Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen met de iPhone

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen met de iPhone

    Vond niet direct een topic dat hierbij aansloot en wist niet goed waar ik dit moest plaatsen, dus probeer ik het hier heel voorzichtig

    De grote toename van smartphones de laatste jaren heeft ervoor gezorgd dat fotograferen met een smartphone zoals de iphone immens veel wordt gebruikt. Het meeste populaire toestel op Flickr: de iPhone 3G. Met de 4G met 5 megapixel in aantocht zal dat waarschijnlijk niets veranderen. Ik denk in eerste instantie dat bij journalistieke fotografie, waar snelheid tegenwoordig van cruciaal belang is het wel een impact zou kunnen hebben. Zeker nu, wanneer er meer een meer het woord aan de 'burger' wordt gegeven.
    Maar even goed bij optredens, festivals en concerten, waar fototoestellen worden verbannen, maar het moeilijk is om de gsm ook te weren.

    Iets waar wij, fotografen (pro of amateur) wakker van moeten liggen? Of iets dat ook een opportuniteit kan zijn? Hoe denken jullie hoe dit in de toekomst zal evolueren?

    Als voorbeeldje (geheel terzijden en technisch zeker niet in orde, maar toont wel de mogelijkheden):
    Deze foto werd genomen met een iPhone en werd ook met een aantal gratis apps en onmiddellijk online geplaatst. Een computer kwam hierbij niet aan de orde.

    Stijn Swinnen
    Dank u om mijn website te bezoeken - Lenske Boortmeerbeek
    I am not a gear whore showing off my glass collection

  • #2
    Re: Fotograferen met de iPhone

    Ik ziet niet waarom we dit uitsluitend moeten beperken tot de iPhone... er zijn wel veel meer smartphones met camera's en onlinediensten..

    Het is niet omdat die beperkte groep Flickr gebruikers vooral een iPhone gebruikt, dat de iPhone het populairste gsm-toestel is om foto's mee te nemen.. kleine veralgemeningsfout.


    Een gsm gaat trouwens nooit de vaste camera worden van een journalist, zo ver zijn we nog niet. Een pro camera kan ook met een WIFI adapter onmiddelijk "stralen" naar de redactie.
    Wat we wel nóg meer gaan zien, is dat als iemand een hartaanval krijgt in een shoppingcenter, dat iedereen snel naar zijn gsm grijpt.... niet om te bellen naar een ambulance maar om te filmen en op youtube te plaatsen ....

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen met de iPhone

      De iPhone 4G bestaat niet, de iPhone 4 wel. ;-)
      Ook in mijn ogen zal het nog een hele tijd duren eer een camera in een (smart)phone een DSLR kan vervangen. Ik ken geen enkele camera in een telefoon die de veelzedigheid en kwaliteit van een beetje een deftige DSLR in cobinatie met een goeie lens haalt. En vooral die veelzijdigheid is iets waar veel .
      Om ook je eigen voorbeeld even te gebruiken: op festivals telt dit wat minder, maar heb jij al goede concertfoto's gezien, gemaakt met een telefoon? ik niet

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen met de iPhone

        Oorspronkelijk geplaatst door anendel Bekijk bericht
        Maar even goed bij optredens, festivals en concerten, waar fototoestellen worden verbannen,
        Hoe bedoel je verbannen???????
        http://82.176.236.141/BF/BF10/index.htm
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen met de iPhone

          Wat wil je daar nu mee aantonen? Een site zonder info, op wat foto's na...
          Die foto's kunnen evengoed gemaakt zijn door iemand met een accreditatie, wat volgens mij niet de bedoeling is bij het bericht van anendel.
          DSLR's en dergelijke zijn nog altijd niet gewenst op concerten en festivals, wanneer deze binnen gebracht willen worden zonder accreditatie (op een enkele uitzondering na). Natuurlijk kan je er wel mee binnen krijgen, maar dat is dan binnen smokkelen, niet binnen brengen.

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen met de iPhone

            Beste anendel

            Deze foto werd genomen met een iPhone en werd ook met een aantal gratis apps en onmiddellijk online geplaatst. Een computer kwam hierbij niet aan de orde.

            Ik weet niet of jij het weet anendel maar tegenwoordig bestaan er zo van die kaartjes die de naam Eye-fi hebben ,en die zetten ook zonder computer de foto direct via wi-fi online op een locatie waar jij wilt ,dus niks super meer aan met de iphone(niet verkeerd verstaan ik hou ook van mijn iphone)maar vindt het met de Eye-fi sd kaart wi-fi veel sneller en beter gaan .
            Je stuurt je foto naar een je eigen website of een online fotowebsite ,en je krijgt er als optie nog bij dat je coordinaten bij je foto automatisch worden ingesloten ,kan je het nog beter willen .
            Deze eye)-fi sd kaartje steek je gewoon in je compact of dlsr fototoestel of zelfs in je videocamera .
            Er bestaat al een topic hier bij Bd over deze kaartjes mocht je info erover willen .
            Grtz
            Ardesign
            Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen met de iPhone

              Oorspronkelijk geplaatst door Ardesign Bekijk bericht
              Ik weet niet of jij het weet anendel maar tegenwoordig bestaan er zo van die kaartjes die de naam Eye-fi hebben ,en die zetten ook zonder computer de foto direct via wi-fi online op een locatie waar jij wilt ,dus niks super meer aan met de iphone(niet verkeerd verstaan ik hou ook van mijn iphone)maar vindt het met de Eye-fi sd kaart wi-fi veel sneller en beter gaan .
              Je stuurt je foto naar een je eigen website of een online fotowebsite ,en je krijgt er als optie nog bij dat je coordinaten bij je foto automatisch worden ingesloten ,kan je het nog beter willen .
              Deze eye)-fi sd kaartje steek je gewoon in je compact of dlsr fototoestel of zelfs in je videocamera .
              Ik heb daar toch mijn bedenk bij. Met de Eye-Fi zal het niet "sneller" en "beter" gaan, omdat de foto's een pak groter zijn (de Eye-Fi houdt zich niet bezig met het verkleinen van foto's) en omdat je niet veel "nabewerking" kan doen voordat de foto de lucht ingaat. Zelfs het kiezen van welke foto's er verstuurd worden is nog maar onlangs toegevoegd, door middel van de "bescherm" functie van je camera!

              Bovendien moet je dan ook WiFi in de buurt hebben, terwijl je met een smartphone die dingen evengoed over een 3G netwerk kan versturen, of zelfs als een MMS of een e-mail.

              En de smartphones met een ingebouwde GPS voegen de coordinaten zelf al toe aan de foto's, hoor. Daar heb je geen "service" voor nodig die een beetje gokt over waar je je bevindt.

              Dave
              pixelpusher

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen met de iPhone

                Oorspronkelijk geplaatst door Ardesign Bekijk bericht
                Beste anendel

                Deze foto werd genomen met een iPhone en werd ook met een aantal gratis apps en onmiddellijk online geplaatst. Een computer kwam hierbij niet aan de orde.

                Ik weet niet of jij het weet anendel maar tegenwoordig bestaan er zo van die kaartjes die de naam Eye-fi hebben ,en die zetten ook zonder computer de foto direct via wi-fi online op een locatie waar jij wilt ,dus niks super meer aan met de iphone(niet verkeerd verstaan ik hou ook van mijn iphone)maar vindt het met de Eye-fi sd kaart wi-fi veel sneller en beter gaan .
                Je stuurt je foto naar een je eigen website of een online fotowebsite ,en je krijgt er als optie nog bij dat je coordinaten bij je foto automatisch worden ingesloten ,kan je het nog beter willen .
                Deze eye)-fi sd kaartje steek je gewoon in je compact of dlsr fototoestel of zelfs in je videocamera .
                Er bestaat al een topic hier bij Bd over deze kaartjes mocht je info erover willen .
                Grtz
                Ardesign
                Maar het is wel een stuk minder handig.
                Je moet je Eye-fi wel eerst thuis instellen met het programma dat je daarvoor extra op je eigen PC moet installeren. Anders doet hij niets. Met een GSM staat dat programma op je toestel en kan je het ter plekke aanpassen.

                vb: Je bent op locatie en er is een WIFI netwerk dat je kunt gebruiken. Hoe gaat je Eye-Fi dat netwerk gebruiken? Niet dus, want je moet je eerst op je thuis PC dat netwerk toevoegen. Op je camera zal je dat niet kunnen instellen.

                Plus niet onbelangrijk op je GSM kan je dan aanloggen op die webstek waar je de foto hebt gezet, en dan kan je extra info erbij zetten. Ook kan je eventuele reacties die binnenkomen gelijk lezen en beantwoorden.
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment

                Working...
                X