Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje

    Vandaag verkocht ik een toestel nl. een "Sony alpha 330" op Kapaza. De koper claimt nu echter de kitlens 18-55mm omdat die blijkbaar op de doos vermeld staat. Verder heb ik juist na het plaatsen van de advertentie van enkele geïnteresseerden de vraag gekregen of er een lens bijzat. Daarop heb ik "neen" geantwoord. En heb ik m'n advertentie gewijzigd met de zin "enkel body, kitklens 18-55mm = + 50 euro". De koper verwijt me nu dat dit zinnetje niet in de oorspronkelijke advertentie stond en hij dus niet wist dat er geen lens bijgeleverd werd. Iemand die een beetje thuis is in de wereld van de reflexfotografie zou toch moeten weten dat "Sony alpha 330 aan 290 euro" enkel de body betreft.
    Of ben ik nu verkeerd?
    Ben ik (moreel) verplicht hem die lens nog te geven?
    Persoonlijk denk ik van niet maar ik kan me natuurlijk vergissen.
    Graag had ik de mening van jullie vernomen.

    mvg

    Luc

  • #2
    Re: Vraagje

    Oorspronkelijk geplaatst door relictus Bekijk bericht
    Iemand die een beetje thuis is in de wereld van de reflexfotografie zou toch moeten weten dat "Sony alpha 330 aan 290 euro" enkel de body betreft?
    Hoe? Gebaseerd op de lage prijs? Mensen die bijvoorbeeld hun eerste DSLR willen kopen denken dat elke dslr komt met een lens erop. En al helemaal als een advertentie niet uitdrukkelijk zegt dat het zonder lens is...

    Plus dan nog blijkbaar dat je advertentie verwarrend was en je pas achteraf verduidelijkte, doet mij denken dat je die persoon moreel gezien de kans moet geven om:

    - een deel van het geld terug te krijgen, als schadevergoeding en excuus (35 euro ofzo)
    - de verkoop ongedaan te maken, geld terug, camera terug.
    - de lens aan hem te verkopen, maar dan aan iets lagere prijs, bijv. 35 euro.

    Als je een zoekertje plaatst, moet je duidelijk zijn en niet veronderstellen dat mensen het wel zullen snappen...

    Ik zeg daarom ook altijd duidelijk: "body" of "body+lens".

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje

      hm, vervelende zaak lijkt me.
      hoewel de koper er wel geen proces zal van maken voor die lens die er niet bij is.

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje

        Bedankt voor je reactie. Ik heb de koper een mail gestuurd dat ik hem 35 euro wil teruggeven als compensatie.
        Last edited by relictus; 17 juni 2010, 09:11.

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje

          Wat is die koper nu met €35 ?
          Verkoop hem dan de lens aan €15 he, heb je nog €35 "gegeven" aan de koper en je lens verkocht aan €50.

          In m'n familie en kennissenkring zijn er heel wat mensen met een DSLR en ik denk dat makkelijk 3/4 denkt dat zo'n toestel ALTIJD met een lens komt. (ik durf er zelfs op wedden dat er een aantal zijn die niet weten dat je de lens kan wisselen)

          Mij lijkt het dat je niet duidelijk genoeg geweest bent in je aanvankelijke zoekertje.
          Bij konijnenberg staat er toch ook duidelijk een foto + de vermelding typenummer "body" of typenummer + type objectief.
          Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje

            Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
            (ik durf er zelfs op wedden dat er een aantal zijn die niet weten dat je de lens kan wisselen)
            klopt, mijn buurman.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje

              Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
              Wat is die koper nu met €35 ?
              Mij lijkt het dat je niet duidelijk genoeg geweest bent in je aanvankelijke zoekertje.
              Bij konijnenberg staat er toch ook duidelijk een foto + de vermelding typenummer "body" of typenummer + type objectief.
              Heb zopas de site van Konijnenberg bezocht en als je op de Sony alpha 330 klikt krijg je "Sony alpha 330 series aan 349 euro". Onderaan zie je dan de verschillende mogelijkheden.
              Last edited by relictus; 17 juni 2010, 10:18.

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje

                Dan krijg je idd deze mogelijkheden.

                Dat is toch super duidelijk: enkel de body of met een objectief er bij. Geen misverstanden mogelijk.
                Volgens jou uitleg verkocht je een Sony alpha 330 in je zoekertje. Iemand die niet thuis is in de fotografie wereld denkt er nog niet aan dat dit mss enkel de body kan zijn. (die er wel in thuis zijn hebben je dan ook een mail gestuurd net omdat je zoekertje niet duidelijk was)

                Als je als onwetende koper dan een doos thuis krijgt waar enkel de body in zit maar op staat body + lens dan denk je zeker dat de lens er bij moet horen.

                Jij hebt 1 fout gemaakt en dat is niet duidelijk geweest in je originele zoekertje dat het enkel een body betrof.
                Ik zou voorstellen de lens aan een lagere prijs dan die €50 te verkopen. Zo hebben jullie beiden er nog iets aan.
                Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje

                  Ik heb de koper 35 eur teruggegeven,waarmee hij tevreden is.
                  Ik blijf er toch bij dat m'm zoekertje duidelijk genoeg was. De koper heeft internet en als je niks van fotografie afweet, en je een toestel gaat kopen van 300 euro, vind ik het ergens logisch dat je gaat googlen op "sony alpha 330" en dan zal je meteen duidelijk worden wat dat juist inhoudt want moelijk is dat nu ook weer niet.
                  Dus nee, ik heb geen fout gemaakt maar voor de lieve vrede heb ik een toegeving gedaan. Op verdere reacties hierop reageer ik niet meer, het is tenslotte maar chit-chat...
                  Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                  Dan krijg je idd deze mogelijkheden.

                  Dat is toch super duidelijk: enkel de body of met een objectief er bij. Geen misverstanden mogelijk.
                  Volgens jou uitleg verkocht je een Sony alpha 330 in je zoekertje. Iemand die niet thuis is in de fotografie wereld denkt er nog niet aan dat dit mss enkel de body kan zijn. (die er wel in thuis zijn hebben je dan ook een mail gestuurd net omdat je zoekertje niet duidelijk was)

                  Als je als onwetende koper dan een doos thuis krijgt waar enkel de body in zit maar op staat body + lens dan denk je zeker dat de lens er bij moet horen.

                  Jij hebt 1 fout gemaakt en dat is niet duidelijk geweest in je originele zoekertje dat het enkel een body betrof.
                  Ik zou voorstellen de lens aan een lagere prijs dan die €50 te verkopen. Zo hebben jullie beiden er nog iets aan.

                  Comment

                  Working...
                  X