non est disputandum
                          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: Raskonijnen fotograferen

                            Ik heb gistermiddag een Studioflitsset aangeschaft. De lastolite Lumen8 F400.

                            Vandaag flink aan het experimenteren geweest. Ik heb nog geen ideale achtergrond, De blauwe doen past mooi bij het fehkleurige konijn maar er zit een motief in het doek wat toch wat storend werkt. De blauwe achtergrond vind ik weer minder geschikt voor het zwarte konijn.

                            Graag jullie op- en aanmerkingen, kritiek suggesties etc.

                            Ik plaats ook even een foto van de opstelling waarmee de afgebeelde foto's zijn gemaakt.







                            Last edited by kalahari; 23 juni 2010, 19:00.
                            Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                            Comment


                            • #15
                              Re: Raskonijnen fotograferen

                              Hi,

                              Ik vind foto 1 zoveel beter en natuurlijker, omdat een zuivere profielfoto van die "kornijnen" criminelen maakt. En voorts... moet dat werkelijk zo'n egale achtergrond... niks echt meer, tenzij men dat zo nodig wil ?

                              Greetz. José.

                              Comment

                              Working...
                              X