Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verscherpen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verscherpen

    Hallo,

    Ik weet niet of het hier moet of bij software maarja.

    In het onderdeel macrofotografie valt het me op dat sommige mensen een vlijmscherp beeld afleveren ook al is het maar 900px. Daarmee bedoel ik dat je alle haartjes en ditjes en datjes kan zien. Maar mij lijkt dit niet echt te lukken hoewel de foto op zich vlijmscherp is en ik wel verscherp na het resizen.

    Nu de vraag: hoe verscherpen jullie je webfoto's?

    mvg

    David
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

  • #2
    Re: verscherpen

    Mijn RAW foto wordt verscherpt (op 100%) in CaptureNX2 of Lightroom, ben de keuze nog aan 't maken. Meestal via USM.



    Indien hij op 't web moet wordt de foto verkleint met BD Sizer en nog een minieme verscherping van 5% toegevoegd.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

    Comment


    • #3
      Re: verscherpen

      Met GIMP en het "high pass filter" scriptje, wat experimenteren zowel op je volledige resolutie als op de verkleinde. 't Is wel geen exacte wetenschap
      Rudy,

      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

      Comment


      • #4
        Re: verscherpen

        Voor Photoshop heb je Sharpener Pro van Nik Software(betalend) maar ik heb hier ook een action (klik).

        Het grote voordeel van Sharpener Pro is dat je met een borstel kunt schilderen daar waar je het scherp wilt en de rest van de foto ongemoeid laat.

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: verscherpen

          Bedankt voor de action-link!
          Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

          Comment


          • #6
            Re: verscherpen

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Het grote voordeel van Sharpener Pro is dat je met een borstel kunt schilderen daar waar je het scherp wilt en de rest van de foto ongemoeid laat.
            Kan je ook veel gecontroleerder doen als je met masks werkt.

            Hier een goed artikel.

            Comment


            • #7
              Re: verscherpen

              bedankt voor alle info!
              [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

              Comment


              • #8
                Re: verscherpen

                bedankt voor de link...
                Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

                Comment


                • #9
                  Re: verscherpen

                  Nic Software is inderdaad de beste oplossing voor je verscherping maar wat nog belangrijker is dat je het doet in twee of meerdere stappen zoals uitgelegd op de link.
                  Ik doe dit altijd.
                  En een voordeel van de output sharpener tool van Nic software is dat je ook nog verschillende dingen kan selecteren zoals "structure" wat ikzelf regelmatig gebruik en waardoor je foto nog die extra punch krijgt.
                  Mvg, Pascal,Schoonspikke
                  Als je schiet..schiet dan raak!
                  500 PIXHuawei P30 PRO

                  Comment


                  • #10
                    Re: verscherpen

                    Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                    Nic Software is inderdaad de beste oplossing voor je verscherping maar wat nog belangrijker is dat je het doet in twee of meerdere stappen zoals uitgelegd op de link.
                    Ik doe dit altijd.
                    En een voordeel van de output sharpener tool van Nic software is dat je ook nog verschillende dingen kan selecteren zoals "structure" wat ikzelf regelmatig gebruik en waardoor je foto nog die extra punch krijgt.
                    In twee stappen Nog nooit geprobeerd maar dat zal ik eens proberen ...
                    Volgens hun handleiding hoeft dat niet maar ze raden wel aan eerst via hun raw presharpner te gaan, hetgeen ik alleen doe voor de echt goeie foto's.
                    Dat "structure" gedoe blijf ik meestal af omdat het ik het niet goed in de vingers heb (en ook niet goed weet hoe het werkt). Werk jij met structure op héél de foto of lokaal ?

                    Tjerri

                    Comment


                    • #11
                      Re: verscherpen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                      ........Werk jij met structure op héél de foto of lokaal ?
                      Ik pas het toe deels ofwel op de hele foto..Maar meestal selectief en dan met het geselecteerd punt.. Of wel op de hele foto maar dat met de brush op % tage..
                      Mvg, Pascal,Schoonspikke
                      Als je schiet..schiet dan raak!
                      500 PIXHuawei P30 PRO

                      Comment

                      Working...
                      X