Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Licht voor portretjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Licht voor portretjes

    Bd,

    In de vakantie zou ik samen met mijn vriendin wat portret foto's willen nemen. En ook wat portret foto's van mijzelf en van haar alleen.

    Nu om te beginnen heb ik mij een sigma 50 1.4 aangeschaft (in bestelling) om dus deze portretten mee te maken.


    Naast de lens is het licht van enorm belang en dus stel ik mij de vraag of ik hiervoor best een goedkope flitsset aanschaf? Het is niet dat ik die set vaak ga gebruiken. Dus ik zoek gewoon iets waarmee ik leuke en goed belichte portretten kan maken.



    De ruimte is ergens 2,5 meter hoog op 3 meter breed en 3meter lang. Er is nog wel wat ruimte naast maar daar staan meubels.

    Ik dacht eerst gebruik te maken van bouwlampen maar na enkele topics hierover gelezen te hebben is dat blijkbaar geen super idee.

    Vandaar dus de vraag of een flits set geschikt is? Of is een gewone opzet flits een beter alternatief?

    Bedankt.
    ::: Flickr :::

  • #2
    Re: Licht voor portretjes

    Waarom niet portretjes maken met het omgevingslicht/raamlicht.

    Met 1 flits heb je al heel wat mogelijkheden. Eventueel een opzetflits off camera gebruiken.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Licht voor portretjes

      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      Waarom niet portretjes maken met het omgevingslicht/raamlicht.
      +1

      en een gewone isomoplaat doet wonderen... een reflector...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Licht voor portretjes

        Ja lijkt mij super en was ook mijn eerste idee. Want het is een eenvoudig en natuurlijke alternatief en zo bespaar ik een 200euro maar ga ik met omgevingslicht volgende foto's kunnen maken?

        vbtjes van wat ik wil doen:






        just to feel you listen today we went to the Confederacy White House here in Richmond and toured the capitol building... i really wanted to go to this deserted power plant by a river but we ran out of time :( :( oh well, hopefull we'll find some cool places. Now we be off to Chilie's! :) remember, do your change pictures!! I'll love you foreverandever... if youve done one and it takes me a while to get back i aplogize, this vacation thing is hard to balance with 365 :P But keep going anways! Expect a "change surprise" here in the next couple days tooo.... :D :D :D also, the amazing artist Dean Omori used my photo controlled in his new new video! Go check it out, its seriously beautiful. I love all his work. OMG! explore #2 and front page!!! thank you all!


        -Day91- EXPLORED (highest position - 12) I've been doing a bit of work (photos) for some friends of mine. So, its been harder for me to fine time and the inclination to do my sp's. 9_9 So, there's nothing special today. Happy Sunday guys!! (^_^)


        Grtz en bedankt
        ::: Flickr :::

        Comment


        • #5
          Re: Licht voor portretjes

          Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
          Ja lijkt mij super en was ook mijn eerste idee. Want het is een eenvoudig en natuurlijke alternatief en zo bespaar ik een 200euro maar ga ik met omgevingslicht volgende foto's kunnen maken?

          vbtjes van wat ik wil doen:




          -Day91- EXPLORED (highest position - 12) I've been doing a bit of work (photos) for some friends of mine. So, its been harder for me to fine time and the inclination to do my sp's. 9_9 So, there's nothing special today. Happy Sunday guys!! (^_^)


          Grtz en bedankt
          kijk eens naar de ogen van de modellen... deze foto's zijn met natuurlijk licht gemaakt, je kan het raam zien reflecteren....
          Last edited by d_oracle; 16 juni 2010, 19:58.
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Licht voor portretjes

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            kijk eens naar de ogen van de modellen... deze foto's zijn met natuurlijk licht gemaakt, je kan het raam zien reflecteren....
            Een raam, een softbox... lijken beide hard op elkaar hoor qua catch lights.

            Als je leest in de commentaar eronder, dan leer je dat deze:

            logischerwijs met flits gedaan is.

            De andere kunnen evengoed raam/softbox zijn. Een softbox biedt nu wel iets meer flexibileit. Alleen al 's avonds kunnen werken ...

            Comment


            • #7
              Re: Licht voor portretjes

              Inderdaad bij die ene staat de flits vermeld. Vandaar ook dat hij er tussen zat.

              En ik zie persoonlijk niet het verschil tussen een raam of een softbox
              ::: Flickr :::

              Comment


              • #8
                Re: Licht voor portretjes

                Met de falconeye flitsset 150w kun je al heel wat.

                Bvb 1 belicht de achtergrond (wit) en 1 het gezicht.
                Daar nog een isomoplaat bij aan d andere zijde en... fotos.

                Door de softbox af te plakken met stukken zwarte plastic zak of karton kun je heel creatief zijn.

                Met de bijgeleverde kabel(s) stuur je de main (gezicht) en de BG flitst op afstand als slave... Niks anders nodig.

                Veel suk6.
                Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                BE-Wommelgem
                .: 20D & D700 :.

                Comment


                • #9
                  Re: Licht voor portretjes

                  Ik ben ooit begonnen met mijn externe flitser. Deze gebruikte ik draadloos op statief, en flitste in een paraplu. Hier krijg je al behoorlijk goede resultaten mee. Nadeel t.o.v. flitsset, is dat je wat langer moet wachten tot je flitser geladen is.
                  Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

                  http://ubovdburg.zenfolio.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Licht voor portretjes

                    Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
                    Ik ben ooit begonnen met mijn externe flitser. Deze gebruikte ik draadloos op statief, en flitste in een paraplu. Hier krijg je al behoorlijk goede resultaten mee. Nadeel t.o.v. flitsset, is dat je wat langer moet wachten tot je flitser geladen is.
                    Bwa, das niet altijd zo.
                    Hengt langs beide zijde af van het model.

                    Grtz
                    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                    BE-Wommelgem
                    .: 20D & D700 :.

                    Comment

                    Working...
                    X