Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bouncen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bouncen

    Hey,

    Ik ben van plan me binnenkort een externe flash aan te schaffen, maar heb nog enkele vraagjes erover:

    -is het steeds nodig de camera in M te zetten wanneer je een externe flash gebruikt, of volstaat de P-modus hier ook voor? (indien in M: hoe weet je welke settings, trial and error?)
    -indien je wil bouncen: de flash zal dan toch harder moeten gaan in vergelijking met wanneer je direct op het onderwerp mikt, moet je dit zelf instellen via flitsbelichtingscompensatie iedere keer (of flits manueel bedienen dan?)?

    Alvast bedankt!
    Mijn Flickr: http://www.flickr.com/photos/40893297@N05/

  • #2
    Re: Bouncen

    Met een TTL-flits kan je niet erg veel mis doen. maar het beste resultaat ga je krijgen in de 'M' stand. Trial and error dus (zo is het toch ook als je begint te fotograferen, je eerste foto's)
    Nikon D7000 en wat lenzen.
    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

    Comment


    • #3
      Re: Bouncen

      TTL-functie zal je flitser automatisch aanpassen aan de ISO, de tijd en het diafragma dat je in de M-stand hebt ingesteld. Of je bounct of niet. De flitser zal flitsen tot je foto juist belicht is.

      Comment


      • #4
        Re: Bouncen

        Basis van flitsen is toch: met de sluitertijd regel je het omgevingslicht, met het diafragma regel je het flitslicht. Of vergis ik me? Weet toch dat dit zo werkt voor mij, als ik nu bounce of niet. En je kan nog eens je flitscompensatie gaan instellen.
        Nikon D7000 en wat lenzen.
        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

        Comment


        • #5
          Re: Bouncen

          Zoals OpaJM reeds aangehaald heeft:
          1. sluitertijd heeft alleen invloed op omgevingslicht (daarom mag de ISO evt iets omhoog)
          2. bij instelling TTL wordt de flits automatisch aangepast aan ISO en diafragma
          3. flitscompensatie is dikwijls nog nodig, mijn ervaring (for what it's worth) is dat hoe meer omgevingslicht, hoe sterker flitsen en vice versa (ergens ook logisch hé)

          grts
          Nikon Df

          Comment


          • #6
            Re: Bouncen

            Oorspronkelijk geplaatst door Frederic007 Bekijk bericht
            -is het steeds nodig de camera in M te zetten wanneer je een externe flash gebruikt, of volstaat de P-modus hier ook voor? (indien in M: hoe weet je welke settings, trial and error?)
            -indien je wil bouncen: de flash zal dan toch harder moeten gaan in vergelijking met wanneer je direct op het onderwerp mikt, moet je dit zelf instellen via flitsbelichtingscompensatie iedere keer (of flits manueel bedienen dan?)?
            helemaal geen trial & error... jij bepaalt exact wat je wilt met de M, en de flits compenseert wanneer nodig. Ook bij bouncen.
            het kan natuurlijk voorvallen dat in bepaalde situaties je flits niet genoeg kan compenseren, wegens te weinig flitskracht...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Bouncen

              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              helemaal geen trial & error... jij bepaalt exact wat je wilt met de M, en de flits compenseert wanneer nodig. Ook bij bouncen.
              het kan natuurlijk voorvallen dat in bepaalde situaties je flits niet genoeg kan compenseren, wegens te weinig flitskracht...
              Maar wanneer je in een bepaalde situatie komt (bv. binnenshuis), dan kan jij toch niet op het oog zeggen welke instellingen je nodig zal hebben? Indien je dat wel kan zou het héééél leerrijk (en ik zou héééél dankbaar zijn) moest er iets van die kennis gedeeld worden
              Mijn Flickr: http://www.flickr.com/photos/40893297@N05/

              Comment


              • #8
                Re: Bouncen

                Probeer dan eens op 'M' stand 1/30s en f5.6 en ISO100 te flitsen binnenshuis (met kunstlicht op achtergrond). Je zult versteld staan van het resultaat.
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

                Comment


                • #9
                  Re: Bouncen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Frederic007 Bekijk bericht
                  Maar wanneer je in een bepaalde situatie komt (bv. binnenshuis), dan kan jij toch niet op het oog zeggen welke instellingen je nodig zal hebben? Indien je dat wel kan zou het héééél leerrijk (en ik zou héééél dankbaar zijn) moest er iets van die kennis gedeeld worden
                  tuurlijk kan je dat... je hebt toch een licht meter in je toestel? Dus kan je exact weten wat je toestel nodig heeft om de foto te maken, als je dan een verschil wilt maken met de persoon die je wilt belichten... dan is dat gewoon 1 of 2 stops verschil... en dat compenseert de flash...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment

                  Working...
                  X